| Lange tijd herinnerden de kopsporen met haar 
              lange, maar inmiddels nutteloze perronoverkapping aan de tijd, dat 
              Hoek van Holland haven een belangrijk internationaal station was. 
              Maar begin november 2007 kwam ook hieraan een einde. De perronoverkapping 
              werd, helaas, voor een groot deel gesloopt. Slechts een klein deel 
              plus de kap aan de perrongevel bleef bewaard. Het gedeelte van de perronoverkapping dat onlangs gesloopt werd 
              maakte deel uit van de perronoverkapping dat aan de perrongevel 
              van het stationsgebouw was bevestigd. Al van begin af aan heeft 
              het station een (zeer) lange perronoverkapping gehad. Oorspronkelijk 
              had de kap een lichte boogvorm en rustte deze op slanke gietijzeren 
              kolommen. Qua constructie leek de kap sterk op dat van Geldermalsen.
 De huidige overkapping werd waarschijnlijk aan het begin van de 
              jaren twintig gebouwd. De slanke kolommen en de dunne samengestelde 
              spanten maakten plaats voor een solide constructie van geklonken 
              stalen balken. De vorm van de kap veranderde ook; plat met licht 
              oplopende zijkanten.
 De bouwvorm lijkt sterk op dat van Sittard, dat tussen1923 en 1929 
              door H.G.J. Schelling werd gebouwd. Ik vermoed dan ook dat de kap 
              van Hoek van Holland in dezelfde periode door dezelfde architect 
              ontworpen werd. Wellicht werd deze nieuwe kap gebouwd met het oog 
              op de internationale verbinding "Rheingold", die vanaf 
              1928 vanaf Hoek van Holland naar Bazel zou gaan rijden.
 De oorspronkelijke lengte van de perronkap was tegen de 300 meter. 
              Aan de westelijke kant van het stationsgebouw stak de kap nog een 
              flink stuk uit, en vormde zo als het ware een grote luifel. Aan 
              de oostelijke kant, aan de zijde waar zich de kopsporen bevinden, 
              liep de kap ook door langs de zijgevel. Hierdoor kreeg het dwarsperron 
              ook een overkapping.
 Hoek van Holland Haven kende ook nog een tweede overkapping. Deze 
              kap werd -vermoedelijk- aan het begin van de twintigste eeuw gebouwd 
              op het perron tussen de kopsporen 5 en 6. Deze fraai geklonken kap 
              verdween vrij snel nadat de allerlaatste internationale trein was 
              vertrokken. Daarbij verdween ook het gedeelte van de perronkap dat 
              aan de zijgevel was bevestigd.
 De nog overgebleven perronkap werd in de afgelopen jaren drastisch 
              ingekort. Zo verdween het uitstekende deel van de kap aan de westelijke 
              zijde (de kant van het stationsplein), om zo plaats te maken voor 
              een klein busstation. Aan de oostzijde (de kopsporen) werd de kap 
              -zoals gezegd- in november 2007 ingekort. Na het verdwijnen van 
              de intercity was ook deze kap overbodig geworden.
 |  |