|
|
LUNTEREN
en VOORTHUIZEN
Afkortingen: |
Ltn, Vo |
|
Maatschappij: |
Spoorwegmaatschappij "De Veluwe"
(SV) |
Architect: |
onbekend |
Bouwjaar:
|
1902 (Lunteren), 1903 (Voorthuizen) |
Baanvak: |
Ede-Wageningen -
Amersfoort (Lunteren), Barneveld - Nijkerk (Voorthuizen) |
Status: |
Rijksmonument (Lunteren) |
|
|
|
|
De spoorlijn
tussen Ede-Wageningen en Amersfoort, ook wel de "Kippenlijn"
genoemd, was oorspronkelijk een lokale spoorwegverbinding tussen Ede
en Nijkerk.
De aanleg van deze spoorlijn verliep aanvankelijk nogal stroef. Vooral
in Ede ondervond men veel tegenstand. In Lunteren zag men wel de mogelijkheden
van een spoorlijn en ook in Barneveld stuitte de aanleg op weinig
weerstand. Uiteindelijk kon op 1 mei 1902 het traject tussen Ede-Wageningen
en Barneveld in gebruik worden genomen. Het gedeelte tussen Barnevald
en Nijkerk, met een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van Voorthuizen,
volgde ruim anderhalf jaar later.
De stationsgebouwen van Lunteren en Voorthuizen zijn identiek aan
het station van Ede Centrum. Het zijn typische lokaalspoor stations
die qua vorm nog lijken op de eerder gebouwde stations in onder andere:
Medemblik, Aalten of Landgraaf. Maar dankzij het opvallende schilddak
hebben de gebouwen wel duidelijk een eigen gezicht gekregen. De gebouwen
hebben een opvallende gevelindeling, waarbij vooral de smalle vensters
linksboven opvallen. Deze verspringen trapsgewijs in hoogte, dus ongetwijfeld
bevindt zich daarachter het trappenhuis. Beide stationsgebouwen hebben
een lage zijvleugel aan de rechterkant, dat als goederenloodsje dienst
heeft gedaan. Aan de perrongevel is een fraai afgewerkte luifel aangebracht.
Boven de ingang van het stationsgebouw is een kleinere versie van
de perronluifel aangebracht.
Het station in Voorthuizen heeft nog geen 34 jaar dienst gedaan. Al
in 1937 werd het spoorvervoer tussen Barneveld en Nijkerk gestaakt.
Kort hierna werd het spoor opgebroken. De ongelijkvloerse kruising
maakte plaats voor een spooraansluiting in de richting van Amersfoort.
Sindsdien is deze stad het vertrekpunt van de Kippenlijn.
Ondanks het feit dat station Voorthuizen al meer dan zeventig jaar
"spoorloos" is, heeft het stationsgebouw de tand des tijds
goed doorstaan. Jarenlang is er in het voormalige stationsgebouw een
meubelfabriek gevestigd geweest. In die tijd werd een onooglijke bedrijfspant
tegen de achterzijde van het stationsgebouw aangebouwd. De fraaie
perronluifel en de ingangsluifel waren toen al verdwenen. In 1982
kreeg het een nieuwe bestemming en wel een hele bijzondere. Sinds
1982 is het in gebruik als kerkcentrum. Daarbij werd een nieuw gedeelte
tegen het bestaande gebouw aangebouwd, maar het stationsgebouw zelf
bleef hierbij nagenoeg ongewijzigd. Een deel van het stationsgebouw
wordt overigens nog steeds bewoond.
Station Lunteren is nog steeds in gebruik, maar ook hier heeft het
stationsgebouw allang een andere functie gekregen. Nadat het jarenlang
in gebruik was geweest als kunstgalerie (met de toepasselijke naam
"De Kippenlijn") kwam het in de loop van de jaren negentig
leeg te staan. Jarenlang stond het gebouw vervolgens te verpauperen
en werd het een ontmoetingsplek voor hangjongeren die voor de nodige
overlast zorgden.
In 2001 kreeg het echter een nieuwe bestemming. Na een welverdiende
opknapbeurt -het stationsgebouw was inmiddels op de Rijksmonumentenlijst
geplaatst- biedt het tegenwoordig onderdak aan een bedrijf dat in
sauna's, whirlpools en gezondheidsartikelen handelt. |
|
Boven:
Het stationsgebouw van Lunteren werd in de jaren zeventig op het
nippertje van de slopershamer gered. In 2001 kreeg dit Rijksmonument
een welverdiende opknapbeurt.
|
|
Onder:
De perronzijde van het stationsgebouw.
|
|
|
|
|
Onder:
Het voormalige stationsgebouw van Voorthuizen. Aan de rechterkant
van het stationsgebouw is nog net een klein stukje van de moderne
aanbouw te zien.
|
Onder:
De fraaie details in het houtwerk van de perronluifel. Het glazen
paneel is -uiteraard- niet origineel maar geeft wel meer licht
op het perron (én in het stationsgebouw, want dáárvoor
zal dit glaspaneel uiteindelijk zijn geplaatst...)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
versie: 3-03-2009 |