Hoek van Holland is vooral bekend als overstapstation
van de (internationale) trein op de veerboot naar Harwich. Deze
veerdienst startte gelijktijdig met de opening van het station,
maar bestaat eigenlijk al veel langer. Al in 1865 begon de Engelse
spoorwegmaatschappij Great Easern Railways (G.E.R.) een veerdienst
naar Nederland. Aanvankelijk voer deze slechts een enkele keer in
de week naar Rotterdam, maar nadat de Nieuwe Waterweg was geopend
en in Harwich een nieuwe haven was aangelegd nam het aantal overtochten
flink toe. Tot het begin van de twintigste eeuw voer de veerboot
nog naar Rotterdam, maar vanaf 1893 maakte deze een tussenstop in
Hoek van Holland.
Deze veerdienst was een geduchte concurrent voor de Stoomvaart Maatschappij
Zeeland (SMZ) en Staatsspoor, die vanuit Vlissingen naar Engeland
voer. Vanaf 1927 moest de SMZ echter noodgedwongen samenwerken met
de veerdienst van de LNER (waarin de G.E.R. inmiddels was opgegaan).
Vanaf dat jaar voer men overdag van en naar Vlissingen en 's nachts
van en naar Hoek van Holland.
Na de Tweede Wereldoorlog wordt de lijndienst naar Harwich in zijn
geheel vanuit Hoek van Holland verzorgd. Het station wordt uitgebreid
met een nieuw gebouw dat vooral kantoorruimte voor de SMZ en de
douane bevat. De SMZ werd uiteindelijk in 1989 overgenomen door
het Scandinavische Stena. Deze rederij zorgde voor de recente verbouwingen
en uitbreidingen aan het stationsgebouw, waaronder een nieuwe hoofdingang
en de uitbreiding van de terminal aan de perronzijde.
Behalve als havenstation genoot Hoek van Holland ook bekendheid
als beginpunt (of eindpunt) van vele internationale treinen. Dit
begon rond 1923, als de pas opgerichte LNER een rechtstreekse treindienst
tussen Londen en Berlijn (met de veerdienst tussen Harwich en Hoek
van Holland) begint. In 1928 komt de Deutsche Reichsbahn met de
"Rheingold", een nieuwe verbinding tussen Hoek van Holland
en Bazel. Ook deze internationale verbinding sloot aan op de (nacht)boot
van en naar Engeland.
In de jaren vijftig en zestig was Hoek van Holland het vertrekpunt
naar vele buitenlandse steden.De internationale verbindingen hadden
klinkende namen als Rheingold, Loreley-expres (eveneens naar Keulen
en Bazel), Holland-Skandinavian-expres (naar Kopenhagen en Nyborg),
Colonia-expres (Keulen) en Warszawa-expres (naar Warschau en Moskou).
Naast de al bestaande verbindingen naar Duitsland en Zwitserland
kon men nu ook reizen naar Denemarken, Tsjecho-Slowakije, Polen
en zelfs naar de Sovjet-Unie! Het gebeurde dan ook geregeld dat
op alle drie kopsporen een internationale trein gereed stond.
Maar vanaf het einde van de jaren zestig raakt het internationale
treinverkeer op haar retour. De Rheingold laat Hoek van Holland
links liggen en rijdt voortaan naar Den Haag Centraal Station. Overigens
viel in 1987 definitief het doek voor de Rheingold. De Holland-Scandinavia
Express en de Colonia-Express werden eveneens opgedoekt. De Warszawa-express,
de laatste nog overgebleven internationale treindienst vanuit Hoek
van Holland vertrok in mei 1993 voor het laatst. In de jaren daarna
vertrok nog wel een rechtstreekse intercity naar Amsterdam, maar
nadat eind 2006 de snelle catamaran "Stena Discovery"
uit de vaart werd genomen kwam ook hieraan een einde. Volgens het
spoorboekje reiden deze treinen naar Londen met bootverbinding nog
steeds vanuit Amsterdam, maar op Rotterdam Centraal Station moet
gewoon op de aansluitende sprinter naar Hoek van Holland worden
overgestapt.
|
|