|
|
HEINO
en LOPPERSUM
Afkortingen: |
Hno, Lp |
Maatschappij: |
Maatschappij tot Exploitatie van
Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Architect: |
M.A. van Wadenoijen (?) |
Bouwjaar:
|
1881
(Heino), 1884 (Loppersum) |
Baanvak: |
Zwolle-Almelo (Heino),
Groningen-Delfzijl (Loppersum) |
|
|
|
|
De stationsgebouwen
van Loppersum en Heino zijn de laatste twee overgebleven stations
die in de periode 1880-1885 in Noord-Nederland en langs de lijn Almelo-Zwolle
werden gebouwd. De beide stationsgebouwen bestaan uit een laag gedeelte
(het eigenlijke stationsgebouw) met haaks daaraan twee hogere eindgebouwen.
In het linker eindgebouw was de woning van de stationschef, in het
rechtse gebouw was een postkantoor gevestigd. In Heino ontbreekt het
postkantoor. Dit stationsgebouwtje was dan ook het kleinste type.
Het station van Loppersum is als enige overgebleven uit een hele serie
die tussen 1881 en 1884 werden gebouwd in de prvincies Friesland en
Groningen. De overigen (Bedum, Bozum, Hindeloopen, Mantgum, Oudega,
Stedum, Sauwerd en IJlst) werden allemaal slachtoffer van de "grote
sloopwoede" tijdens de jaren zeventig. Het stationsgebouw in
Loppersum bleef gelukkig behouden, het werd begin jaren tachtig zelfs
gerestaureerd. Het heeft echter geen stationsfunctie meer. Momentheel
staat het zelfs te koop!
Ook het stationsgebouw van Heino is allang niet meer als zodanig in
gebruik. Rond 1980 werd een nieuw "stationsgebouwtje" (een
glazen abri) geplaatst en kreeg het perron een bescheiden overkapping.
Het oude stationsgebouw is al geruime tijd in gebruik als woning. |
|
Boven:
Station Loppersum(althans het rechterdeel) staat te koop! De vraagprijs
is mij echter niet bekend...
|
|
|
Onder:
Perronzijde van station Heino. Het kleine uitbouwtje werd er later
aangebouwd. Het oude, lage perron is nog voor een groot deel in
tact..
|
Onder:
Station Heino. Het eigenlijke stationsgebouwtje is het lage gedeelte,
rechts op de foto.

|
versie: 24-8-2007 |