|
|
Langs
het emplacement
Het
bijzondere van het Maastrichtse station is dat niet alleen het stationsgebouw,
maar het hele stationscomplex nog voor een groot deel in de originele
staat verkeert. Weliswaar is het emplacement steeds met haar tijd
meegegaan, maar de oorspronkelijke opzet ervan is in feite nog vrijwel
onaangetast. Op en bij het emplacement zijn nog diverse gebouwen bewaard
gebleven, zoals de goederenloods en -heel bijzonder- de watertoren.
Van later datum, maar daardoor niet minder vermeldenswaardig, zijn
het Nedtrain Onderhoudsbedrijf en het seinhuis.
De grote goederenloods werd gelijktijdig met het station gebouwd en
heeft dan ook eenzelfde bouwstijl. De loods staat langs de Parallelweg,
vlak naast de plek waar het tweede AM-station heeft gestaan. De loods
bestaat uit twee loodsdelen met in het midden een wat smaller bouwdeel,
waarin zich voornamelijk kantoorruimten bevinden. De loodsen zijn
nog altijd in gebruik, al vindt er praktisch geen goederenoverslag
per trein meer plaats
Schuin tegenover de goederenloods staat misschien wel het meest verborgen
restant van het stationscomplex, al torent ze wel opvallend boven
de goederenloods uit. Het is de oude watertoren. Ook deze is gelijktijdig
met de rest van het station gebouwd en ook deze is in dezelfde bouwstijl.
De opvallend vormgegeven toren lijkt op het eerste gezicht een eindje
buiten het emplacement te staan, maar in werkelijkheid lag ook hier
een deel van dit emplacement. is het emplacement in het verleden deels
opgebroken. Niet alleen de watertoren staat er nog, ook de zogenoemde
"botermijn" is bewaard gebleven. Het emplacement (althans,
dit gedeelte ervan) is allang verdwenen en heeft inmiddels plaats
gemaakt voor een woonwijkje. De vroegere botermijn biedt tegenwoordig
onderdak aan een studentenvereniging, de watertoren staat er ondertussen
een beetje verloren bij.
Verderop het emplacement staat het Onderhoudsbedrijf Maastricht van
NedTrain, de vroegere lijnwerkplaats. Het onderhoudsbedrijf kent een
lange historie, het viert dit jaar haar 140-jarig bestaan. Ooit was
dit het allerlaatste stoomlocomotieven depot dat nog operationeel
was, daarna froeide het uit tot de lijnwerkplaats/onderhoudsbedrijf
zoals dit tot op de dag van vandaag nog bestaat. Samen met het Onderhoudsbedrijf
Zwolle en de twee revisiebedrijven (Haarlem en Tilburg) behoort Onderhoudsbedrijf
Maastricht tot de laatste van de echte "klassieke" werkplaatsen,
ontstaan in de negentiende eeuw en heden ten dage nog altijd in bedrijf.
Nog altijd worden hier locomotieven onderhouden, maar nu zijn dit
elektrische locomotieven. Overigens is dit de laatste jaren aanzienlijk
minder geworden, aangezien de legendarische getrokken intercitytreinen
alweer enige jaren verleden tijd zijn. Maar ook treinstellen -en dan
met name Mat '64- krijgen hier hun onderhoud. Voor zolang als dit
voor dit type treinstel nog duurt, want het nu toch echt naar uit
dat dit legendarische type treinstel in 2011 dan toch definitief aan
de kant gaat. |
|
Boven:
De goederenloods is nog altijd in gebruik, maar het vrachtvervoer
vindt tegenwoordig vooral over de weg plaats. Ook de loods is
een Rijksmonument. Het emplacement voor de loods werd in de periode
dat deze foto werd gemaakt heringericht, hetgeen ook duidelijk
te zien is. Het emplacement werd hierbij wat vereenvoudigd en
er werden nieuwe- en vooral langere- opstelsporen aangelegd. Ook
kwam er een nieuwe wasinstallatie. Op de achtergrond torent de
watertoren boven de loods uit.
|
|
Onder:
Het Onderhoudsbedrijf Maastricht van NedTrain, de vroegere lijnwerkplaats,
kent een lange geschiedenis. Het is één van de laatste
klassieke werkplaatsen uit het stoomtijdperk dat nog altijd in
bedrijf is. Het onderhoudsbedrijf is van oudsher gespecialiseerd
in het onderhoud van (elektrische) locomotieven, maar ook treinstellen,
zowel diesel (DE-2) als elektrisch (Mat '64) kregen hier hun onderhoudsbeurten.
|
|
|
|
|
|
Onder:
De watertoren staat tegenwoordig een beetje verscholen in een
nieuwbouwwijkje. Ooit voorzag deze toren de stoomlocomotieven
van water, welke op dit deel van het emplacement werden opgesteld.
Dit opstelterrein heeft er nog tot het begin van de jaren tachtig
gelegen. De watertoren had toen al haar functie allang verloren.
In grote tegenstelling tot de rest van het station heeft de toren
géén monumentale status. Onbegrijpelijk..!
|
Onder:
Een kijkje in de Lijnwerkplaats Maastricht, in de tijd dat hier
nog stoomlocs werden onderhouden. De foto dateert uit 1955 en
dat is de tijd dat de stoomtractie al op haar retour was. Depot
Maastricht, want zo heette dat toen nog, was het laatste depot
dat stoomlocomotieven onderhield. De stoomlocs zijn allang verdwenen,
maar de hal is er nog altijd. En er worden ook nog altijd (elektrische)
locomotieven onderhouden...
|
|
|
|
|
|
versie: 9-02-2011 |