HHet stationsgebouw is naar alle waarschijnlijkheid
een ontwerp van Van Wadenoijen. Het doet -qua bouwstijl- denken
aan het stationsgebouw van Geldermalsen, dat Van Wadenooijen enkele
jaren eerder ontwierp. Het bestaat uit een groot middendeel met
lagere zijvleugels. Het is -zoals al eerder aangegeven- op dit moment
het oudste, en enige nog overgebleven negentiende-eeuwse stationsgebouw
van de Hoekse Lijn en is tevens het oudste stationsgebouw in de
gemeente Rotterdam (waar Hoek van Holland sinds 1914 onder valt).
Het stationsgebouw bestaat uit een hoog middendeel en lagere zijvleugels.
In de rechtervleugel kwam de ingang van het stationsgebouw. Direct
tegenover het stationsgebouw kwam een gebouw van de rederij. De
twee gebouwen werden door middel van een overkapping met elkaar
verbonden, zodat de bootreizigers droog vanuit de trein naar de
kade konden lopen. Een echte voorgevel of straatgevel heeft het
station dan ook nooit gehad.
Deze overkapping werd later overigens van buitenmuren voorzien.
Hierdoor ontstond een grote overdekte, afgesloten ruimte dat als
visitatiezaal dienst ging doen.
In de loop van de jaren werd deze grote ruimte diverse keren verbouwd
en heringericht. Tot op de dag van vandaag worden hier de paspoorten
van vertrekkende en aankomende bootpassagiers gecontroleerd. Als
visitatiezaal heeft het haar functie echter verloren. De tijd dat
alle reizigers met hun bagage minutieus gecontroleerd werden is
(gelukkig) voorbij, alhoewel er in een incidenteel geval best nog
wel eens een koffer binnenste buiten moet worden gekeerd
Ook het stationsgebouw is inmiddels diverse keren verbouwd en uitgebreid.
De grootste uitbreiding vond plaats rond 1950. Sinds 1946 voer de
veerdienst naar Harwich uitsluitend nog via Hoek van Holland, en
voor de rederij en de douane werd een nieuw kantoorgebouw annex
terminal gebouwd. Dit bouwwerk is misschien wel een van de beste
na-oorlogse ontwerpen van S. van Ravesteyn. Het heeft overduidelijk
Italiaanse invloeden (Van Ravesteyn was immers een groot bewonderaar
geworden van de klassieke Italiaanse bouwkunst, en dat is in dit
gebouw dan ook goed te zien), maar het is tegelijkertijd zakelijk
gehouden. De lange gevel is allesbehalve saai.
Op het dak staan enkele beeldhouwwerken van J. Uiterwaal, waar Van
Ravesteyn jarenlang mee samenwerkte.
In de jaren daarna wordt het station nog een aantal keren verbouwd.
Aan het begin van de jaren negentig werd een nieuwe hoofdingang
gebouwd. Enkele jaren later werd aan de andere kant van het stationsgebouw
(aan de kant van de kopsporen) nog een gebouw aangebouwd. Alleen
aan de perronzijde is het oude stationsgebouw nog in (redelijk)
originele staat, voor de rest is het volledig ingekapseld in de
diverse modernere aanbouwen.
|
|