| |
HEEMSKERK
| | |
Afkorting: | Hk |
Maatschappij: | Nederlandse
Spoorwegen (NS) | Architect: | D.
J. Waagmeester | Bouwjaar:
| 1969 |
Baanvak:
| Haarlem-Uitgeest | | |
| |
De zomer
van 1969 zal voor menigeen onlosmakelijk verbonden blijven met de eerste maanlanding,
die op 21 juli van dat jaar plaatsvond. Wat bijna niemand weet is dat zes weken
eerder in ons land een nieuw type stationsgebouw haar intrede deed. Op 3 juni
werd in het Noord Hollandse Heemskerk het allereerste combistation van Nederland
geopend. Met zo'n combistation wordt een stationsgebouw bedoeld dat meerdere functies
kan vervullen, bij dit station is dat een supermarkt. Of is het een supermarkt
waar in een NS-loket te vinden was..? Het was voor Heemskerk trouwens pas haar
eerste station. De plaats kent weliswaar een rijke -en vooral zeer bewogen- geschiedenis,
maar een station was nooit aan de orde geweest. Daarvoor was Heemskerk gedurende
lange tijd veel te gering van omvang. Maar in de jaren zestig van de twintigste
eeuw veranderde dit en werd het een snelgroeiende forenzenplaats, aanvankelijk
vooral voor werknemers van de Hoogovens. De eerste nieuwbouwwijken werden dan
ook vlakbij de gemeentegrens met Beverwijk gebouwd, relatief ver van de eigen
dorpskern. Desondanks waren deze ontwikkelingen voor de NS aanleiding om in Heemskerk
een station te bouwen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het een voorstadhalte
zou worden met een zeskantig haltegebouwtje (ook wel "Sextant" genoemd)
als stationsgebouw. Maar een supermarktketen, Simon de Wit genaamd, wilde graag
bij het station een zelfbedieningswinkel bouwen (iets wat toen nog een relatief
nieuw fenomeen was) en bood de NS aan om ruimte te reserveren voor de kaartverkoop.
Het mes leek aan twee kanten te snijden: Simon de Wit had een supermarkt op een
toplocatie en bij het station kon een gebouw van behoorlijke omvang worden neergezet.
Deze constructie betekende echter wel dat het nieuwe stationsgebouw niet door
een architect in dienst van de NS werd ontworpen maar door een "buitenstaander":
D.J. Waagmeester. Deze architect is vooral in de Zaaanstreek actief geweest, waarbij
hij vooral bedrijfsgebouwen ontwierp. Maar ook diverse kerkgebouwen en scholen
behoorden tot het omvangrijke oeuvre van deze wat minder bekende architect. Het
combi-gebouw in Heemskerk was zijn enige station. Het gebouw meet ongeveer
40 bij 25 meter, waarbij het overgrote deel door de supermarkt wordt ingenomen.
Oorspronkelijk was aan de rechterkant de ingang, die toegang gaf tot een lange,
doorlopende gang. Helemaal aan het einde van de gang, bijna bij de deur naar de
perrons, was aan de rechterkant een kleine loketruimte verstopt. Ook waren er
nog enkele andere winkeltjes te vinden. Overigens werden zowel de gang als de
genoemde winkeltjes bij een latere verbouwing door de supermarkt ingelijfd. Het
NS-loket was vanaf dat moment uitsluitend via de perronzijde te bereiken. Het
loket bleef nog tot 2003 bestaan, waarna de ruimte enige jaren leeg kwam te staan.
Inmiddels is hier een kapperszaak. De supermarktketen Simon de Wit bestaat allang
niet meer. Tegenwoordig is het een Lidl. Was deze eerste versie van het combi-station
een heel groot succes? Daar kan men op verschillende manieren naar kijken, vooral
als men bedenkt wat het alternatief voor Heemskerk zou zijn geweest. Nu staat
er tenminste een gebouw, al moet wel worden benadrukt dat dit in de eerste plaats
een supermarkt is dat tegen één van de perrons is aangebouwd. Alles
wat ook maar enigszins naar de NS verwijst (denk aan logo's, pictogrammen of vertrekstaten)
zijn nergens meer op of aan het gebouw te zien, ook niet aan de perronzijde. Nu
moet ook worden opgemerkt dat Heemskerk en haar station op de één
of andere manier nooit echt een gelukkig huwelijk is gebleken. Vooral de ligging
aan de buitenrand van de gemeente, de situering aan een veel te groot en onoverzichtelijk
plein, gecombineerd met de huidige rommelige toegang maakt het station ronduit
desolaat. Er werden in de jaren zeventig, tachtig en negentig nog een aantal van
dergelijke combi-gebouwen gerealiseerd, slechts in een enkel geval leidde dit
tot een geslaagde combinatie. Binnen (en ook buiten) de NS werd in ieder geval
dit stationsexperiment als mislukt beschouwd...
|
. Boven
en onder: Het "stationsgebouw" van Heemskerk, zoals het er anno 2023
(foto boven) en kort na de opening (onder) uitzag. Dat woord stationsgebouw staat
bewust tussen aanhalingstekens, want het was en is in de eerste plaats een supermarkt.
Oorspronkelijk was er wel een loket, maar deze was een beetje weggestopt en was
daardoor eigenlijk vindbaar. Op beide foto's is te zien dat het gebouw wat hoger
staat dan straatniveau, maar het is bepaald niet op perronhoogte. De oorspronkelijke
ingang bevond zich aan de rechterkant. Deze -en de achterliggende gang- zijn allang
verdwenen, maar aan de buitenkant is nog altijd te zien waar deze waren; het voor
dit gebouw zo'n kenmerkende dak wordt hier onderbroken
.
| |
| | | | OOnder:
De perronzijde van het station. Het gebouw heeft tegenwoordig bijna geen verwijzing
meer naar de NS, er hangen alleen nog twee afvalbakken en een spoornummerbord
aan het gebouw. Feitelijk mag het dan ook geen stationsgebouw (meer) worden genoemd.
Opvallend gegeven: het station staat letterlijk aan de rand van de gemeente Heemskerk,
op slechts enkele honderden meters van de grens met Beverwijk. Beide plaatsen
gaan hier dan ook naadloos in elkaar over... .
| | | | | | Onder
(beide foto's): De kern van het gebouw werd ooit gevormd door een doorlopende
gang, op de foto links onder is deze gezien in de richting van de perrons. Aan
de linkerkant was de supermarkt en rechts waren nóg wat winkeltjes. Helemaal
achterin, vlakbij de deur naar de perrons, was het plaatskaartenkantoortje verstopt.
(foto rechtsonder) De gang en de twee winkeltjes werden bij een latere verbouwing
bij de supermarkt gevoegd, het loket was sindsdien uitsluitend via de perronzijde
te bereiken. Overigens werd de lange gang en het wat verdekt opgestelde loket
enkele jaren later ook toegepast bij het stationsgebouw van Steenwijk. Ook dit
was een combi-station, maar ditmaal was de (oorspronkelijke) opzet wél
geslaagd... .
| | | | | | | Onder:
De oorspronkelijke toegang aan de perronzijde. Tot 2003 was dit de toegang naar
het loket, daarna stond het enige jaren leeg. Inmiddels zit hier al sinds jaar
en dag een kapperszaak
.
| Onder:
Een blik op de perrons in noordoostelijke richting. Op de achtergrond is de bekende
blauwe windturbine te zien. met een totale hoogte van 130 meter (ashoogte: 81
meter)n is deze al van ver waarneembaar
.
| | | | |
versie: 23-03-2023 |