| Hoek van Holland is vooral bekend als overstapstation 
              van de (internationale) trein op de veerboot naar Harwich. Deze 
              veerdienst startte gelijktijdig met de opening van het station, 
              maar bestaat eigenlijk al veel langer. Al in 1865 begon de Engelse 
              spoorwegmaatschappij Great Easern Railways (G.E.R.) een veerdienst 
              naar Nederland. Aanvankelijk voer deze slechts een enkele keer in 
              de week naar Rotterdam, maar nadat de Nieuwe Waterweg was geopend 
              en in Harwich een nieuwe haven was aangelegd nam het aantal overtochten 
              flink toe. Tot het begin van de twintigste eeuw voer de veerboot 
              nog naar Rotterdam, maar vanaf 1893 maakte deze een tussenstop in 
              Hoek van Holland.Deze veerdienst was een geduchte concurrent voor de Stoomvaart Maatschappij 
              Zeeland (SMZ) en Staatsspoor, die vanuit Vlissingen naar Engeland 
              voer. Vanaf 1927 moest de SMZ echter noodgedwongen samenwerken met 
              de veerdienst van de LNER (waarin de G.E.R. inmiddels was opgegaan). 
              Vanaf dat jaar voer men overdag van en naar Vlissingen en 's nachts 
              van en naar Hoek van Holland.
 Na de Tweede Wereldoorlog wordt de lijndienst naar Harwich in zijn 
              geheel vanuit Hoek van Holland verzorgd. Het station wordt uitgebreid 
              met een nieuw gebouw dat vooral kantoorruimte voor de SMZ en de 
              douane bevat. De SMZ werd uiteindelijk in 1989 overgenomen door 
              het Scandinavische Stena. Deze rederij zorgde voor de recente verbouwingen 
              en uitbreidingen aan het stationsgebouw, waaronder een nieuwe hoofdingang 
              en de uitbreiding van de terminal aan de perronzijde.
 Behalve als havenstation genoot Hoek van Holland ook bekendheid 
              als beginpunt (of eindpunt) van vele internationale treinen. Dit 
              begon rond 1923, als de pas opgerichte LNER een rechtstreekse treindienst 
              tussen Londen en Berlijn (met de veerdienst tussen Harwich en Hoek 
              van Holland) begint. In 1928 komt de Deutsche Reichsbahn met de 
              "Rheingold", een nieuwe verbinding tussen Hoek van Holland 
              en Bazel. Ook deze internationale verbinding sloot aan op de (nacht)boot 
              van en naar Engeland.
 In de jaren vijftig en zestig was Hoek van Holland het vertrekpunt 
              naar vele buitenlandse steden.De internationale verbindingen hadden 
              klinkende namen als Rheingold, Loreley-expres (eveneens naar Keulen 
              en Bazel), Holland-Skandinavian-expres (naar Kopenhagen en Nyborg), 
              Colonia-expres (Keulen) en Warszawa-expres (naar Warschau en Moskou). 
              Naast de al bestaande verbindingen naar Duitsland en Zwitserland 
              kon men nu ook reizen naar Denemarken, Tsjecho-Slowakije, Polen 
              en zelfs naar de Sovjet-Unie! Het gebeurde dan ook geregeld dat 
              op alle drie kopsporen een internationale trein gereed stond.
 Maar vanaf het einde van de jaren zestig raakt het internationale 
              treinverkeer op haar retour. De Rheingold laat Hoek van Holland 
              links liggen en rijdt voortaan naar Den Haag Centraal Station. Overigens 
              viel in 1987 definitief het doek voor de Rheingold. De Holland-Scandinavia 
              Express en de Colonia-Express werden eveneens opgedoekt. De Warszawa-express, 
              de laatste nog overgebleven internationale treindienst vanuit Hoek 
              van Holland vertrok in mei 1993 voor het laatst. In de jaren daarna 
              vertrok nog wel een rechtstreekse intercity naar Amsterdam, maar 
              nadat eind 2006 de snelle catamaran "Stena Discovery" 
              uit de vaart werd genomen kwam ook hieraan een einde. Volgens het 
              spoorboekje reiden deze treinen naar Londen met bootverbinding nog 
              steeds vanuit Amsterdam, maar op Rotterdam Centraal Station moet 
              gewoon op de aansluitende sprinter naar Hoek van Holland worden 
              overgestapt.
 |  |