Het bijzonder fraaie stationsgebouwtje van
Denekamp is een voormalig tramstation en hoort daarom eigenlijk
niet thuis op deze site. Toch wil ik dit stationsgebouwtje niet
onbesproken laten, niet in de laatste plaats omdat het een bijzonder
gaaf - en aan de buitenzijde- in een nagenoeg authentieke staat
verkerend gebouwtje is.
De tramverbinding tussen Oldenzaal en Denekamp was één
van de twee tramlijnen van de Nederlandsch Westfaalsche Stoomtram
maatschappij (NWSM), welke in 1896 in Oldenzaal werd opgericht.
Naast de lijn naar Denekamp onderhield deze maatschappij ook een
tramverbinding met het Duitse Gronau. Ooit was het de bedoeling
geweest dat de tramlijn via Ootmarsum en Tubbergen naar Almelo zou
worden doorgetrokken, maar hier is uiteindelijk niets van terechtgekomen.
In Denekamp werd de aanleg van de nieuwe tramverbinding kennelijk
wel heel voortvarend ter hand genomen. In 1897 kwam het stationsgebouwtje
namelijk al gereed, terwijl de aanleg van de tramverbinding nog
goed en wel moest beginnen! Door tegenslagen duurde het echter nog
zo'n zes jaar voordat de tramverbinding met Oldenzaal daadwerkelijk
een feit was, maar in de zomer van 1903 konden zowel station als
tramverbinding dan eindelijk in gebruik worden genomen.
Het stationsgebouwtje is erg klein. Het doet sterk denken aan een
verkorte versie van het kleine type GOLS-station, zoals deze nog
in Boekelo en Zelhem te vinden zijn (zonder bovenverdieping
).
Het gebouwtje heeft ee levendig aanzien, dankzij de muren die uit
twee soorten (en twee kleuren) kalkzandsteen zijn opgetrokken. Op
de perrongevel, dat overigens vaak voor voorgevel wordt aangezien,
staat in fraaie letters de plaatsnaam geschilderd. Deze geschilderde
letters zijn nog volstrekt origineel, al zullen ze in de loop van
de tijd ongetwijfeld één of meerdere keren zijn overgeschilderd.
Naast het stationsgebouw staat nog een klein bijgebouwtje. Dit voormalige
toiletgebouwtje, met haar lessenaarsdak, is nog in originele staat,
al is dit er niet echt van af te zien.
Aanvankelijk was de tramverbinding best een succes, maar vanaf de
tweede helft van de jaren twintig komt de klad erin. Vervoerde de
NWSM in 1923 nog zo'n 30.000 passagiers, twaalf jaar later was dit
nog minder dan een vijfde daarvan
De opkomst van de vrachtwagen
en de autobus betekende dan ook het einde, in 1936 werd het personenvervoer
gestaakt. Het goederenvervoer hield het zes jaar langer vol, maar
werd in 1942 op last van de Duitse bezetter alsnog opgeheven. Alle
sporen werden vervolgens opgebroken en afgevoerd naar Duitsland.
Van de sporen is tegenwoordig dan ook helemaal niets meer terug
te vinden, maar het stationsgebouwtje met het bijbehorende toiletgebouwtje
zijn nog steeds in Denekamp te bewonderen. Het staat tegenwoordig
in een uithoek van een enorm groot plein, waar het dan ook nauwelijks
opvalt. Lange tijd werd het gebouwtje bewoond door de in Denekamp
bekende globetrotter en fotograaf Antoon Damhuis. In 2001 nam de
stichting "t Spoorhuuske" het beheer van het gebouw over.
In datzelfde jaar werd het stationsgebouwtje gerestaureerd. Dat
had overigens niet veel later moeten gebeuren, want het stond toen
eigenlijk op instorten.
De angst van het instorten van het historische stationsgebouw stak
in 2005 wederom de kop op als pal naast het gebouw een appartementencomplex
met een parkeergarage wordt gebouwd. Dat bleek uiteindelijk erg
mee te vallen, maar het kwam de vindbaarheid van het gebouwtje niet
ten goede. De wereldwinkel, die sinds de restauratie in het stationsgebouwtje
is gevestigd, ondervindt dit inmiddels aan den lijve
|
|