Home ] Terug naar periode 1900-1920 ]Vorige station ] Volgende station ]

   

 

MEERSSEN

Afkorting: Mes
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect: W. de Jong
Bouwjaar: 1901
Status: Rijksmonument
Baanvak: Maastricht-Heerlen
   
   
Eén van de minder bekende stationsarchitecten is W. de Jong. Dat is op zich niet zo verwonderlijk, hij heeft eigenlijk altijd in de schaduw gestaan van G.W. van Heukelom die zich in die tijd steeds meer opwerkte als vaste architect van Staatsspoor. Toch heeft hij enkele juweeltjes van stationsgebouwen ontworpen. Zijn bekendste stationsgebouw is natuurlijk dat van Woerden, dat in 1913 werd gebouwd. Zijn eerste -en ook zijn mooiste- is dit schitterende stationsgebouwtje in het Zuid-Limburgse Meerssen.
De spoorlijn tussen Maastricht en Aken -via Valkenburg en Simpelveld- werd in 1853 in gebruik genomen. Het was de allereerste internationale spoorlijn in Nederland.
Ook Meerssen kreeg in dat jaar haar eerste station. Het eerste stationsgebouw was een klein, vrij eenvoudig gebouwtje dat wel wat leek op dat van Hulshorst. Wel was het rond de vensters en deuren wat rijker versiert.
Je zou kunnen zeggen dat het stationsgebouwtje het antwoord van De Jong is op de stationsgebouwtjes in chaletstijl van Margadant, die hij in die tijd ontwierp. Feit is dat dit station een regelrechte stijlbreuk betekende in de stationsontwerpen van Staatsspoor. Het is nauwelijks voor te stellen dat dit stationsgebouwtje maar vijf jaar jonger is dan het indrukwekkende stationsgebouw van Groningen.
Het stationsgebouw bestaat uit een laag middendeel met links en rechts daarvan eindgebouwen. Het rechter eindgebouw is veel groter en hoger dan het exemplaar aan de linkerzijde. Het bevat dan ook de stationswoning. Op het dak van het middendeel, tussen de twee eindgebouwen in, is een soort dakterras aangebracht. Het wordt begrensd door een opvallend hekwerk langs de dakrand.
Oorspronkelijk was het station niet wit. Het werd aan het begin van de jaren zeventig witgepleisterd. Hierdoor zijn de fraaie details in het metselwerk minder goed te zien. Ook verdwenen er veel details. Zo werd het houtwerk aan de geveltoppen verwijderd en ook de schoorstenen werden "vereenvoudigd". Ook verdween de halfronde deuromlijsting bij de ingang van het stationsgebouw. De fraai bewerkte luifel boven de ingang verdween eveneens. Deze werd vervangen door een eenvoudige betonnen plaat. Door deze ingrepen raakte het gave uiterlijk van het bijzondere stationsgebouw toch wel wat verstoord.
Desondanks is het station al jarenlang een rijksmonument. Het was zelfs één van de eerste twintigste eeuwse stationsgebouwen die deze status kreeg toegekend, samen met de stations van Haarlem en Den Dolder. Dankzij deze monumentale status konden verdere verminkingen worden voorkomen.
Zoals bij zoveel kleinere stationsgebouwen het geval is, is ook dit gebouw niet meer als zodanig in gebruik. Het loket is al jaren geleden gesloten en voor kaartjes is men tegenwoordig aangewezen op de automaat. Deze werd onder een afdak van het retiradegebouwtje geplaatst, waardoor dit toiletgebouwtje in feite het stationsgebouw werd. Het stationsgebouw zelf is sinds jaar en dag in gebruik als notariskantoor. Het ziet er nog prima uit, al kan het houtwerk wel een verfje gebruiken…
Boven: Het bijzonder fraaie stationsgebouw van Meerssen heeft in de loop der jaren diverse verbouwingen ondergaan die het uiterlijk van het gebouw geen goed hebben gedaan. Toch blijft het een bijzonder charmant stationsgebouw om te zien.
 
Onder: Het stationsgebouw in haar oorspronkelijke gedaante.
(ansichtkaart, jaren zestig)
 
Onder: De perronzijde van het stationsgebouw. Ook hier heeft het station bijzondere details zoals de erker en de luifel, dat in het verlengde van het dak is aangebracht. Rechts op de foto staat het retiradegebouwtje.
Onder: Het voormalige retiradegebouwtje is tegenwoordig de aangewezen plaats om de treinkaartjes te kopen, daarmee is het in feite gepromoveerd tot stationsgebouw... De toiletten zijn hier overigens niet meer te vinden...
 
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 13-01-2009