|
|
MEERSSEN
Afkorting: |
Mes |
|
Maatschappij: |
Maatschappij tot Exploitatie van
Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Architect: |
W. de Jong |
Bouwjaar:
|
1901 |
Status: |
Rijksmonument |
Baanvak:
|
Maastricht-Heerlen |
|
|
|
|
Eén
van de minder bekende stationsarchitecten is W. de Jong. Dat is op
zich niet zo verwonderlijk, hij heeft eigenlijk altijd in de schaduw
gestaan van G.W. van Heukelom die zich in die tijd steeds meer opwerkte
als vaste architect van Staatsspoor. Toch heeft hij enkele juweeltjes
van stationsgebouwen ontworpen. Zijn bekendste stationsgebouw is natuurlijk
dat van Woerden, dat in 1913 werd gebouwd. Zijn eerste -en ook zijn
mooiste- is dit schitterende stationsgebouwtje in het Zuid-Limburgse
Meerssen.
De spoorlijn tussen Maastricht en Aken -via Valkenburg en Simpelveld-
werd in 1853 in gebruik genomen. Het was de allereerste internationale
spoorlijn in Nederland.
Ook Meerssen kreeg in dat jaar haar eerste station. Het eerste stationsgebouw
was een klein, vrij eenvoudig gebouwtje dat wel wat leek op dat van
Hulshorst. Wel was het rond de vensters en deuren wat rijker versiert.
Je zou kunnen zeggen dat het stationsgebouwtje het antwoord van De
Jong is op de stationsgebouwtjes in chaletstijl van Margadant, die
hij in die tijd ontwierp. Feit is dat dit station een regelrechte
stijlbreuk betekende in de stationsontwerpen van Staatsspoor. Het
is nauwelijks voor te stellen dat dit stationsgebouwtje maar vijf
jaar jonger is dan het indrukwekkende stationsgebouw van Groningen.
Het stationsgebouw bestaat uit een laag middendeel met links en rechts
daarvan eindgebouwen. Het rechter eindgebouw is veel groter en hoger
dan het exemplaar aan de linkerzijde. Het bevat dan ook de stationswoning.
Op het dak van het middendeel, tussen de twee eindgebouwen in, is
een soort dakterras aangebracht. Het wordt begrensd door een opvallend
hekwerk langs de dakrand.
Oorspronkelijk was het station niet wit. Het werd aan het begin van
de jaren zeventig witgepleisterd. Hierdoor zijn de fraaie details
in het metselwerk minder goed te zien. Ook verdwenen er veel details.
Zo werd het houtwerk aan de geveltoppen verwijderd en ook de schoorstenen
werden "vereenvoudigd". Ook verdween de halfronde deuromlijsting
bij de ingang van het stationsgebouw. De fraai bewerkte luifel boven
de ingang verdween eveneens. Deze werd vervangen door een eenvoudige
betonnen plaat. Door deze ingrepen raakte het gave uiterlijk van het
bijzondere stationsgebouw toch wel wat verstoord.
Desondanks is het station al jarenlang een rijksmonument. Het was
zelfs één van de eerste twintigste eeuwse stationsgebouwen
die deze status kreeg toegekend, samen met de stations van Haarlem
en Den Dolder. Dankzij deze monumentale status konden verdere verminkingen
worden voorkomen.
Zoals bij zoveel kleinere stationsgebouwen het geval is, is ook dit
gebouw niet meer als zodanig in gebruik. Het loket is al jaren geleden
gesloten en voor kaartjes is men tegenwoordig aangewezen op de automaat.
Deze werd onder een afdak van het retiradegebouwtje geplaatst, waardoor
dit toiletgebouwtje in feite het stationsgebouw werd. Het stationsgebouw
zelf is sinds jaar en dag in gebruik als notariskantoor. Het ziet
er nog prima uit, al kan het houtwerk wel een verfje gebruiken
|
|
Boven:
Het bijzonder fraaie stationsgebouw van Meerssen heeft in de loop
der jaren diverse verbouwingen ondergaan die het uiterlijk van
het gebouw geen goed hebben gedaan. Toch blijft het een bijzonder
charmant stationsgebouw om te zien.
|
|
Onder:
Het stationsgebouw in haar oorspronkelijke gedaante.
(ansichtkaart, jaren zestig)
|
|
|
|
Onder:
De perronzijde van het stationsgebouw. Ook hier heeft het station
bijzondere details zoals de erker en de luifel, dat in het verlengde
van het dak is aangebracht. Rechts op de foto staat het retiradegebouwtje.
|
Onder:
Het voormalige retiradegebouwtje is tegenwoordig de aangewezen
plaats om de treinkaartjes te kopen, daarmee is het in feite gepromoveerd
tot stationsgebouw... De toiletten zijn hier overigens niet meer
te vinden...
|
|
|
|
|
|
|
versie: 13-01-2009 |