Home ] Terug naar periode 1945-1965 ]Vorige station ] Volgende station ]
  

 

HOOGKARSPEL

Afkorting:Hks
Maatschappij:Nederlandse Spoorwegen (NS)
Type:Standaardtype Vierlingsbeek
Architect:W.B. Kloos
Bouwjaar: 1965
Baanvak: Hoorn - Enkhuizen
  
  
Het had wellicht meer voor de hand gelegen om de stations Hoogkarspel en Bovenkarspel-Grootebroek in één pagina samen te brengen; beide stations staan immers aan dezelfde spoorlijn en hebben hetzelfde type stationsgebouw. Ook de voorgeschiedenis van de beide stations komt zo'n beetje op hetzelfde neer. Maar hiermee zou het station van Hoogkarspel behoorlijk tekort worden gedaan…
Alhoewel het dorp Hoogkarspel in het verlengde van Lutjebroek ligt, behoort het niet tot de kern én gemeente Stede Broec. Het ligt in de buurgemeente Drechterland, waar het als bestuurscentrum fungeert. Het dorp ligt in de westelijke helft van De Streek, een gebied in West Friesland dat is ingeklemd tussen Hoorn en Enkhuizen. Het is van origine een langgerekt lintdorp, dat ooit deel uitmaakte van de vroegere "Stede Grootebroec" (niet verwarren met het huidige Stede Broec). Evenals de plaatsen in de buurgemeente Stede Broec werd ook Hoogkarspel in het laatste kwart van de twintigste eeuw een forenzenplaats, waar tegenwoordig zo'n achtduizend mensen wonen. De huidige gemeente Drechterland telde trouwens ooit twee stations; in Westwoud stond er ook één, deze werd echter al in 1938 gesloten. Het stationsgebouw bleef echter nog tot het begin van de jaren zestig staan, waarschijnlijk werd het toen tegelijk met de stationsgebouwen van Hoogkarspel en Bovenkarspel gesloopt
Station Hoogkarspel kreeg in 1965 haar huidige stationsgebouw, tegelijk met het naburige station Bovenkarspel-Grootebroek. Het waren de twee allerlaatste exemplaren van het standaardstationsgebouw type Vierlingsbeek. Evenals het naburige gebouw is ook dit exemplaar bijna een kopie van het oorspronkelijke gebouw, zoals in 1956 in Vierlingsbeek werd gebouwd. Ook hier is belangrijkste verschil dat de wanden uit handvormstenen bestaat, terwijl bij de meeste andere gebouwen van dit type gele strengpersstenen zijn gebruikt. En ook bij dit gebouw staat het bouwjaar niet meer op de uiteinden van de betonnen liggers, ter hoogte van de ingang. Een ander groot verschil was dat de voorgevel aan de linkerkant als een blinde muur een eind was doorgetrokken, dit had het stationsgebouw van Bovenkarspel-Grootebroek trouwens ook. Hetzelfde gold voor het vierkante uurwerk, dat op de smalle gemetselde schoorsteen was aangebracht.
Het stationsgebouw is voor wat de buitenkant betreft ogenschijnlijk nauwelijks veranderd en ziet er tegenwoordig weer prima uit. Dit was een aantal jaar geleden een heel ander verhaal. Nadat de loketfunctie was opgeheven werd het een onderkomen voor een duikvereniging. Kennelijk stond het onderhoud van het gebouw daarbij op het tweede plan; een jaar of acht geleden stond het er zó zwaar verwaarloosd bij, dat het zelfs op de nominatie leek om gesloopt te gaan worden. in 2014 kreeg het echter een welverdiende opknapbeurt en kwam er een kapper annex broodjeszaak in. Overigens moeten de treinreizigers hier gebruik maken van een zeer smal eilandperron, met een breedte van slechts 3,7 meter is dit ongetwijfeld het smalste eilandperron van ons land…
Boven: Het stationsgebouw van Hoogkarspel werd gelijktijdig met dat van het naburige station Bovenkarspel-Grootebroek in gebruik genomen, ze zijn dan ook nagenoeg identiek. Toch zijn er in de loop van de tijd een paar duidelijke verschillen ontstaan. Zo heeft dit station nog haar uurwerk op de gemetselde schoorsteen. Ook heeft dit gebouw haar toiletruimte nog op de oorspronkelijke plek. Het is anno nu bijna niet meer voor te stellen dat dit gebouw er zo'n zeven jaar geleden nog bijzonder slecht uit zag. De vensters waren dichtgetimmerd en aan onderhoud was overduidelijk een hele tijd niets gedaan. Overigens heeft dit gebouw -evenals het stationsgebouw van Bovenkarspel, trouwens- een boeiboord om de dakrand.
.
 
 
 
 
Onder: Een bijzonder fraaie afbeelding van het eerste stationsgebouw. Er zijn zeer sterke overeenkomsten met het vroegere stationsgebouw van Avenhorn te bespeuren, feitelijk was het een wat grotere versie van het genoemde gebouw, dat trouwens nog altijd bestaat. Helaas had het stationsgebouw van Hoogkarspel in die tijd haar beste tijd gehad, hetgeen hier duidelijk is te zien. Het duurde dan ook niet lang meer tot het werd gesloopt en werd vervangen door het huidige gebouw.
Onder: Station Hoogkarspel aan het einde van de jaren zestig.. Het had toen nog twee aparte perrons, die - ten opzichte van het stationsgebouw- in westelijke richting waren gelegd. Het tweede perron is nog een enkelzijdig perron en is alleen te gebruiken aan de zijde van spoor 2. De sporen aan de rechterkant hoorden bij een laad/losplaats, aan de oostelijke zijde van het stationsgebouw was een tweede losperron. De goederensporen zijn, evenals de laad/losplaatsen, allang verdwenen. Halverwege de jaren zeventig werd het spoor geëlektrificeerd en werd het smalle tweede perron in oostelijke richting verplaatst...
.
 
 
Onder: Het interieur van het stationsgebouw, uit de tijd dat er nog een loket was. Achter het plaatskaartenkantoor was oorspronkelijk een bagageruimte. Opvallend, want goederenvervoer vond er toen al bijna niet meer plaats. Ook opvallend; dit station behield relatief lang haar loket, deze werd pas rond 2004 opgeheven. Hierna had het gebouw een tijdje leeggestaan en werd het een onderkomen voor een duikclub. Sinds enige jaren is hier een kapsalon. Ook worden er kleine versnaperingen verkocht.
.
Onder: Evenals station Bovenkarspel-Grootebroek heeft ook dit station tegenwoordig slechts één eilandperron, dat in oostelijke richting is gelegd. Dit perron is echter nog relatief jong, het werd in de jaren zeventig aangelegd toen ook hier het emplacement werd vereenvoudigd (zie ook de afbeelding hierboven). Het perron is nog geen vier meter breed, dat is -zeker naar huidige maatstaven- eigenlijk veel te smal. Merk ook op hoever het stationsgebouw van het spoor staat, zelfs nog wat verder dan bij station Bovenkarspel-Grootebroek het geval is. het vroegere eerste perron was hier wat breder...
.
 

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 19-08-2020