Home ] [ Terug naar periode 1965-1855 ] [ Vorige station ] [ Volgende station ]
  

 

TILBURG UNIVERSITEIT

     
   
Afkorting: Tbu
Maatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Type: Standaardgebouw type "Sextant"
Architect: C. Douma
Bouwjaar: 1969
Verbouwd: 2013, 2017, 2024
Baanvak: Breda - Tilburg
   
   
Vanaf het einde van de jaren zestig van de twintigste eeuw werden een aantal grote en middelgrote steden van één of meerdere stations voorzien, dit om de trein ook naar de snel uitdijende buitenwijken te brengen. Alleen al tussen 1968 en 1973 werden een stuk of vijftien zogenoemde voorstadhaltes in gebruik genomen, het grootste deel hiervan kreeg daarbij een zeshoekig standaardgebouwtje, ontworpen door architect C. Douma. Eén daarvan werd in het westen van Tilburg gebouwd, waar in de jaren vijftig en zestig diverse grootschalige nieuwbouwwijken uit de grond waren gestampt. Ook werd hier gebouwd aan de nieuwbouw van wat later de Katholieke Universiteit Brabant ging heten, de huidige Tilburg University. Het station werd in mei 1969 in gebruik genomen onder de naam Tilburg West. Die naam behield het tot eind 2010, toen werd deze gewijzigd in Tilburg Universiteit. Al langer pleitte de gemeente voor deze naamswijziging, maar daar wilde de NS jarenlang niets van weten. De reden hiervoor (zo bleek later) was het feit dat voor zo’n naamswijziging een flink aantal klassieke treinaanwijzers met de hand moesten worden aangepast, terwijl die op korte termijn zouden worden vervangen door digitale schermen. Nadat dit was gebeurd werd de gewenste naamswijziging met het ingaan van de dienstregeling 2011 alsnog een feit. Tilburg Universiteit was daarmee na de Amsterdamse stations Zuid en Bijlmer ArenA het derde station dat in deze eeuw van naam veranderde. En het was zeker niet de laatste…
Het is een merkwaardig station. Ze is aan weerszijden van de Statenlaan gebouwd, die middels een onderdoorgang onder het spoor wordt geleid. Desondanks zijn de perrons in een bajonetligging geplaatst, hetgeen niet bepaald bevorderlijk is voor de overzichtelijkheid. Het haltegebouwtje en het eerste perron bevinden zich ten oosten van de genoemde laan, het tweede perron ten westen daarvan. Om vanuit noordelijke richting het tweede perron te bereiken moet een nogal omslachtige route worden genomen en wie in die tijd ten zuiden van het spoor woonde en eerst nog een kaartje voor de trein naar Breda moest kopen diende ruim op tijd de deur uit te gaan. Het tweede perron was -en is nog altijd- gelukkig wel rechtstreeks vanuit die zuidelijke wijk (waar ook de universiteitsgebouwen staan) te bereiken. Al sinds de opening telt de halte twee perrons en drie sporen. Dat derde spoor is al sinds jaar en dag het begin- en eindpunt voor de sprinter naar Eindhoven en Weert en is een kopspoor. Maar ooit was hier de spoorlijn naar het Belgische Turnhout, het bekende “Bels Lijntje”. Deze was aan het einde van de jaren vijftig naar het westen verlegd, vanwege het ophogen van het spoor in het centrum van de stad en de bouw van het nieuwe Tilburgse hoofdstation. Lang is dit verlegde spoor niet gebruikt, in 1973 reed de laatste (goederen)trein naar België en in de jaren tachtig werd het spoor opgebroken. Overigens ligt het huidige kopspoor niet meer op dezelfde plek als het oude lijntje…
De twee perrons liggen niet alleen ver uit elkaar, ze waren ook nog eens vrij kort en zeer smal. Het westelijke perron was nog geen vier meter breed, dat was zó smal dat er zelfs speciale wachthokjes voor moesten worden gemaakt. Enige jaren geleden werd dit perron grondig aangepakt, waarbij het werd verlengd en aanzienlijk breder werd gemaakt. Om dat laatste mogelijk te maken moest het kopspoor wat naar het zuiden worden verlegd. Het was trouwens al de tweede grote verbouwing van het station in korte tijd. In 2013 werd al het haltegebouwtje flink verbouwd, waarbij het enkele van haar gevels verloor. Ook kreeg het station liften. Dit jaar (2024) zal het station opnieuw het toneel zijn van omvangrijke werkzaamheden, die tussen eind april en half mei zullen plaatsvinden. Of daarbij het eerste perron, dat nog altijd voor een groot deel belachelijk smal is, óók wordt verbreedt is mij niet bekend. Wel zal het perronmeubilair worden vervangen…

Boven: Enkele jaren na het gereedkomen van het spectaculaire station Tilburg werd in het westen van de stad een nevenhalte geopend dat allesbehalve opzienbarend is. Het kreeg daarbij een eenvoudig, maar wel markant zeshoekig stationsgebouwtje, ontworpen door architect C. Douma. Dit exemplaar kwam in 1969 gereed en is tegenwoordig het één na oudste gebouwtje van dit type. Dat wil trouwens niet zeggen dat dit ook het tweede exemplaar was, integendeel zelfs. Er waren er toen al minstens drie in gebruik. De Tilburgse “Sextant”, zoals dit type gebouw wel wordt genoemd, werd rond het jaar 2013 grondig verbouwd én een stuk kleiner. Tot voor kort was er een kleine Kiosk in gevestigd. Dit station werd geopend onder de naam Tilburg West, op 13 december 2010 werd die naam officieel gewijzigd in Tilburg Universiteit. Die nieuwe naam zou namelijk beter aansluiten bij de nabijgelegen Tilburg University…
.

 
 
 
 
 
 
 

Onder: Om vanuit noordelijke richting het tweede perron te bereiken moet een vrij omslachtige route worden genomen. Eerst moet men vanaf de oostzijde van de Statenlaan een trap op, vervolgens moet men via een viaduct over diezelfde laan lopen om uiteindelijk het perron te bereiken. De trap aan de linkerkant is later gebouwd en leidt naar een -hier niet zichtbare- bushalte. Sinds 2013 beschikt het station over liften.
.

Onder: Op het perron langs spoor 3 is een nogal ouderwets aandoend blauw sleutelkastje te vinden. Waarvoor deze wordt gebruikt weet ik niet precies, maar ik vermoed dat hiermee het sein bij de aansluiting van het kopspoor naar het hoofdspoor op groen gezet kan worden, zodat men vanaf het kopspoor kan vertrekken…
.

 
 

Onder: Station Universiteit heeft een nogal merkwaardige indeling. Ze is aan weerszijden van de Statenlaan gebouwd, maar deze drukke weg wordt hier onder het spoor geleid. Dat de perrons zo ver uit elkaar liggen komt door het goederenemplacement, waardoor er geen ruimte was voor een tweede perron tegenover het eerste. Maar het lijkt er ook op dat er tijdens de ontwerpfase geen rekening was gehouden met een onderdoorgang. De twee perrons waren ook nog eens bijzonder smal. Het perron langs de sporen 2 en 3 was vóór 2017 nog geen vier meter breed. Inmiddels is dit perron een stuk breder geworden. Het perron langs spoor 1 is daarentegen nog steeds voor een groot deel gevaarlijk smal. Het schijnt dat daar binnenkort wat aan wordt gedaan…
.

 
 

  Free counter and web stats versie: 22-04-2024