Home ] Terug naar periode 1900-1920 ]Vorige station ] Volgende station ]
   
 
DIEREN

 

(DIEREN-DOESBURG)

Afkorting: Dr
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect: G.W. van Heukelom (?)
Bouwjaar: 1903
Status: Gemeentelijk monument
   
   

Het eerste station van Dieren werd in 1865 in gebruik genomen. Het was van het type Waterstaatstaat 5e klasse. Al heel snel na de ingebruikname van het stationsgebouw werd het alweer uitgebreid met een extra aanbouw. Rond 1915 kreeg het middendeel een extra verdieping, net zoals dat in die tijd onder andere in Markelo en in Laren-Almen werd gedaan. Opmerkelijk, want het station was toen al uitgebreid met een eilandperron met daarop een perrongebouw en een overkapping.
Dit eilandperron werd in 1903 in gebruik genomen. Het is niet bekend wie het perrongebouw heeft ontworpen. Het zou misschien een ontwerp van G.W. van Heukelom kunnen zijn. Maar dat baseer ik dan alleen op het feit dat de vorm van de kapspanten en details in het gebouw sterk aan zijn manier van ontwerpen doet denken.
Aan het einde van de negentiende eeuw kreeg Dieren een tweede station. In 1887 wordt het baanvak Apeldoorn-Dieren in gebruik genomen. Deze lokaalspoorlijn werd aangelegd door de Koninklijke Nederlandsche Locaal-spoorweg Maatschappij Willen III (KNLS). In Dieren werd door de KNLS een eigen station gebouwd, omdat Staatsspoor aanvankelijk weigerde KNLS-treinen op haar emplacement toe te laten (De KNLS liet haar exploitatie immers aan HIJSM over!) Dit KNLS-stationsgebouwtje was van hetzelfde type zoals dat nu nog in Beekbergen staat. Het stationsgebouwtje is overigens maar kort in gebruik geweest, want al na een paar jaar mochten de lokale treinen alsnog gebruik maken van het Staatsspoorstation. Aan het begin van de twintigste eeuw werd het KNLS-station definitief gesloten. Het stationsgebouw is daarna nog in gebruik geweest als woning, tot het tijdens de Tweede Wereldoorlog werd verwoest en daarna gesloopt. Ook het oorspronkelijke stationsgebouw raakt tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd. Omdat het perrongebouw al veel stationsfuncties had overgenomen, werd ook dit stationsgebouw niet meer hersteld. In 1945 werd het perrongebouw "gepromoveerd" tot stationsgebouw en sindsdien is Dieren een eilandstation.
Het personenvervoer naar Apeldoorn werd in 1947 gestaakt. Sinds 1975 wordt de voormalige lokaalspoorlijn weer gebruikt, maar nu als toeristische spoorlijn, door de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM).
Gedurende lange tijd heette het station Dieren-Doesburg. Wanneer deze naamswijziging heeft plaatsgevonden weet ik niet precies, maar in ieder geval was dit vóór 1920. De toevoeging "-Doesburg" verviel uiteindelijk weer in 1976.
Het station wordt overigens op dit moment in haar voortbestaan bedreigd. Zoals de plannen er nu voor liggen start men in 2008 met de aanleg van een verdiepte spoorbaan. Daarbij zal een nieuw station worden gebouwd en moet het huidige verdwijnen. "Er wordt gepoogd het bestaande stationsgebouw te behouden" las ik in een krantenbericht. Gelukkig heeft het stationsgebouw de status van Gemeentelijk monument en kán het niet zomaar gesloopt worden. Wel zal het haar functie verliezen en moet het in ieder geval worden verplaatst.

 


Boven: Sinds 1945 is Dieren een eilandstation.
 
Onder: Het fraaie perrongebouw.
 
Onder: Station Dieren van voor de Tweede Wereldoorlog. Links op de afbeelding het oorspronkelijke waterstaatstation. (ansichtkaart)
Onder: Detailfoto van één van de vensters. Let ook op het bijzonder fraai afgewerkte houtwerk.

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 5-10-2007