Home ] Terug naar periode 1900-1920 ]Vorige station ] Volgende station ]

   

 

LUNTEREN en VOORTHUIZEN

Afkortingen: Ltn, Vo
Maatschappij: Spoorwegmaatschappij "De Veluwe" (SV)
Architect: onbekend
Bouwjaar: 1902 (Lunteren), 1903 (Voorthuizen)
Baanvak: Ede-Wageningen - Amersfoort (Lunteren), Barneveld - Nijkerk (Voorthuizen)
Status: Rijksmonument (Lunteren)
   
   
De spoorlijn tussen Ede-Wageningen en Amersfoort, ook wel de "Kippenlijn" genoemd, was oorspronkelijk een lokale spoorwegverbinding tussen Ede en Nijkerk.
De aanleg van deze spoorlijn verliep aanvankelijk nogal stroef. Vooral in Ede ondervond men veel tegenstand. In Lunteren zag men wel de mogelijkheden van een spoorlijn en ook in Barneveld stuitte de aanleg op weinig weerstand. Uiteindelijk kon op 1 mei 1902 het traject tussen Ede-Wageningen en Barneveld in gebruik worden genomen. Het gedeelte tussen Barnevald en Nijkerk, met een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van Voorthuizen, volgde ruim anderhalf jaar later.
De stationsgebouwen van Lunteren en Voorthuizen zijn identiek aan het station van Ede Centrum. Het zijn typische lokaalspoor stations die qua vorm nog lijken op de eerder gebouwde stations in onder andere: Medemblik, Aalten of Landgraaf. Maar dankzij het opvallende schilddak hebben de gebouwen wel duidelijk een eigen gezicht gekregen. De gebouwen hebben een opvallende gevelindeling, waarbij vooral de smalle vensters linksboven opvallen. Deze verspringen trapsgewijs in hoogte, dus ongetwijfeld bevindt zich daarachter het trappenhuis. Beide stationsgebouwen hebben een lage zijvleugel aan de rechterkant, dat als goederenloodsje dienst heeft gedaan. Aan de perrongevel is een fraai afgewerkte luifel aangebracht. Boven de ingang van het stationsgebouw is een kleinere versie van de perronluifel aangebracht.
Het station in Voorthuizen heeft nog geen 34 jaar dienst gedaan. Al in 1937 werd het spoorvervoer tussen Barneveld en Nijkerk gestaakt. Kort hierna werd het spoor opgebroken. De ongelijkvloerse kruising maakte plaats voor een spooraansluiting in de richting van Amersfoort. Sindsdien is deze stad het vertrekpunt van de Kippenlijn.
Ondanks het feit dat station Voorthuizen al meer dan zeventig jaar "spoorloos" is, heeft het stationsgebouw de tand des tijds goed doorstaan. Jarenlang is er in het voormalige stationsgebouw een meubelfabriek gevestigd geweest. In die tijd werd een onooglijke bedrijfspant tegen de achterzijde van het stationsgebouw aangebouwd. De fraaie perronluifel en de ingangsluifel waren toen al verdwenen. In 1982 kreeg het een nieuwe bestemming en wel een hele bijzondere. Sinds 1982 is het in gebruik als kerkcentrum. Daarbij werd een nieuw gedeelte tegen het bestaande gebouw aangebouwd, maar het stationsgebouw zelf bleef hierbij nagenoeg ongewijzigd. Een deel van het stationsgebouw wordt overigens nog steeds bewoond.
Station Lunteren is nog steeds in gebruik, maar ook hier heeft het stationsgebouw allang een andere functie gekregen. Nadat het jarenlang in gebruik was geweest als kunstgalerie (met de toepasselijke naam "De Kippenlijn") kwam het in de loop van de jaren negentig leeg te staan. Jarenlang stond het gebouw vervolgens te verpauperen en werd het een ontmoetingsplek voor hangjongeren die voor de nodige overlast zorgden.
In 2001 kreeg het echter een nieuwe bestemming. Na een welverdiende opknapbeurt -het stationsgebouw was inmiddels op de Rijksmonumentenlijst geplaatst- biedt het tegenwoordig onderdak aan een bedrijf dat in sauna's, whirlpools en gezondheidsartikelen handelt.
Boven: Het stationsgebouw van Lunteren werd in de jaren zeventig op het nippertje van de slopershamer gered. In 2001 kreeg dit Rijksmonument een welverdiende opknapbeurt.
 
Onder: De perronzijde van het stationsgebouw.
 
Onder: Het voormalige stationsgebouw van Voorthuizen. Aan de rechterkant van het stationsgebouw is nog net een klein stukje van de moderne aanbouw te zien.
Onder: De fraaie details in het houtwerk van de perronluifel. Het glazen paneel is -uiteraard- niet origineel maar geeft wel meer licht op het perron (én in het stationsgebouw, want dáárvoor zal dit glaspaneel uiteindelijk zijn geplaatst...)
 
 
 
 
 
 

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 3-03-2009