Het stationsgebouw heeft in de loop van de
jaren de nodige veranderingen ondergaan. Zo werd, omstreeks 1905,
een houten portaal voor de ingang geplaatst. In 1933 werd het gebouw
uitgebreid met, aan weerszijden, een lage goederenloods. In de tweede
helft van de jaren zeventig werd op het eilandperron een perronoverkapping
geplaatst.
Oorspronkelijk was het gebouw niet witgepleisterd, maar bestonden
de gevels gedeeltelijk uit imitatie -natuursteen. De daken van de
zijvleugels staken, zowel aan de voor- als aan de achterzijde, behoorlijk
uit. Aan de perrongevel vormden ze zo een bescheiden perronluifel.
De vorm van deze daken, waarbij het onderste deel minder steil was
dan de rest dan het dak, was dezelfde als bij de overige stations
langs de lijn Leiden-Woerden. De overhangende delen werden overigens
al lang geleden verwijderd. Waarschijnlijk zijn deze tijdens een
verbouwing in de jaren dertig verwijderd. In diezelfde tijd werden
de oude vensters, met een gebogen bovenrand, vervangen door rechte
exemplaren. Het was best wel opmerkelijk dat de raampartijen uit
hoge, smalle vensters bleef bestaan en niet werden vervangen door
grotere vensters. Zo behield het stationsgebouw haar karakteristieke
gevel, al was daar op het laatst weinig authentieks meer aan te
zien. Dit zal er ongetwijfeld mede voor gezorgd hebben dat het stationsgebouw
nooit een monumentale status kreeg.
In 1978, het jaar waarin het station haar eeuwfeest vierde, verschenen
de eerste berichten over een aanstaande sloop van het stationsgebouw.
Voorlopig kwam het er echter niet van, in 1986 werd het stationsgebouw
zelfs volledig gerenoveerd. Toch werd het stationsgebouw in de jaren
daarna nog meerdere keren met sloop bedreigd. In 2003 hakte de gemeenteraad
van Alphen aan den Rijn de knoop definitief door; het stationsgebouw
moest verdwijnen en plaats maken voor een nieuw gebouw. De NS had
-uiteraard- geen bezwaar tegen de sloop van het oude stationsgebouw,
maar voelde weinig voor een nieuw stationsgebouw. Ondanks protesten
ging het stationsgebouw in september 2007 alsnog tegen de vlakte.
|
|