Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ] [ Volgende pagina ]
   
 
MAASTRICHT

 

Langs het emplacement

 
   
   
Het bijzondere van het Maastrichtse station is dat niet alleen het stationsgebouw, maar het hele stationscomplex nog voor een groot deel in de originele staat verkeert. Weliswaar is het emplacement steeds met haar tijd meegegaan, maar de oorspronkelijke opzet ervan is in feite nog vrijwel onaangetast. Op en bij het emplacement zijn nog diverse gebouwen bewaard gebleven, zoals de goederenloods en -heel bijzonder- de watertoren. Van later datum, maar daardoor niet minder vermeldenswaardig, zijn het Nedtrain Onderhoudsbedrijf en het seinhuis.
De grote goederenloods werd gelijktijdig met het station gebouwd en heeft dan ook eenzelfde bouwstijl. De loods staat langs de Parallelweg, vlak naast de plek waar het tweede AM-station heeft gestaan. De loods bestaat uit twee loodsdelen met in het midden een wat smaller bouwdeel, waarin zich voornamelijk kantoorruimten bevinden. De loodsen zijn nog altijd in gebruik, al vindt er praktisch geen goederenoverslag per trein meer plaats…
Schuin tegenover de goederenloods staat misschien wel het meest verborgen restant van het stationscomplex, al torent ze wel opvallend boven de goederenloods uit. Het is de oude watertoren. Ook deze is gelijktijdig met de rest van het station gebouwd en ook deze is in dezelfde bouwstijl. De opvallend vormgegeven toren lijkt op het eerste gezicht een eindje buiten het emplacement te staan, maar in werkelijkheid lag ook hier een deel van dit emplacement. is het emplacement in het verleden deels opgebroken. Niet alleen de watertoren staat er nog, ook de zogenoemde "botermijn" is bewaard gebleven. Het emplacement (althans, dit gedeelte ervan) is allang verdwenen en heeft inmiddels plaats gemaakt voor een woonwijkje. De vroegere botermijn biedt tegenwoordig onderdak aan een studentenvereniging, de watertoren staat er ondertussen een beetje verloren bij.
Verderop het emplacement staat het Onderhoudsbedrijf Maastricht van NedTrain, de vroegere lijnwerkplaats. Het onderhoudsbedrijf kent een lange historie, het viert dit jaar haar 140-jarig bestaan. Ooit was dit het allerlaatste stoomlocomotieven depot dat nog operationeel was, daarna froeide het uit tot de lijnwerkplaats/onderhoudsbedrijf zoals dit tot op de dag van vandaag nog bestaat. Samen met het Onderhoudsbedrijf Zwolle en de twee revisiebedrijven (Haarlem en Tilburg) behoort Onderhoudsbedrijf Maastricht tot de laatste van de echte "klassieke" werkplaatsen, ontstaan in de negentiende eeuw en heden ten dage nog altijd in bedrijf. Nog altijd worden hier locomotieven onderhouden, maar nu zijn dit elektrische locomotieven. Overigens is dit de laatste jaren aanzienlijk minder geworden, aangezien de legendarische getrokken intercitytreinen alweer enige jaren verleden tijd zijn. Maar ook treinstellen -en dan met name Mat '64- krijgen hier hun onderhoud. Voor zolang als dit voor dit type treinstel nog duurt, want het nu toch echt naar uit dat dit legendarische type treinstel in 2011 dan toch definitief aan de kant gaat.
Boven: De goederenloods is nog altijd in gebruik, maar het vrachtvervoer vindt tegenwoordig vooral over de weg plaats. Ook de loods is een Rijksmonument. Het emplacement voor de loods werd in de periode dat deze foto werd gemaakt heringericht, hetgeen ook duidelijk te zien is. Het emplacement werd hierbij wat vereenvoudigd en er werden nieuwe- en vooral langere- opstelsporen aangelegd. Ook kwam er een nieuwe wasinstallatie. Op de achtergrond torent de watertoren boven de loods uit.
 
Onder: Het Onderhoudsbedrijf Maastricht van NedTrain, de vroegere lijnwerkplaats, kent een lange geschiedenis. Het is één van de laatste klassieke werkplaatsen uit het stoomtijdperk dat nog altijd in bedrijf is. Het onderhoudsbedrijf is van oudsher gespecialiseerd in het onderhoud van (elektrische) locomotieven, maar ook treinstellen, zowel diesel (DE-2) als elektrisch (Mat '64) kregen hier hun onderhoudsbeurten.
 
 
Onder: De watertoren staat tegenwoordig een beetje verscholen in een nieuwbouwwijkje. Ooit voorzag deze toren de stoomlocomotieven van water, welke op dit deel van het emplacement werden opgesteld. Dit opstelterrein heeft er nog tot het begin van de jaren tachtig gelegen. De watertoren had toen al haar functie allang verloren. In grote tegenstelling tot de rest van het station heeft de toren géén monumentale status. Onbegrijpelijk..!
Onder: Een kijkje in de Lijnwerkplaats Maastricht, in de tijd dat hier nog stoomlocs werden onderhouden. De foto dateert uit 1955 en dat is de tijd dat de stoomtractie al op haar retour was. Depot Maastricht, want zo heette dat toen nog, was het laatste depot dat stoomlocomotieven onderhield. De stoomlocs zijn allang verdwenen, maar de hal is er nog altijd. En er worden ook nog altijd (elektrische) locomotieven onderhouden...
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 9-02-2011