|
|
Het
huidige station
STATION
II |
|
|
|
|
Architect: |
K. van der Gaast |
Bouwjaar: |
1957 |
Verbouwd: |
2013 |
|
|
|
|
In grote tegenstelling tot de naburige steden
Hengelo en Enschede heeft Oldenzaal de Tweede Wereldoorlog met weinig
schade doorstaan. Dat mag gerust een wonder worden genoemd, zeker
gezien de aanwezigheid van een grensstation in de stad en een militair
vliegveld in de directe omgeving. Bovendien waren in en om Oldenxaal
relatief veel Duitsers gestationeerd. Het station werd onder meer
gebruikt om oorlogsvoorraden aan te voeren, naar later bleek was
in de buurt een groot munitiedepot. Na de oorlog kreeg het station
langzaam maar zeker haar internationale allure weer terug. Maar
er brak ook een nieuwe tijd aan. In 1951 werd het spoor tussen Apeldoorn
en Enschede en tussen Hengelo en Oldenzaal. Bij de ingebruikstelling
vond in de stationsrestauratie in Oldenzaal een feestelijke receptie
plaats. Niemand kon op dat moment vermoeden dat diezelfde ruimte
twee jaar later landelijk nieuws werd
Op 14 juli 1953 brak een grote brand uit in het stationsgebouw,
waarbij de wachtruimten, het restaurant en de daarboven gelegen
woning werden verwoest. De kantoren en de hal bleven goeddeels gespaard.
Er kon dus nog een belangrijk deel van het gebouw worden hergebruikt,
maar het was wel duidelijk dat het moest worden vervangen. Overigens
leek het erop dat de brand werd veroorzaakt door een slecht onderhouden
schoorsteen, blijkens een krantenartikel. Het duurde uiteindelijk
bijna vier jaar totdat het nieuwe stationsgebouw gereedkwam. Dat
had wellicht te maken met het feit dat Oldenzaal toen nog een echt
grensstation was, bij de bouw van een dergelijk stationsgebouw kont
nu eenmaal wat meer kijken dan bij een regulier exemplaar. Maar
in diezelfde tijd begon het belang van het grensstation al wat af
te nemen, zodat het oorspronkelijke ontwerp tussentijds moest worden
herzien. Zo had het gebouw eigenlijk een visitatieruimte moeten
krijgen, maar in het definitieve ontwerp was deze geschrapt. Het
nieuwe gebouw werd dan ook aanzienlijk kleiner dan het eerdere exemplaar.
Overigens was het gebouw zo ontworpen dat het zo nodig uitgebreid
kon worden. Het nieuwe stationsgebouw was een ontwerp van K. van
der Gaast en was in feite een vervolg op station Vlaardingen Oost,
dat ongeveer gelijktijdig met Oldenzaal werd ontworpen en een jaar
eerder gereed kwam. Ook nu werd de basis gevormd door een betonskelet.
Een andere overeenkomst is dat het lage gebouw met een kunstgreep
wat extra hoogte kreeg. Bij station Vlaardingen Oost koos Van der
Gaast voor een vierkante lichtkoepel om het enigszins op te laten
vallen tegen de achtergrond van een vrij hoge spoordijk. In Oldenzaal
was hier geen sprake van, maar hier dreigde het in de omgeving weg
te vallen. Ditmaal koos de architect voor een circa 17 meter hoge
betonnen constructie, waarin de stationsklok is bevestigd. Daarachter
is de ingang. Deze zit in een breed betonnen portaal, ook zo'n typisch
kenmerk van Van der Gaast in deze periode. Nieuw was dat dit brede
portaal aan de binnenkant is bekleedt met een tegelpatroon. De ontvangsthal
is opvallend klein, zelfs in verhouding tot het toch al niet erg
grote gebouw. De ruimte was (en is nog steeds) in feite een rechte
gang tussen de ingang en het perron, met aan de linkerkant een gecombineerde
ruimte dat zowel wachtkamer als restaurant was en rechts de loketten.
De bagageafdeling en alle dienstruimten waren trouwens ook aan de
rechterkant. Het meest in het oog springt het plafond. Deze bestaat
uit een soort tongewelf met daarin vele kleine ronde daklichtjes.
In de overige ruimten bestaan de plafonds, net als Vlaardingen Oost,
uit Kwaaitaal-elementen. Die aan de onderzijde geribbelde betonplaten
zijn ook langs de onderkant van het breed uitkragende dak te zien.
In de afgelopen decennia is Oldenzaal haar status als grensstation
geheel verloren. De doorgaande internationale treinen bleven er
weliswaar tot ver in de jaren zeventig stoppen, maar dit was uitsluitend
om van locomotief te wisselen. Toen in 1976 het spoor tussen Oldenzaal
en Bad Bentheim werd geëlektrificeerd was het definitief gedaan
met Oldenzaal als internationaal station. De enige reizigerstreinen
die er nog stopten was een pendeldienst tussen Oldenzaal en Hengelo.
Het stationsgebouw kwam aan het einde van de twintigste eeuw grotendeels
leeg te staan. De situatie werd er bepaald niet beter op toen eind
2003 de loketfunctie kwam te vervallen. In 2004 was het gebouw,
op een kleine wachtruimte na, verlaten
Datzelfde jaar nam Syntus de treindiensten van en naar Oldenzaal
over van NS. Die laatste had de treindiensten vanaf Hengelo naar
Oldenzaal en naar Zutphen al samengevoegd tot één
rit en op die basis ging Syntus verder, tot op de dag van vandaag.
Ondertussen kreeg het stationsgebouw nieuwe huurders; er kwam een
krantenkiosk en een kleine koffiehoek. Later werd ook het restaurant
nieuw leven ingeblazen. Tot dan toe was het aangezicht van het stationsgebouw
nauwelijks gewijzigd, maar enkele jaren geleden kwam daar -helaas-
toch een beetje verandering in. Het bordes met de dubbele trap voor
de ingang werd vervangen door een brede enkele trap. De perrongevel
werd voor een groot deel uitgebroken om zo een grote, glazen erker
te kunnen plaatsen ten behoeve van het restaurant. De hal werd eveneens
veranderd, waarbij de laatste resten van de vroegere balie werd
dichtgemaakt. Tot slot werd om het gebouw een enorme aluminium buizenconstructie
geplaatst
|
|
Boven:
Wat vooral opvalt bij het huidige stationsgebouw is dat het erg
laag is. De eerlijkheid gebiedt dan ook te zeggen dat die hoge
betonnen klokkentoren ook wel nodig was om het gebouw op te laten
vallen. Deze foto werd in 2012 gemaakt, de grote metalen buizenconstructie
ontbreekt hier nog. De eerste werkzaamheden aan het Stationsplein
zijn inmiddels al wel begonnen. Het treinstel, dat helemaal aan
de rechterkant nog net te zien is, heeft hier nog de originele
Syntus-kleuren. Nog altijd rijden hier de treinen van Syntus,
maar nu onder de naam "Twents" en met een rode outfit...
|
|
|
Onder:
Op dinsdag 14 juli 1953 brak een grote brand uit in het oude stationsgebouw.
De linkervleugel werd volledig verwoest, de rest van het gebouw
liep grote schade op. Een tragisch einde voor een gebouw dat de
Tweede Wereldoorlog ongeschonden was doorgekomen. Na de brand
konden de belangrijkste vertrekken nog een tijdje worden gebruikt,
waarschijnlijk is het restant van het gebouw eind 1955 of begin
1956 gesloopt
.
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
De voorzijde van het stationsgebouw, met als prominente blikvanger
de slanke betonnen toren. Een echte toren is het ongeveer 17 meter
hoge gevaarte natuurlijk niet, maar het is wel een krachtig element
waardoor het lage gebouw toch van een afstandje opvalt. Oorspronkelijk
was in de open ruimte een metalen trap aangebracht, om zo de klok
eventueel te kunnen verzetten. Tegenwoordig gebeurt dit op afstand,
waardoor die trap kon worden verwijderd. Wanneer dit gebeurde
weet ik niet precies, in ieder geval na 2002. Op de foto is de
halfronde verhoging in het dak goed te zien. Ook is de oude bordestrap
hier nog aanwezig
.
|
Onder:
Nogmaals de voorgevel, maar nu in detail. Dit stationsgebouw was
ooit één van de allereerste (zo niet dé eerste)
dat op perronhoogte werd geplaatst, een idee dat vooral vanaf
de jaren zestig veelvuldig zou worden toegepast. Dit betekende
dat echter wel dat de ingang wat hoger ligt dan het straatniveau.
Dat is hier duidelijk te zien aan de hoge plint van het gebouw
dat -zo te zien- uit natuursteen bestaat. Tevens is het betonskelet
van het gebouw duidelijk waarneembaar, dat donker gekleurd is.
De dubbele trap is inmiddels vervangen door een enkele brede trap
.
|
|
|
|
|
Onder:
De ingang van het stationsgebouw. Deze zit in een breed betonnen
portaal, iets wat de architect eerder al had toegepast bij het
stationsgebouw van Vlaardingen Oost en later ook in Hardinxveld-Giessendam
zou gebruiken. Aan de binnenzijde is een tegelmozaïek aangebracht
in de kleuren rood, zwart en wit. Samen met het bijzondere plafond
in de hal (zie de foto hiernaast) laat het zien dat het gebouw,
ondanks haar eenvoud, met aandacht voor detail is ontworpen.
.
|
Onder:
De vroegere stationshal, maar dan zoals ze er nu (voorjaar 2017)
uitziet. Vergelijk hierbij ook de foto van dezelfde ruimte op
de eerste pagina, welke vijf jaar eerder werd gemaakt. Vooral
aan de rechterkant is het flink veranderd, er is nu niet meer
te zien dat hier vroeger de loketten waren. Het restaurant aan
de linkerkant heeft een enorme toegang gekregen, deze was op dat
moment nog gesloten. Let ook op de "stationspiano".
Is dit een soort knipoog naar het verleden, toen Oldenzaal nog
bij de grotere stations hoorde..?
.
|
|
|
|
|
Onder
(beide foto's): De perrongevel, links zoals die er in 2012
nog uitzag en rechts de huidige situatie. De meest opvallende
wijziging is de grote uitbouw, die in 2013 werd geplaatst.
Hoewel deze er qua vorm en kleurstelling op zich prima bij
past blijft het toch wel zonde dat een groot deel van de perrongevel
hiervoor opgeofferd moest worden. Tot dan toe was de buitenzijde
van het stationsgebouw namelijk nog nagenoeg in de originele
staat! Aan de andere kant: zonder dit restaurant, dat een
onderdeel is van leerwerkbedrijf Werkwijzer, had het zomaar
gekund dat het vroegere stationsgebouw er nu niet meer zou
staan
.
|
|
|
|
|
|
|
versie: 15-05-2017 |