|
|
Opkomst
en ondergang van lokaalspoor en tram
|
|
|
STATION
EO (I) |
|
|
|
Maatschappij: |
Lokaalspoorwegmaatschappij
Enschede-Oldenzaal (EO) |
Bouwjaar:
|
1890 |
Gesloopt: |
1963 |
|
|
STATION
EO (II) |
|
|
|
Maatschappij: |
Lokaalspoorwegmaatschappij
Enschede-Oldenzaal (EO) |
Nederlandsch-Westfaalsche
Stoomtram-Maatschappij (NWSM) |
Bouwjaar:
|
1903 |
Gesloopt: |
niet bekend |
|
|
|
|
In de jaren tachtig van de negentiende eeuw
ontstond in Twente en de Achterhoek een netwerk van lokaalspoorwegen,
veelal aangelegd door de GOLS. Ook nu was de textielindustrie de
belangrijkste reden voor de aanleg van zo'n lokale spoorweg, nu
konden ook de fabrieken in de kleinere plaatsen een spooraansluiting
krijgen. Maar nadat in 1885 het GOLS-net was voltooid bleek dat
ook deze nog enige aanvullingen behoefde. Eén van die aanvullende
lokale spoorlijnen werd die tussen Enschede en Oldenzaal. Hiervoor
werd een nieuwe spoorwegmaatschappij, de Lokaalspoorwegmaatschappij
Enschede-Oldenzaal (afgekort: EO) opgericht. Opnieuw had H.P. Gelderman
een belangrijk aandeel in de totstandkoming ervan, al was de grote
man achter dit project ditmaal de Enschedese textielfabrikant H.J.
van Heek. De spoorlijn begon bij het al bestaande station Enschede
Noord en ging via Lonneker naar Oldenzaal. Daar sloot de lokale
spoorlijn aan op het emplacement van de spprwegmaatschappij Almelo-Salzbergen
(AS). Dit betekende trouwens niet dat ook van hetzelfde station
gebruik mocht worden gemaakt, integendeel zelfs. Het spoor tussen
Almelo en Salzbergen werd namelijk al sinds jaar en dag door Staatsspoor
geëxploiteerd. Op de lokale spoorlijnen in deze regio was dit
uitbesteed aan aartsrivaal HIJSM. Dit betekende dan ook dat in Oldenzaal
een apart station voor de lokaalspoorlijn moest worden gebouwd,
net als in Enschede, Hengelo, Winterswijk, enzovoort...
Dat Oldenzaalse lokaalspoorstation vond aanvankelijk een plekje
aan de achterzijde van het AS-stationsemplacement. Beide stations
werden zelfs met een voetgangersbrug met elkaar verbonden. Het stationsgebouw
was een wat vereenvoudigde versie van het standaard GOLS-gebouw.
Het verschil zat vooral in het dak, dat was bij dit gebouw met slechts
één kleur pannen gedekt. Het station heeft alles bij
elkaar amper dertien jaar dienstgedaan. Al in 1903 werd het station
een kleine 200 meter in zuidwestelijke richting verplaatst, nabij
de overweg in de Spoorstraat. Die heette overigens toen nog Enschedesestraat.
De reden van deze verplaatsing was de aanleg van een tramlijn tussen
Oldenzaal en het Duitse Gronau. Deze kreeg haar eindpunt bij het
nieuwe station, zodat deze zowel trein- als tramstation werd. Dit
was ongetwijfeld één van de allereerste voorbeelden
van een station waarin meerdere vormen van railvervoer samenkomen!
Het nieuwe stationsgebouw was vrij klein en bestond uit slechts
één bouwlaag. Het meest opvallend was het dak, een
relatief hoog schilddak met aan de korte zijden een verticaal schot.
Een dakvorm dat nog wel eens op een boerderij is aan te treffen.
Ook was de ingang \zeer duidelijk gemarkeerd door middel van een
halfrond venster, iets wat de HIJSM in die tijd veelvuldig toepaste
bij haar stationsgebouwen. De bouwstijl deed erg denken aan het
werk van architect D.A.N. Margadant, destijds de vaste architect
bij HIJSM. Of hij ook daadwerkelijk voor dit gebouw heeft getekend
is niet bekend
In 1903 kreeg Oldenzaal trouwens nóg een nieuw station, ditmaal
een tramstation. Het werd het eindpunt voor de nieuwe tramlijn naar
Denekamp. Opmerkelijk genoeg werd die nieuwe tramlijn door dezelfde
maatschappij gebouwd die ook de lijn naar Gronau had aangelegd.
Toch kregen de beide lijnen een eigen eindstation, die nota bene
ook nog eens met een voetgangersbrug met elkaar werden verbonden.
De reden voor die twee aparte stations had nu eens niet met concurrerende
belangen te maken, de HIJSM was inmiddels exploitant van alle lijnen
in en om Oldenzaal. Een kruising met het hoofdspoor bleek simpelweg
te duur te zijn. Overigens hadden de beide tramlijnen een aansluiting
op dat spoor.
Aan het begin van de twintigste eeuw was het railnetwerk in Oldenzaal
voltooid en had het tevens haar grootste omvang bereikt. Er waren
twee spoorwegstations, waarvan er één tevens tramstation
was. En er was natuurlijk dat tweede tramstation. Als grensstation
vervulde Oldenzaal een belangrijke functie, zowel voor het reizigers-
als voor het goederenvervoer. Ook de lokaalspoorweg en de twee tramlijnen
deden het aanvankelijk erg goed. Dat veranderde echter in de jaren
dertig, mede door de zware economische crisis in die tijd. Ook de
opkomst van de bus was een belangrijke factor. Als eerste werd in
1934 het reizigersvervoer op de spoorlijn naar Enschede opgeheven.
Drie jaar later viel het doek voor de beide tramlijnen. Ongeveer
in diezelfde tijd werd het spoor tussen Lonneker en Oldenzaal opgebroken,
waarbij in laatstgenoemde plaats een deel bleef liggen ten behoeve
van het goederenvervoer. De twee voormalige stationsgebouwtjes bleven
vooralsnog bestaan. Het vroegere lokaalspoorstation heeft tot ver
in de jaren zeventig dienstgedaan als busremise, maar is inmiddels
allang gesloopt. De meeste overblijfselen van het lokaalspoor werden
in ieder geval rond 1990 opgeruimd, nadat ook aan het goederenvervoer
een einde was gekomen. De tramsporen zijn al veel langer geleden
opgeruimd, vermoedelijk werd tijdens de Tweede Wereldoorlog de rails
naar Duitsland afgevoerd. Wat wel bewaard bleef is het voormalige
haltegebouwtje aan de tramlijn naar Denekamp. Het gebied ten zuiden
van het station wordt momentheel herontwikkeld, in de nabije toekomst
zal hier een nieuwe woonwijk worden gebouwd. Het lokaalspoorverleden
is hierdoor -helaas- bijna helemaal uitgewist
|
|
Boven:
(3) Het tweede stationsgebouw van station Oldenzaal EO,
zoals het officieel heette. Het werd in 1903 in gebruik genomen,
toen het station ruim 150 meter naar het westen werd verschoven.
Het gebouw had aan de voorzijde een topgeveltje en een opvallende
halfronde vensterpartij, waardoor de ingang duidelijk herkenbaar
was. De afbeelding toont het gebouw in de nadagen van haar bestaan.
Wanneer het is gesloopt weet ik niet, wellicht gebeurde dit ergens
in de tweede helft van de jaren tachtig...
|
|
|
Onder:
Een kaartje van de omgeving van Oldenzaal, met daarop de spoorlijn
Almelo-Salzbergen (A), de lokaalspoorweg naar Enschede
Noord (B) en de tramlijnen naar Denekamp (C) en
Gronau (D). Het station (1) staat opvallend ver
van de binnenstad, ongeveer 700 meter. Dat had wellicht te maken
met het heuvelachtige gebied waarin Oldenzaal ligt. Ten western
van het station ligt het spoor aanzienlijk hoger dan de directe
omgeving, terwijl even ten oosten daarvan het spoor juist in een
ingraving ligt. Let op: Wanneer bij één van
de overige bijschriften een vetgedrukt cijfer tussen haakjes staat,
dan correspondeert deze met de cijfers op dit plattegrondje...
.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Een heel interessante overzichtsfoto. Op de voorgrond is de spoorwegovergang
in de Spoorstraat te zien, die trouwens toen nog Enschedesestraat
heette en aanzienlijk smaller was dan de huidige weg. Het station
had een dubbele functie, het was ook het tramstation. Die tram
had haar eigen perron, die op deze foto trouwens nauwelijks te
zien is. Wel duidelijk zichtbaar zijn op de achtergrond het postgebouw
en één van de voetgangersbruggen. Helemaal aan de
rechterkant is nog net een klein stukje van het AS-station (1)
te zien
.
|
Onder:
Dit is ongeveer dezelfde plek als de afbeelding hiernaast, maar
dan vanaf de andere kant van de Spoorstraat en ongeveer ter hoogte
van het beeldje "het Boeskoolmenneke" (de afbeelding
helemaal boven aan deze pagina). Van zowel het vroegere station
als de sporen is niets meer terug te vinden. Nadat in 1990 een
einde kwam aan het goederenvervoer werd vrij kort daarna nagenoeg
alle rails verwijderd. Na de opbraak bleef het terrein nog jarenlang
ongebruikt liggen, hierdoor bleef het spoorverleden nog enigszins
herkenbaar. Enige jaren geleden werd de omgeving echter volledig
omgeploegd, in de toekomst zal hier een nieuwe woonwijk verrijzen...
.
|
|
|
|
|
Onder:
Het eerste EO-station (2) stond even ten zuiden van het
al langer bestaande AS-station en werd in 1890 geopend. Het stationsgebouw
is van een bekend type; hetzelfde soort dat eerder ook door de
GOLS werd gebouwd. Ook station Enschede Noord had een dergelijk
gebouw, het enige verschil was de lengte van de goederenloods,
die was bij het Oldenzaalse gebouw wat langer. Nadat in 1903 het
nieuwe station in gebruik werd genomen bleef het (toen nog niet
zo) oude stationsgebouw nog jarenlang in gebruik als dienstgebouw.
In 1963 werd het uiteindelijk gesloopt. Op de plek waar het heeft
gestaan is nu een hoge geluidswal
.
|
Onder:
Dit houten gebouwtje is het voormalige haltegebouw van de tramlijn
Oldenzaal-Denekamp (4). Het is niet het enige overblijfsel
van deze tramlijn, ook het voormalige stationsgebouwtje van Denekamp
(zie deze pagina) is bewaard gebleven. Ook is er nog een klein
stukje spoor, bij de aansluiting op de spoorlijn naar Bad Bentheim,
blijven liggen. Het gebouwtje staat trouwens niet meer op de oorspronkelijke
plek, ten behoeve van de verbouwing van het Stationsplein werd
het in 2013 een meter of tien verplaatst. Tegenwoordig is het
een personeelsverblijf voor buschauffeurs
.
|
|
|
|
|
Onder:
Bij de Enschedesestraat, vlakbij de rotonde, ligt het allerlaatste
stukje lokaalspoor (6). Het is de vroegere aftakking naar
de Geldermanfabriek (5), dat een eigen spooraansluiting
had. Waarom juist dit stukje spoor bleef liggen is mij niet bekend
.
|
Onder:
Niet ver van het spoorrestant staat nóg een herinnering
aan het lokaalspoor. Deze ietwat vervallen loods (7) stond
letterlijk aan het spoor, deze lag aan de linkerkant. Tegenwoordig
staat het in een klein parkje, aan de rand van een bedrijventerrein
.
|
|
|
|
|
versie: 25-04-2017 |