|
|
LISSE
Afkorting: |
Lis |
Maatschappij: |
Hollandsche IJzeren Spoorweg
Maatschappij (HIJSM) |
Architect: |
D.A.N. Margadant |
Bouwjaar:
|
1905 |
Status: |
Rijksmonument |
Baanvak: |
Haarlem-Leiden |
|
|
|
|
Hoewel
Lisse al sinds 1842 "aan het spoor" ligt, duurde het nog
tot het einde van de negentiende eeuw voordat het dorp een eigen station
zou krijgen. Aanvankelijk was het niet eens de bedoeling dat er een
station zou worden gebouwd. De spoorlijn moest namelijk een snelle
verbinding tussen Haarlem en Leiden worden, zonder tussen gelegen
stations. Tijdens de aanleg van de spoorlijn kreeg de HIJSM echter
veel tegenstand van grootgrondbezitters in de Bollenstreek. Zij zagen
de spoorlijn het liefst ten westen van de Leidse Vaart, dus nóg
verder van het dorp vandaan. Toen dit verzoek niet werd ingewilligd,
kregen de grondeigenaren het voor elkaar om de lijn op een (voor hun)
zo gunstig mogelijke plek aan te leggen. De toenmalige eigenaar van
het landgoed Venenburg, ten noorden van Lisse, had bij de HIJSM zelfs
een eigen stopplaats bedongen. Het zou vervolgens nog tot 1896 duren
voordat de HIJSM eindelijk van deze stopplaats verlost was.
In 1891 werd een halte Delfweg geopend, en had Lisse alsnog een eigen
stopplaats. In 1896 werd de naam gewijzigd in Lisse. Van een station
was overigens nog geen sprake. Het zou nog tot 1905 duren voordat
Lisse een volwaardig stationsgebouw zou krijgen.
Het opmerkelijke stationsgebouw is onmiskenbaar een ontwerp van D.A.N.
Margadant. Het hoge deel, boven de ingang, is de stationswoning. Naast
het stationsgebouw staat een toiletgebouw dat oorspronkelijk door
middel van een poortje met het stationsgebouw is verbonden. Het station
werd op 15 november 1905 in gebruik genomen. Het oude station Delfweg
kreeg weer haar oorspronkelijke bestemming van baanwachterswoning
weer terug.
Door de grote afstand tussen het station en het dorp heeft het station
nooit echt de verwachtingen kunnen waarmaken. In 1944 werd het station
opgeheven. Toch was dit nog niet het definitieve einde van het station
Lisse. Vanaf de jaren vijftig tot en met het einde van de jaren negentig
stopten er elk voorjaar nog dagelijks treinen; voor de bezoekers van
de Keukenhof., dat tussen het station en het dorp ligt. Pikant detail:
deze wereldberoemde bloementuin was destijds ook één
van die buitenplaatsen die de ongunstige ligging van het spoor had
bepaald.
Aan het begin van de jaren negentig stond het station nog op de nominatie
om gesloopt te worden. Door diverse acties kon dit gelukkig worden
voorkomen. Inmiddels is het stationsgebouw een Rijksmonument. Sinds
eind 1994 is in het stationsgebouw restaurant "De verloren koffer"
gevestigd. Een deel van het perron doet daarbij dienst als terras.
|
|
Boven:
Met 140 km/u dender je langs het voormalige station van Lisse.
De ramen van dit treinstel mogen best wel eens wat vaker gewassen
worden...
|
|
Onder:
Drukte op het station. De foto is ergens in het voorjaar van 1958
genomen. Het station was toen allang gesloten, maar in de periode
dat de Keukenhof open was, deed het nog dienst als tijdelijk station.
|
|
|
|
|
|
Onder:
De straatzijde van het stationsgebouw. Het poortje tussen het
stationsgebouw en het privaatgebouwtje is al jaren geleden verdwenen.
|
Onder:
De twee voormalige stations van Lisse op één foto.
Links het voormalige haltegebouw Delfweg, dat na de opening van
het stationsgebouw (rechts op de foto) weer haar oorspronkelijke
bestemming als baanwachterswoning weer kreeg.
Bron:
www.stationsweb.nl
|
versie: 30-01-2008 |