De
Amsterdamse stations Muiderpoort en het naburige Amstelstation, zijn
de allereerste NS-stations die in Nederland is gebouwd. Het Muiderpoortstation
is een zogenaamd vorkstation, het enige dat nog daadwerkelijk als
vorkstation in gebruik is en het is ook de enige met verhoogde perrons.
Het werd in 1939 gebouwd als onderdeel van een grootschalig werkgelegenheidsproject
in Amsterdam. Het stationsgebouw werd tussen de sporen en geplaatst.
Tussen het stationsgebouw en de perrons liepen twee tunnels, een ingangs-
en een uitgangstunnel (in die tijd had je nog zowel ingangs- als uitgangscontrole).
Die tunnels begonnen naast elkaar in het stationsgebouw, maar lagen
naar het perron toe boven elkaar. Na het afschaffen van de uitgangscontrole
werd de uitgangstunnel niet meer gebruikt en afgesloten. Naast het
stationsgebouw staat een hoge seintoren. Deze is echter al jaren buiten
gebruik.
In 1998 begon een grootschalige verbouwing, waarbij de ingangstunnel
verdween. Er werden nieuwe onderdoorgangen in de spoordijk gemaakt
die rechtstreeks op de perrons aansloten. Het stationsgebouw is daardoor
buiten gebruik geraakt en verhuurd aan de fietsenverhuurder die daar
nu in zit.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden vanaf het Muiderpoortstation
ruim 11.000 joden per trein weggevoerd naar kamp Westerbork. Een monument,
dat op het stationspleintje voor het stationsgebouw staat, herinnert
aan deze zwarte bladzijde uit onze geschiedenis.
Boven: Station Amsterdam Muiderpoort met rechts
naast het stationsgebouw de hoge witte seintoren.
Onder: De tekst op het oorlogsmonument van
het Muiderpoortstation.