Lange tijd herinnerden de kopsporen met haar
lange, maar inmiddels nutteloze perronoverkapping aan de tijd, dat
Hoek van Holland haven een belangrijk internationaal station was.
Maar begin november 2007 kwam ook hieraan een einde. De perronoverkapping
werd, helaas, voor een groot deel gesloopt. Slechts een klein deel
plus de kap aan de perrongevel bleef bewaard.
Het gedeelte van de perronoverkapping dat onlangs gesloopt werd
maakte deel uit van de perronoverkapping dat aan de perrongevel
van het stationsgebouw was bevestigd. Al van begin af aan heeft
het station een (zeer) lange perronoverkapping gehad. Oorspronkelijk
had de kap een lichte boogvorm en rustte deze op slanke gietijzeren
kolommen. Qua constructie leek de kap sterk op dat van Geldermalsen.
De huidige overkapping werd waarschijnlijk aan het begin van de
jaren twintig gebouwd. De slanke kolommen en de dunne samengestelde
spanten maakten plaats voor een solide constructie van geklonken
stalen balken. De vorm van de kap veranderde ook; plat met licht
oplopende zijkanten.
De bouwvorm lijkt sterk op dat van Sittard, dat tussen1923 en 1929
door H.G.J. Schelling werd gebouwd. Ik vermoed dan ook dat de kap
van Hoek van Holland in dezelfde periode door dezelfde architect
ontworpen werd. Wellicht werd deze nieuwe kap gebouwd met het oog
op de internationale verbinding "Rheingold", die vanaf
1928 vanaf Hoek van Holland naar Bazel zou gaan rijden.
De oorspronkelijke lengte van de perronkap was tegen de 300 meter.
Aan de westelijke kant van het stationsgebouw stak de kap nog een
flink stuk uit, en vormde zo als het ware een grote luifel. Aan
de oostelijke kant, aan de zijde waar zich de kopsporen bevinden,
liep de kap ook door langs de zijgevel. Hierdoor kreeg het dwarsperron
ook een overkapping.
Hoek van Holland Haven kende ook nog een tweede overkapping. Deze
kap werd -vermoedelijk- aan het begin van de twintigste eeuw gebouwd
op het perron tussen de kopsporen 5 en 6. Deze fraai geklonken kap
verdween vrij snel nadat de allerlaatste internationale trein was
vertrokken. Daarbij verdween ook het gedeelte van de perronkap dat
aan de zijgevel was bevestigd.
De nog overgebleven perronkap werd in de afgelopen jaren drastisch
ingekort. Zo verdween het uitstekende deel van de kap aan de westelijke
zijde (de kant van het stationsplein), om zo plaats te maken voor
een klein busstation. Aan de oostzijde (de kopsporen) werd de kap
-zoals gezegd- in november 2007 ingekort. Na het verdwijnen van
de intercity was ook deze kap overbodig geworden.
|
|