Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ] [ Volgende pagina ]

   
 
HOEK VAN HOLLAND HAVEN

 

Een internationaal havenstation -2-

Hoek van Holland is vooral bekend als overstapstation van de (internationale) trein op de veerboot naar Harwich. Deze veerdienst startte gelijktijdig met de opening van het station, maar bestaat eigenlijk al veel langer. Al in 1865 begon de Engelse spoorwegmaatschappij Great Easern Railways (G.E.R.) een veerdienst naar Nederland. Aanvankelijk voer deze slechts een enkele keer in de week naar Rotterdam, maar nadat de Nieuwe Waterweg was geopend en in Harwich een nieuwe haven was aangelegd nam het aantal overtochten flink toe. Tot het begin van de twintigste eeuw voer de veerboot nog naar Rotterdam, maar vanaf 1893 maakte deze een tussenstop in Hoek van Holland.
Deze veerdienst was een geduchte concurrent voor de Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) en Staatsspoor, die vanuit Vlissingen naar Engeland voer. Vanaf 1927 moest de SMZ echter noodgedwongen samenwerken met de veerdienst van de LNER (waarin de G.E.R. inmiddels was opgegaan). Vanaf dat jaar voer men overdag van en naar Vlissingen en 's nachts van en naar Hoek van Holland.
Na de Tweede Wereldoorlog wordt de lijndienst naar Harwich in zijn geheel vanuit Hoek van Holland verzorgd. Het station wordt uitgebreid met een nieuw gebouw dat vooral kantoorruimte voor de SMZ en de douane bevat. De SMZ werd uiteindelijk in 1989 overgenomen door het Scandinavische Stena. Deze rederij zorgde voor de recente verbouwingen en uitbreidingen aan het stationsgebouw, waaronder een nieuwe hoofdingang en de uitbreiding van de terminal aan de perronzijde.
Behalve als havenstation genoot Hoek van Holland ook bekendheid als beginpunt (of eindpunt) van vele internationale treinen. Dit begon rond 1923, als de pas opgerichte LNER een rechtstreekse treindienst tussen Londen en Berlijn (met de veerdienst tussen Harwich en Hoek van Holland) begint. In 1928 komt de Deutsche Reichsbahn met de "Rheingold", een nieuwe verbinding tussen Hoek van Holland en Bazel. Ook deze internationale verbinding sloot aan op de (nacht)boot van en naar Engeland.
In de jaren vijftig en zestig was Hoek van Holland het vertrekpunt naar vele buitenlandse steden.De internationale verbindingen hadden klinkende namen als Rheingold, Loreley-expres (eveneens naar Keulen en Bazel), Holland-Skandinavian-expres (naar Kopenhagen en Nyborg), Colonia-expres (Keulen) en Warszawa-expres (naar Warschau en Moskou). Naast de al bestaande verbindingen naar Duitsland en Zwitserland kon men nu ook reizen naar Denemarken, Tsjecho-Slowakije, Polen en zelfs naar de Sovjet-Unie! Het gebeurde dan ook geregeld dat op alle drie kopsporen een internationale trein gereed stond.
Maar vanaf het einde van de jaren zestig raakt het internationale treinverkeer op haar retour. De Rheingold laat Hoek van Holland links liggen en rijdt voortaan naar Den Haag Centraal Station. Overigens viel in 1987 definitief het doek voor de Rheingold. De Holland-Scandinavia Express en de Colonia-Express werden eveneens opgedoekt. De Warszawa-express, de laatste nog overgebleven internationale treindienst vanuit Hoek van Holland vertrok in mei 1993 voor het laatst. In de jaren daarna vertrok nog wel een rechtstreekse intercity naar Amsterdam, maar nadat eind 2006 de snelle catamaran "Stena Discovery" uit de vaart werd genomen kwam ook hieraan een einde. Volgens het spoorboekje reiden deze treinen naar Londen met bootverbinding nog steeds vanuit Amsterdam, maar op Rotterdam Centraal Station moet gewoon op de aansluitende sprinter naar Hoek van Holland worden overgestapt.

Boven: Zo zullen velen station Hoek van Holland herinneren. De "Koningin Juliana" en een andere, mij niet bekende, veerboot liggen aangemeerd en op de kopsporen 4 en 6 staan al internationale treinen gereed. Op spoor 3 wordt een D-trein samengesteld. Twee gekoppelde "hondekoppen" komen vanuit de richting Schiedam binnen op spoor 1. De foto is in ieder geval van vóór 1985, omdat in dat jaar de "Koningin Juliana" uit de vaart werd genomen. (ansichtkaart)
 
Onder: Drie vervoermiddelen op één foto....
 
 
Onder: Een informatiebord aan de perrongevel houdt de herinnering levend...
Onder: In mei 1992 vertrok de laatste Colonia Express naar Duitsland.
   
Onder: Diverse koersborden van internationale treinen van of naar Hoek van Holland.
 
 

 

  Free counter and web stats versie: 27-06-2008