Home ] Terug naar periode 1920-1940 ]Vorige station ] Volgende station ]

 

AMSTERDAM MUIDERPOORT

Maatschappij: Nederlandsche Spoorwegen (NS)
Bouwjaar: 1939
Architect : H.G.J. Schelling
 
De Amsterdamse stations Muiderpoort en het naburige Amstelstation, zijn de allereerste NS-stations die in Nederland is gebouwd. Het Muiderpoortstation is een zogenaamd vorkstation, het enige dat nog daadwerkelijk als vorkstation in gebruik is en het is ook de enige met verhoogde perrons. Het werd in 1939 gebouwd als onderdeel van een grootschalig werkgelegenheidsproject in Amsterdam. Het stationsgebouw werd tussen de sporen en geplaatst. Tussen het stationsgebouw en de perrons liepen twee tunnels, een ingangs- en een uitgangstunnel (in die tijd had je nog zowel ingangs- als uitgangscontrole). Die tunnels begonnen naast elkaar in het stationsgebouw, maar lagen naar het perron toe boven elkaar. Na het afschaffen van de uitgangscontrole werd de uitgangstunnel niet meer gebruikt en afgesloten. Naast het stationsgebouw staat een hoge seintoren. Deze is echter al jaren buiten gebruik.
In 1998 begon een grootschalige verbouwing, waarbij de ingangstunnel verdween. Er werden nieuwe onderdoorgangen in de spoordijk gemaakt die rechtstreeks op de perrons aansloten. Het stationsgebouw is daardoor buiten gebruik geraakt en verhuurd aan de fietsenverhuurder die daar nu in zit.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden vanaf het Muiderpoortstation ruim 11.000 joden per trein weggevoerd naar kamp Westerbork. Een monument, dat op het stationspleintje voor het stationsgebouw staat, herinnert aan deze zwarte bladzijde uit onze geschiedenis.
Boven: Station Amsterdam Muiderpoort met rechts naast het stationsgebouw de hoge witte seintoren.
 
Onder: De tekst op het oorlogsmonument van het Muiderpoortstation.
   

 

  versie: 19-03-2007