Home ] Terug naar periode 1900-1920 ]Vorige station ] Volgende station ]

   

 

HOUTHEM-SINT GERLACH

Afkorting: Sgl
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect: onbekend
Bouwjaar: 1903
Baanvak: Maastricht-Heerlen
   
   
Langs de spoorlijn tussen Maastricht en Valkenburg staat een heel opmerkelijk stationsgebouwtje. Station Houthem-Sint Gerlach heeft namelijk één van de zeer weinige houten stationsgebouwen van Nederland. Het is niet bekend wie het gebouwtje heeft ontworpen, maar het verhaal gaat dat het gebouwd werd in opdracht van een plaatselijke houthandel. En dat zou best wel eens waar kunnen zijn als je foto's van het gebouwtje in haar oorspronkelijke staat ziet. Het had werkelijk schitterend houtsnijwerk en zou dus zomaar een goede reclame voor deze bewuste houthandel geweest kunnen zijn. Helaas verdween dit bijzonder fraaie houtwerk in 1938. Het stationsgebouw kreeg hierdoor een veel soberder aanzien.
Het gebouwtje is om nog een reden bijzonder. Het staat namelijk "omgekeerd", oftewel: de voorgevel van het gebouw staat aan de perronzijde. De "straatgevel" is een blinde muur aan een groot grasveld. Het was overigens niet de eerste keer dat een stationsgebouw zo gesitueerd werd. Het eerste stationsgebouw van Kampen (1865) en het voormalige stationsgebouw van Rotterdam Beurs (1877) gingen "Houthem" al voor, zij het dat deze stationsgebouwen allang verdwenen zijn…
Deze "omgekeerde" ligging heeft te maken met het feit dat het stationsgebouw aan de verkeerde kant van het spoor staat. De voorgevel is zodoende toch in de richting van het dorp geplaatst. Door de grote hoogteverschillen ter plaatse kon het stationsgebouw niet anders dan op deze manier gebouwd worden. Ook de beperkte ruimte zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld, toen het eerste station werd gebouwd lag de spoorlijn er immers al bijna vijftig jaar.
Anders dan de naburige stations Meerssen en Valkenburg (beiden Rijksmonument) kent het stationsgebouwtje van Houthem-Sint Gerlach (voor zover ik kon achterhalen) geen monumentale status. Desondanks ziet het gebouwtje er nog prima uit. Het heeft overigens al jaren geen stationsfunctie meer. Het is in gebruik als kunstgalerie.
Niet alleen het station is bijzonder, ook de omgeving is een bezoek meer dan waard. Het is misschien wel het mooist gelegen station van ons land. De Heuvellandlijn (sinds 2006 de naam voor de spoorverbinding tussen Maastricht, Heerlen en Kerkrade) is sowieso één van de mooiste treinverbindingen van ons land, en het uitzicht is fantastisch!
Boven: Het opmerkelijk vormgegeven stationsgebouwtje van Houthem-Sint Gerlach. Het gebouw is grotendeels van hout gebouwd.
 
 
 
Onder: Het stationsgebouw zoals het er kort na de opening uitzag. Het gebouw links op de achtergrond is het eerste stationsgebouw dat tot 1903 werd gebruikt. Het gebouw werd sindsdien als stationswoning gebruikt en heeft er nog tot het einde van de jaren zestig gestaan. Het bijzonder fraaie houtwerk aan het huidige stationsgebouw was toen allang verdwenen...
Onder: Wat normaal gesproken de voorgevel zou moeten zijn is hier de achterkant van het stationsgebouw.

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 6-01-2009