|
|
Interieur
Het
publieke gedeelte van het stationsgebouw bestaat uit twee delen, naast
de imposante stationshal is er ook een lange corridor richting de
kopsporen. Deze lange gang en de stationshal werden aanvankelijk gescheiden
door drie grote gemetselde bogen, waarvan er nu nog twee over zijn.
De oorspronkelijke functies van die drie doorgangen staan er nog altijd
boven. De -sinds lang tijd- afgesloten linkerboog was vroeger de toegang
naar de visitatieruimte, waar de aankomende en vertrekkende reizigers
en hun bagage werden gecontroleerd. De visitatieruimte is al tijden
niet meer in gebruik. De boog is dichtgemaakt en de ruimte hierachter
wordt nu gebruikt als personeelsruimte.
De middelste en de rechterboog markeerden een strikte scheiding in
de looproutes van de vertrekkende en aankomende reizigers. Onder de
linkerboog (lees: middelste boog) kwamen de aankomende reizigers de
stationshal binnen, om vervolgens direct rechtsaf naar de toenmalige
uitgang te gaan. Via de rechterboog maakten de vertrekkende reizigers
hun gang naar het perron. Aan deze kant van de gang bevonden zich
dan ook de wachtkamers en het restaurant. De voormalige wachtkamers
hebben tegenwoordig allang een commerciële invulling, zoals dat
zo mooi genoemd wordt. Het restaurant bestaat nog altijd.
Nog even terug naar de bogen voor de vertrekkende aankomende reizigers.
Tussen deze twee bogen zit tegenwoordig een informatieloket, maar
in heel vroeger tijden heeft er ook een loketje gezeten. Hier werden
vroeger de -verplichte- in- en uitgangscontroles gehouden. Boven dit
loket is een bijzonder fraai tegeltableau aangebracht. Het was een
geschenk van de Maastrichtse aardewerkfabrikant "Sphinx"
(daar zijn ze weer
) aan de Nederlandse Spoorwegen ter gelegenheid
van het 100-jarig bestaan van het spoor in Nederland. Het tableau
heeft een opvallende vorm. Het is zo vormgegeven dat het precies tussen
de twee bogen inpast. Het tableau bestaat uit niet minder dan 177
tegeltjes. Het heeft overigens maar heel weinig gescheeld of het tableau
had tegenwoordig niet eens meer bestaan. In het midden van de jaren
tachtig was het tableau in een zeer slechte staat. Een groot aantal
tegeltjes dreigde los te laten en werden uit voorzorg van de muur
verwijderd. De tegeltjes bleven echter wel bewaard, althans; dat was
de bedoeling. Tijdens de grote verbouwing van het station wilde men
aanvankelijk nog het tableau in oude staat herstellen. Men had de
verwijderde tegeltjes immers bewaard, dacht men. Maar de zakken waar
deze in werden bewaard bleken ineens spoorloos te zijn verdwenen!
Mogelijk werd het tijdens de verbouwing voor sloopafval aangezien
en weggegooid. Bijna stond men op het punt om het restand van het
tableau nu ook maar weg te halen, toen men bij toeval de ontwerptekening
van het tableau in handen kreeg. In plaats van de definitieve verwijdering
werd nu alsnog gekozen voor de volledige restauratie van het unieke
tableau. Mede dankzij de financiële ondersteuning van
Koninklijke
Sphinx werd door beeldend kunstenaar Daan Wildschut het tableau weer
in ere hersteld, deels met de originele tegeltjes, deels met reproducties.
En zo kon in 1988, bijna vijftig jaar na de onthulling van het originele
tableau en één jaar voor het 150-jarig jubileum van
de NS het herstelde tableau opnieuw worden onthuld.
|
|
Boven:
Het bijzondere en opmerkelijk vormgegeven tegeltableau in de stationshal
is eveneens een echte blikvanger. Het werd ontworpen door Edmond
Bellefroid en onthuld in 1939. Het tableau was een geschenk van
de aardewerkfabriekant "Sphinx" aan de Spoorwegen ter
gelegenheid van hun 100-jarig jubileum. Overigens heeft het maar
weinig gescheeld of dit unieke tegeltableau had niet eens meer
bestaan...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het restaurant is nog altijd in gebruik, zij het nu als "Brasserie"
Let op de fraaie details zoals het plafond, de plafondlijsten
en de klok. Deze laatste is nog helemaal origineel en werkt nog
altijd.
|
Onder:
Niet authentiek, maar al wel enige decennia oud. Dit fraaie en
-inmiddels ook unieke- neonreclamebord dateert uit de jaren zestig,
maar is eigenlijk niet meer weg te denken uit de stationshal.
Het heeft zelfs een toegevoegde waarde, en alleen al daarom is
het terecht dat het er nog altijd hangt. Zo worden ze tegenwoordig
niet meer gemaakt...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
versie: 19-01-2011 |