| HHet stationsgebouw is naar alle waarschijnlijkheid 
              een ontwerp van Van Wadenoijen. Het doet -qua bouwstijl- denken 
              aan het stationsgebouw van Geldermalsen, dat Van Wadenooijen enkele 
              jaren eerder ontwierp. Het bestaat uit een groot middendeel met 
              lagere zijvleugels. Het is -zoals al eerder aangegeven- op dit moment 
              het oudste, en enige nog overgebleven negentiende-eeuwse stationsgebouw 
              van de Hoekse Lijn en is tevens het oudste stationsgebouw in de 
              gemeente Rotterdam (waar Hoek van Holland sinds 1914 onder valt).Het stationsgebouw bestaat uit een hoog middendeel en lagere zijvleugels. 
              In de rechtervleugel kwam de ingang van het stationsgebouw. Direct 
              tegenover het stationsgebouw kwam een gebouw van de rederij. De 
              twee gebouwen werden door middel van een overkapping met elkaar 
              verbonden, zodat de bootreizigers droog vanuit de trein naar de 
              kade konden lopen. Een echte voorgevel of straatgevel heeft het 
              station dan ook nooit gehad.
 Deze overkapping werd later overigens van buitenmuren voorzien. 
              Hierdoor ontstond een grote overdekte, afgesloten ruimte dat als 
              visitatiezaal dienst ging doen.
 In de loop van de jaren werd deze grote ruimte diverse keren verbouwd 
              en heringericht. Tot op de dag van vandaag worden hier de paspoorten 
              van vertrekkende en aankomende bootpassagiers gecontroleerd. Als 
              visitatiezaal heeft het haar functie echter verloren. De tijd dat 
              alle reizigers met hun bagage minutieus gecontroleerd werden is 
              (gelukkig) voorbij, alhoewel er in een incidenteel geval best nog 
              wel eens een koffer binnenste buiten moet worden gekeerd
 Ook het stationsgebouw is inmiddels diverse keren verbouwd en uitgebreid. 
              De grootste uitbreiding vond plaats rond 1950. Sinds 1946 voer de 
              veerdienst naar Harwich uitsluitend nog via Hoek van Holland, en 
              voor de rederij en de douane werd een nieuw kantoorgebouw annex 
              terminal gebouwd. Dit bouwwerk is misschien wel een van de beste 
              na-oorlogse ontwerpen van S. van Ravesteyn. Het heeft overduidelijk 
              Italiaanse invloeden (Van Ravesteyn was immers een groot bewonderaar 
              geworden van de klassieke Italiaanse bouwkunst, en dat is in dit 
              gebouw dan ook goed te zien), maar het is tegelijkertijd zakelijk 
              gehouden. De lange gevel is allesbehalve saai.
 Op het dak staan enkele beeldhouwwerken van J. Uiterwaal, waar Van 
              Ravesteyn jarenlang mee samenwerkte.
 In de jaren daarna wordt het station nog een aantal keren verbouwd. 
              Aan het begin van de jaren negentig werd een nieuwe hoofdingang 
              gebouwd. Enkele jaren later werd aan de andere kant van het stationsgebouw 
              (aan de kant van de kopsporen) nog een gebouw aangebouwd. Alleen 
              aan de perronzijde is het oude stationsgebouw nog in (redelijk) 
              originele staat, voor de rest is het volledig ingekapseld in de 
              diverse modernere aanbouwen.
 
   |  |