Het eerste station van Dieren werd in 1865
in gebruik genomen. Het was van het type Waterstaatstaat 5e klasse.
Al heel snel na de ingebruikname van het stationsgebouw werd het
alweer uitgebreid met een extra aanbouw. Rond 1915 kreeg het middendeel
een extra verdieping, net zoals dat in die tijd onder andere in
Markelo en in Laren-Almen werd gedaan. Opmerkelijk, want het station
was toen al uitgebreid met een eilandperron met daarop een perrongebouw
en een overkapping.
Dit eilandperron werd in 1903 in gebruik genomen. Het is niet bekend
wie het perrongebouw heeft ontworpen. Het zou misschien een ontwerp
van G.W. van Heukelom kunnen zijn. Maar dat baseer ik dan alleen
op het feit dat de vorm van de kapspanten en details in het gebouw
sterk aan zijn manier van ontwerpen doet denken.
Aan het einde van de negentiende eeuw kreeg Dieren een tweede station.
In 1887 wordt het baanvak Apeldoorn-Dieren in gebruik genomen. Deze
lokaalspoorlijn werd aangelegd door de Koninklijke Nederlandsche
Locaal-spoorweg Maatschappij Willen III (KNLS). In Dieren werd door
de KNLS een eigen station gebouwd, omdat Staatsspoor aanvankelijk
weigerde KNLS-treinen op haar emplacement toe te laten (De KNLS
liet haar exploitatie immers aan HIJSM over!) Dit KNLS-stationsgebouwtje
was van hetzelfde type zoals dat nu nog in Beekbergen staat. Het
stationsgebouwtje is overigens maar kort in gebruik geweest, want
al na een paar jaar mochten de lokale treinen alsnog gebruik maken
van het Staatsspoorstation. Aan het begin van de twintigste eeuw
werd het KNLS-station definitief gesloten. Het stationsgebouw is
daarna nog in gebruik geweest als woning, tot het tijdens de Tweede
Wereldoorlog werd verwoest en daarna gesloopt. Ook het oorspronkelijke
stationsgebouw raakt tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd.
Omdat het perrongebouw al veel stationsfuncties had overgenomen,
werd ook dit stationsgebouw niet meer hersteld. In 1945 werd het
perrongebouw "gepromoveerd" tot stationsgebouw en sindsdien
is Dieren een eilandstation.
Het personenvervoer naar Apeldoorn werd in 1947 gestaakt. Sinds
1975 wordt de voormalige lokaalspoorlijn weer gebruikt, maar nu
als toeristische spoorlijn, door de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij
(VSM).
Gedurende lange tijd heette het station Dieren-Doesburg. Wanneer
deze naamswijziging heeft plaatsgevonden weet ik niet precies, maar
in ieder geval was dit vóór 1920. De toevoeging "-Doesburg"
verviel uiteindelijk weer in 1976.
Het station wordt overigens op dit moment in haar voortbestaan bedreigd.
Zoals de plannen er nu voor liggen start men in 2008 met de aanleg
van een verdiepte spoorbaan. Daarbij zal een nieuw station worden
gebouwd en moet het huidige verdwijnen. "Er wordt gepoogd het
bestaande stationsgebouw te behouden" las ik in een krantenbericht.
Gelukkig heeft het stationsgebouw de status van Gemeentelijk monument
en kán het niet zomaar gesloopt worden. Wel zal het haar
functie verliezen en moet het in ieder geval worden verplaatst.

|
|