|
|
Post
T
|
|
|
Architect: |
S. van Ravesteyn |
Bouwjaar: |
1932-1933 |
Gerestaureerd: |
2003 |
Status: |
Rijksmonument |
|
|
|
|
Tot
slot nog één markant monumentje van het Maastrichtse
station dat beslist niet onbesproken mag blijven: Post T, het vroegere
seinhuis dat nog altijd een prominente plaats inneemt aan het einde
van perron 3/4a. Deze opvallende witte seintoren lijkt niet echt bij
het station te passen. Feitelijk klopt dit ook, maar dit betreft dan
ook wel een heel bijzonder exemplaar.
Het werd rond 1933 gebouwd naar een ontwerp van S. van Ravesteyn.
Van Ravesteyn ontwierp in de jaren twintig en begin jaren dertig uitsluitend
onderstations en seinhuizen en dergelijke. Onbeduidende gebouwtjes
op het eerste gezicht, maar door de opmerkelijke combinatie van strakke
en toch sierlijke vormgeving maakte Van Ravesteyn hier wel naam mee
als architect. Van de diverse betonnen seinhuizen die Van Ravestein
in de jaren dertig ontwierp is dit het enige nog overgebleven exemplaar.
Vanwege de zeer beperkte ruimte werd het seinhuis hoog geplaatst op
twee relatief smalle betonnen kolommen. De noordelijke kolom is massief,
het zuidelijke exemplaar (richting het station) is daarentegen hol.
Bovenop de kolommen rust een grote betonnen bak, waarin het tien ton
zware bedieningstoestel staat. De ronde vensters zorgen ervoor dat
de onderbouw niet al te massief oogt. Daarboven bestaat het seinhuis
uitsluitend uit vensters, waardoor men een ongekend goed uitzicht
had op het emplacement. Het dak is breed en heeft aan alle kanten
een forse overstek. Alle wissels en seinen werden elektrisch bediend.
In plaats van handels bestaat het bedieningstoestel uit stelknoppen
en door de holle kolom liepen geen trekdraden, maar stroomkabels.
Het seinhuis heeft tot 1985 dienstgedaan. Tot die tijd bleef de klassieke
beveiliging middels armseinen hier operationeel. Maastricht was hiermee
één van de allerlaatste grote stations waar het treinverkeer
nog volledig middels armseinen werd geregeld. Nadat de beveiliging
was gemoderniseerd was het seinhuis overbodig en raakte het in verval.
Bijna was het laatste nog overgebleven seinhuis van Van Ravesteyn
ten prooi gevallen aan de slopershamer, zo rond de eeuwwisseling.
Het was inmiddels zo zwaar verwaarloosd dat het bijna letterlijk op
instorten stond. Gelukkig werd dit op het nippertje voorkomen en werd
het seinhuis in 2003 volledig gerestaureerd. Daarbij werd ook het
binnenste van het seinhuis niet vergeten. Het seinhuis was -en is
nog steeds- helemaal compleet, zelfs het bedieningstoestel zit er
nog altijd in. Alleen de stroomkabels naar de seinen en wissels zijn
afgekoppeld. Het voormalige seinhuis Post T is inmiddels een rijksmonument.
De seinen en wissels worden overigens nog altijd vanuit Maastricht
bediend. Praktisch recht tegenover Post T staat de huidige Prorail
treindienstleidingpost, waar vanuit nu het treinverkeer in heel Limburg
en een deel van zuidoost Brabant wordt aangestuurd.
|
|
Boven:
Het markante witte seinhuis, een ontwerp van architect Van Ravesteyn,
is tegenwoordig een rijksmonument. Het seinhuis deed tot 1985
dienst, maar raakte daarna in verval. Het had dan ook maar weinig
gescheeld of het unieke gebouwtje moest worden gesloopt. Het seinhuis
is overigens nog helemaal compleet, zelfs het complete bedieningstoestel
zit er nog in...
|
|
|
Onder:
Een historisch plaatje en verschillende redenen. In 1980 reden
er nog locomotieven uit de serie 1000 en het emplacement in Maastricht
werd nog met armseinen beveiligd. Dit beeld is inmiddels allang
verdwenen, alleen het seinhuis staat er nog. Hoewel..? Deze specifieke
locomotief bestaat óók nog steeds. De 1010, want
daar gaat het om, staat tegenwoordig sinds jaar en dag in het
Spoorwegmuseum te Utrecht.
|
|
Bron: RailHobby (11-1985)
|
|
|
|
|
Onder:
een ander voorbeeld van een markant seinhuis dat door Van Ravesteyn
werd ontworpen was dit bijzonder sierlijk vormgegeven exemplaar,
dat in Utrecht stond. Deze werd in 1938 gebouwd en stond destijds
aan de noordzijde van het Centraal Station, ter hoogte van de
huidige Leidscheveertunnel. Dit seinhuis deed dienst tot halverwege
de jaren zestig. Aan het begin van de jaren zeventig -ongeveer
gelijktijdig met de sloop van het oude Centraal Station- ging
dit seinhuis tegen de vlakte.
Bron:
Architectuur van deze eeuw
|
Onder:
Een zeldzame foto van het interieur van Post T, uit de tijd dat
het nog volop in functie was (ca. 1950). De seinen en wissels
worden bediend door middel van een elektrisch stelknoptoestel
van het type Bouman. Het Maastrichtse Post T was ooit het allereerste
seinhuis in Nederland dat een dergelijk type bedieningstoestel
gebruikte, later volgde nog een seinhuis in Haarlem (Post II,
ten westen van het station aan de Kinderhuissingel) en ook in
diverse seinhuizen op het emplacement Amsterdam Watergraafsmeer
werden ze geïnstalleerd. Het Bouman-toestel in Maastricht
bleef het langst in gebruik en is nog het enige toestel dat nog
helemaal compleet is, én nog op haar originele plek staat.
De foto is overigens een vergroting, vandaar de matige kwaliteit
ervan.
(Mocht iemand betere foto's hebben, dan houd ik me graag aanbevolen!)
Bron:
Verzonken spoor (G.H. Jansen)
|
|
|
|
|
Onder:
En zo ziet zo'n Bouman-toestel er van dichtbij uit. Dit
is overigens slecht een deel van een toestel en stond
oorspronkelijk in Post T van het emplacement Watergraafsmeer,
waar het tot de jaren tachtig in gebruik is geweest. Inmiddels
heeft het toestel al jaren een vast plekje in de vroegere
wachtruimte op het perron van station Simpelveld, waar
het onderdeel uitmaakt van de museumcollectie van de Zuid-Limburgse
Stoomtrein Maatschappij.
|
|
|
|
|
versie: 30-09-2011 |