Home ] Terug naar periode 1965-1985 ]Vorige station ] Volgende station ]
  

 

HEEMSKERK

  
Afkorting:Hk
Maatschappij:Nederlandse Spoorwegen (NS)
Architect:D. J. Waagmeester
Bouwjaar: 1969
Baanvak: Haarlem-Uitgeest
  
  
De zomer van 1969 zal voor menigeen onlosmakelijk verbonden blijven met de eerste maanlanding, die op 21 juli van dat jaar plaatsvond. Wat bijna niemand weet is dat zes weken eerder in ons land een nieuw type stationsgebouw haar intrede deed. Op 3 juni werd in het Noord Hollandse Heemskerk het allereerste combistation van Nederland geopend. Met zo'n combistation wordt een stationsgebouw bedoeld dat meerdere functies kan vervullen, bij dit station is dat een supermarkt. Of is het een supermarkt waar in een NS-loket te vinden was..?
Het was voor Heemskerk trouwens pas haar eerste station. De plaats kent weliswaar een rijke -en vooral zeer bewogen- geschiedenis, maar een station was nooit aan de orde geweest. Daarvoor was Heemskerk gedurende lange tijd veel te gering van omvang. Maar in de jaren zestig van de twintigste eeuw veranderde dit en werd het een snelgroeiende forenzenplaats, aanvankelijk vooral voor werknemers van de Hoogovens. De eerste nieuwbouwwijken werden dan ook vlakbij de gemeentegrens met Beverwijk gebouwd, relatief ver van de eigen dorpskern. Desondanks waren deze ontwikkelingen voor de NS aanleiding om in Heemskerk een station te bouwen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het een voorstadhalte zou worden met een zeskantig haltegebouwtje (ook wel "Sextant" genoemd) als stationsgebouw. Maar een supermarktketen, Simon de Wit genaamd, wilde graag bij het station een zelfbedieningswinkel bouwen (iets wat toen nog een relatief nieuw fenomeen was) en bood de NS aan om ruimte te reserveren voor de kaartverkoop. Het mes leek aan twee kanten te snijden: Simon de Wit had een supermarkt op een toplocatie en bij het station kon een gebouw van behoorlijke omvang worden neergezet. Deze constructie betekende echter wel dat het nieuwe stationsgebouw niet door een architect in dienst van de NS werd ontworpen maar door een "buitenstaander": D.J. Waagmeester. Deze architect is vooral in de Zaaanstreek actief geweest, waarbij hij vooral bedrijfsgebouwen ontwierp. Maar ook diverse kerkgebouwen en scholen behoorden tot het omvangrijke oeuvre van deze wat minder bekende architect. Het combi-gebouw in Heemskerk was zijn enige station.
Het gebouw meet ongeveer 40 bij 25 meter, waarbij het overgrote deel door de supermarkt wordt ingenomen. Oorspronkelijk was aan de rechterkant de ingang, die toegang gaf tot een lange, doorlopende gang. Helemaal aan het einde van de gang, bijna bij de deur naar de perrons, was aan de rechterkant een kleine loketruimte verstopt. Ook waren er nog enkele andere winkeltjes te vinden. Overigens werden zowel de gang als de genoemde winkeltjes bij een latere verbouwing door de supermarkt ingelijfd. Het NS-loket was vanaf dat moment uitsluitend via de perronzijde te bereiken. Het loket bleef nog tot 2003 bestaan, waarna de ruimte enige jaren leeg kwam te staan. Inmiddels is hier een kapperszaak. De supermarktketen Simon de Wit bestaat allang niet meer. Tegenwoordig is het een Lidl.
Was deze eerste versie van het combi-station een heel groot succes? Daar kan men op verschillende manieren naar kijken, vooral als men bedenkt wat het alternatief voor Heemskerk zou zijn geweest. Nu staat er tenminste een gebouw, al moet wel worden benadrukt dat dit in de eerste plaats een supermarkt is dat tegen één van de perrons is aangebouwd. Alles wat ook maar enigszins naar de NS verwijst (denk aan logo's, pictogrammen of vertrekstaten) zijn nergens meer op of aan het gebouw te zien, ook niet aan de perronzijde. Nu moet ook worden opgemerkt dat Heemskerk en haar station op de één of andere manier nooit echt een gelukkig huwelijk is gebleken. Vooral de ligging aan de buitenrand van de gemeente, de situering aan een veel te groot en onoverzichtelijk plein, gecombineerd met de huidige rommelige toegang maakt het station ronduit desolaat. Er werden in de jaren zeventig, tachtig en negentig nog een aantal van dergelijke combi-gebouwen gerealiseerd, slechts in een enkel geval leidde dit tot een geslaagde combinatie. Binnen (en ook buiten) de NS werd in ieder geval dit stationsexperiment als mislukt beschouwd...
.
Boven en onder: Het "stationsgebouw" van Heemskerk, zoals het er anno 2023 (foto boven) en kort na de opening (onder) uitzag. Dat woord stationsgebouw staat bewust tussen aanhalingstekens, want het was en is in de eerste plaats een supermarkt. Oorspronkelijk was er wel een loket, maar deze was een beetje weggestopt en was daardoor eigenlijk vindbaar. Op beide foto's is te zien dat het gebouw wat hoger staat dan straatniveau, maar het is bepaald niet op perronhoogte. De oorspronkelijke ingang bevond zich aan de rechterkant. Deze -en de achterliggende gang- zijn allang verdwenen, maar aan de buitenkant is nog altijd te zien waar deze waren; het voor dit gebouw zo'n kenmerkende dak wordt hier onderbroken…
.
 
 
 
OOnder: De perronzijde van het station. Het gebouw heeft tegenwoordig bijna geen verwijzing meer naar de NS, er hangen alleen nog twee afvalbakken en een spoornummerbord aan het gebouw. Feitelijk mag het dan ook geen stationsgebouw (meer) worden genoemd. Opvallend gegeven: het station staat letterlijk aan de rand van de gemeente Heemskerk, op slechts enkele honderden meters van de grens met Beverwijk. Beide plaatsen gaan hier dan ook naadloos in elkaar over...
.
 
 
Onder (beide foto's): De kern van het gebouw werd ooit gevormd door een doorlopende gang, op de foto links onder is deze gezien in de richting van de perrons. Aan de linkerkant was de supermarkt en rechts waren nóg wat winkeltjes. Helemaal achterin, vlakbij de deur naar de perrons, was het plaatskaartenkantoortje verstopt. (foto rechtsonder) De gang en de twee winkeltjes werden bij een latere verbouwing bij de supermarkt gevoegd, het loket was sindsdien uitsluitend via de perronzijde te bereiken. Overigens werd de lange gang en het wat verdekt opgestelde loket enkele jaren later ook toegepast bij het stationsgebouw van Steenwijk. Ook dit was een combi-station, maar ditmaal was de (oorspronkelijke) opzet wél geslaagd...
.
 
 
Onder: De oorspronkelijke toegang aan de perronzijde. Tot 2003 was dit de toegang naar het loket, daarna stond het enige jaren leeg. Inmiddels zit hier al sinds jaar en dag een kapperszaak…
.
Onder: Een blik op de perrons in noordoostelijke richting. Op de achtergrond is de bekende blauwe windturbine te zien. met een totale hoogte van 130 meter (ashoogte: 81 meter)n is deze al van ver waarneembaar…
.
 
 

  Free counter and web stats versie: 23-03-2023