|
|
HOUTHEM-SINT
GERLACH
Afkorting: |
Sgl |
|
Maatschappij: |
Maatschappij tot Exploitatie van
Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Architect: |
onbekend |
Bouwjaar:
|
1903 |
Baanvak: |
Maastricht-Heerlen |
|
|
|
|
Langs
de spoorlijn tussen Maastricht en Valkenburg staat een heel opmerkelijk
stationsgebouwtje. Station Houthem-Sint Gerlach heeft namelijk één
van de zeer weinige houten stationsgebouwen van Nederland. Het is
niet bekend wie het gebouwtje heeft ontworpen, maar het verhaal gaat
dat het gebouwd werd in opdracht van een plaatselijke houthandel.
En dat zou best wel eens waar kunnen zijn als je foto's van het gebouwtje
in haar oorspronkelijke staat ziet. Het had werkelijk schitterend
houtsnijwerk en zou dus zomaar een goede reclame voor deze bewuste
houthandel geweest kunnen zijn. Helaas verdween dit bijzonder fraaie
houtwerk in 1938. Het stationsgebouw kreeg hierdoor een veel soberder
aanzien.
Het gebouwtje is om nog een reden bijzonder. Het staat namelijk "omgekeerd",
oftewel: de voorgevel van het gebouw staat aan de perronzijde. De
"straatgevel" is een blinde muur aan een groot grasveld.
Het was overigens niet de eerste keer dat een stationsgebouw zo gesitueerd
werd. Het eerste stationsgebouw van Kampen (1865) en het voormalige
stationsgebouw van Rotterdam Beurs (1877) gingen "Houthem"
al voor, zij het dat deze stationsgebouwen allang verdwenen zijn
Deze "omgekeerde" ligging heeft te maken met het feit dat
het stationsgebouw aan de verkeerde kant van het spoor staat. De voorgevel
is zodoende toch in de richting van het dorp geplaatst. Door de grote
hoogteverschillen ter plaatse kon het stationsgebouw niet anders dan
op deze manier gebouwd worden. Ook de beperkte ruimte zal ongetwijfeld
een rol hebben gespeeld, toen het eerste station werd gebouwd lag
de spoorlijn er immers al bijna vijftig jaar.
Anders dan de naburige stations Meerssen en Valkenburg (beiden Rijksmonument)
kent het stationsgebouwtje van Houthem-Sint Gerlach (voor zover ik
kon achterhalen) geen monumentale status. Desondanks ziet het gebouwtje
er nog prima uit. Het heeft overigens al jaren geen stationsfunctie
meer. Het is in gebruik als kunstgalerie.
Niet alleen het station is bijzonder, ook de omgeving is een bezoek
meer dan waard. Het is misschien wel het mooist gelegen station van
ons land. De Heuvellandlijn (sinds 2006 de naam voor de spoorverbinding
tussen Maastricht, Heerlen en Kerkrade) is sowieso één
van de mooiste treinverbindingen van ons land, en het uitzicht is
fantastisch! |
|
Boven:
Het opmerkelijk vormgegeven stationsgebouwtje van Houthem-Sint
Gerlach. Het gebouw is grotendeels van hout gebouwd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het stationsgebouw zoals het er kort na de opening uitzag. Het
gebouw links op de achtergrond is het eerste stationsgebouw dat
tot 1903 werd gebruikt. Het gebouw werd sindsdien als stationswoning
gebruikt en heeft er nog tot het einde van de jaren zestig gestaan.
Het bijzonder fraaie houtwerk aan het huidige stationsgebouw was
toen allang verdwenen...

|
Onder:
Wat normaal gesproken de voorgevel zou moeten zijn is hier de
achterkant van het stationsgebouw.
|
|
|
versie: 6-01-2009 |