| |
HOOGKARSPEL
Afkorting: | Hks |
| Maatschappij: | Nederlandse
Spoorwegen (NS) | Type: | Standaardtype
Vierlingsbeek | Architect: | W.B.
Kloos | Bouwjaar:
| 1965 |
Baanvak: | Hoorn
- Enkhuizen | | |
| |
Het had wellicht
meer voor de hand gelegen om de stations Hoogkarspel en Bovenkarspel-Grootebroek
in één pagina samen te brengen; beide stations staan immers aan
dezelfde spoorlijn en hebben hetzelfde type stationsgebouw. Ook de voorgeschiedenis
van de beide stations komt zo'n beetje op hetzelfde neer. Maar hiermee zou het
station van Hoogkarspel behoorlijk tekort worden gedaan
Alhoewel het
dorp Hoogkarspel in het verlengde van Lutjebroek ligt, behoort het niet tot de
kern én gemeente Stede Broec. Het ligt in de buurgemeente Drechterland,
waar het als bestuurscentrum fungeert. Het dorp ligt in de westelijke helft van
De Streek, een gebied in West Friesland dat is ingeklemd tussen Hoorn en Enkhuizen.
Het is van origine een langgerekt lintdorp, dat ooit deel uitmaakte van de vroegere
"Stede Grootebroec" (niet verwarren met het huidige Stede Broec). Evenals
de plaatsen in de buurgemeente Stede Broec werd ook Hoogkarspel in het laatste
kwart van de twintigste eeuw een forenzenplaats, waar tegenwoordig zo'n achtduizend
mensen wonen. De huidige gemeente Drechterland telde trouwens ooit twee stations;
in Westwoud stond er ook één, deze werd echter al in 1938 gesloten.
Het stationsgebouw bleef echter nog tot het begin van de jaren zestig staan, waarschijnlijk
werd het toen tegelijk met de stationsgebouwen van Hoogkarspel en Bovenkarspel
gesloopt Station Hoogkarspel kreeg in 1965 haar huidige stationsgebouw, tegelijk
met het naburige station Bovenkarspel-Grootebroek. Het waren de twee allerlaatste
exemplaren van het standaardstationsgebouw type Vierlingsbeek. Evenals het naburige
gebouw is ook dit exemplaar bijna een kopie van het oorspronkelijke gebouw, zoals
in 1956 in Vierlingsbeek werd gebouwd. Ook hier is belangrijkste verschil dat
de wanden uit handvormstenen bestaat, terwijl bij de meeste andere gebouwen van
dit type gele strengpersstenen zijn gebruikt. En ook bij dit gebouw staat het
bouwjaar niet meer op de uiteinden van de betonnen liggers, ter hoogte van de
ingang. Een ander groot verschil was dat de voorgevel aan de linkerkant als een
blinde muur een eind was doorgetrokken, dit had het stationsgebouw van Bovenkarspel-Grootebroek
trouwens ook. Hetzelfde gold voor het vierkante uurwerk, dat op de smalle gemetselde
schoorsteen was aangebracht. Het stationsgebouw is voor wat de buitenkant
betreft ogenschijnlijk nauwelijks veranderd en ziet er tegenwoordig weer prima
uit. Dit was een aantal jaar geleden een heel ander verhaal. Nadat de loketfunctie
was opgeheven werd het een onderkomen voor een duikvereniging. Kennelijk stond
het onderhoud van het gebouw daarbij op het tweede plan; een jaar of acht geleden
stond het er zó zwaar verwaarloosd bij, dat het zelfs op de nominatie leek
om gesloopt te gaan worden. in 2014 kreeg het echter een welverdiende opknapbeurt
en kwam er een kapper annex broodjeszaak in. Overigens moeten de treinreizigers
hier gebruik maken van een zeer smal eilandperron, met een breedte van slechts
3,7 meter is dit ongetwijfeld het smalste eilandperron van ons land
| Boven:
Het stationsgebouw van Hoogkarspel werd gelijktijdig met dat van het naburige
station Bovenkarspel-Grootebroek in gebruik genomen, ze zijn dan ook nagenoeg
identiek. Toch zijn er in de loop van de tijd een paar duidelijke verschillen
ontstaan. Zo heeft dit station nog haar uurwerk op de gemetselde schoorsteen.
Ook heeft dit gebouw haar toiletruimte nog op de oorspronkelijke plek. Het is
anno nu bijna niet meer voor te stellen dat dit gebouw er zo'n zeven jaar geleden
nog bijzonder slecht uit zag. De vensters waren dichtgetimmerd en aan onderhoud
was overduidelijk een hele tijd niets gedaan. Overigens heeft dit gebouw -evenals
het stationsgebouw van Bovenkarspel, trouwens- een boeiboord om de dakrand. .
| | | |
| | | | Onder:
Een bijzonder fraaie afbeelding van het eerste stationsgebouw. Er zijn zeer sterke
overeenkomsten met het vroegere stationsgebouw van Avenhorn te bespeuren, feitelijk
was het een wat grotere versie van het genoemde gebouw, dat trouwens nog altijd
bestaat. Helaas had het stationsgebouw van Hoogkarspel in die tijd haar beste
tijd gehad, hetgeen hier duidelijk is te zien. Het duurde dan ook niet lang meer
tot het werd gesloopt en werd vervangen door het huidige gebouw.
| Onder:
Station Hoogkarspel aan het einde van de jaren zestig.. Het had toen nog twee
aparte perrons, die - ten opzichte van het stationsgebouw- in westelijke richting
waren gelegd. Het tweede perron is nog een enkelzijdig perron en is alleen te
gebruiken aan de zijde van spoor 2. De sporen aan de rechterkant hoorden bij een
laad/losplaats, aan de oostelijke zijde van het stationsgebouw was een tweede
losperron. De goederensporen zijn, evenals de laad/losplaatsen, allang verdwenen.
Halverwege de jaren zeventig werd het spoor geëlektrificeerd en werd het
smalle tweede perron in oostelijke richting verplaatst... .
| | | | | Onder:
Het interieur van het stationsgebouw, uit de tijd dat er nog een loket was. Achter
het plaatskaartenkantoor was oorspronkelijk een bagageruimte. Opvallend, want
goederenvervoer vond er toen al bijna niet meer plaats. Ook opvallend; dit station
behield relatief lang haar loket, deze werd pas rond 2004 opgeheven. Hierna had
het gebouw een tijdje leeggestaan en werd het een onderkomen voor een duikclub.
Sinds enige jaren is hier een kapsalon. Ook worden er kleine versnaperingen verkocht.
.
| Onder:
Evenals station Bovenkarspel-Grootebroek heeft ook dit station tegenwoordig slechts
één eilandperron, dat in oostelijke richting is gelegd. Dit perron
is echter nog relatief jong, het werd in de jaren zeventig aangelegd toen ook
hier het emplacement werd vereenvoudigd (zie ook de afbeelding hierboven). Het
perron is nog geen vier meter breed, dat is -zeker naar huidige maatstaven- eigenlijk
veel te smal. Merk ook op hoever het stationsgebouw van het spoor staat, zelfs
nog wat verder dan bij station Bovenkarspel-Grootebroek het geval is. het vroegere
eerste perron was hier wat breder... .
| | | |
|
versie: 19-08-2020 |