Het station van Hardenberg is ongetwijfeld
één van de markantste NOLS-stations. Niet alleen door
de karakteristieke bruin-witte kleur, maar ook door de ligging;
prominent aan een vrij groot driehoekig plein.
Het station werd in 1905, gelijktijdig met het spoortraject tussen
Ommen en Coevorden, in gebruik genomen. Het stationsgebouw is in
feite hetzelfde als dat van het naburige Mariënberg, maar dan
zonder rechtervleugel. Opnieuw een variant van het type 2e klasse
stationsgebouw dus. Van deze variant zijn overigens naast Hardenberg
ook de voormalige (en allang gesloopte) stationsgebouwen van Noordbroek
en Vriezenveen gebouwd.
Het meest opvallende kenmerk van het stationsgebouw van Hardenberg
is dat het gedeeltelijk is witgepleisterd. Aan de voorkant zijn
alleen de uitstekende geveldelen wit, en ook de rechter zijgevel
is voorzien van een witte pleisterlaag. Vooral aan de straatkant
heeft het stationsgebouw een herkenbaar "eigen gezicht".
In de afgelopen veertig jaar heeft het station diverse veranderingen
ondergaan, overigens zonder dat dit al te rigoureuze verbouwingen
tot gevolg had. Zo werd in de jaren zeventig en tachtig het emplacement
(dat nooit uitgebreid was) flink vereenvoudigd. Er werd een nieuw
eilandperron aangelegd, hierdoor kwam het perron dat tegen het stationsgebouw
lag te vervallen. Dit perron werd ook meteen volledig verwijderd,
zodat het stationsgebouw opvallend ver van het perron kwam te staan.
Het spoor tussen Gramsbergen en Mariënberg werd verdubbeld.
Rond 1987, gelijktijdig met de elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Emmen,
werd de baan beveiliging gemoderniseerd. Daarvoor geschiedde de
bediening van de seinen en wissels vanuit een uitbouw, dat zich
aan de perrongevel van het stationsgebouw bevond. Nadat de vernieuwde
beveiliging in gebruik werd genomen verdween deze uitbouw vrijwel
meteen.
De grootste verandering onderging het stationsgebouw aan het einde
van de jaren tachtig. De indeling van het gebouw veranderde volledig,
waarbij de hoofdingang werd verplaatst naar het uitstekende rechter
geveldeel. Ook de stationshal met het loket werd naar dit deel van
het stationsgebouw verplaatst.
Het is het enige van alle NOLS-stations dat nog in gebruik is, al
is dit relatief want de loketten zijn al enige jaren geleden gesloten.
De wachtkamer in de stationshal is echter nog steeds in gebruik
en dat mag eigenlijk best wel een unicum genoemd worden. In deze
wachtkamer is een groot kunstwerk verwerkt. Ook dit station maakt
namelijk deel uit van het project "Kunstwegen".
Een deel van het stationsgebouw is als uitzendbureau ingericht,
terwijl de bovenverdieping (dat oorspronkelijk de stationswoning
was) nog altijd wordt bewoond.
Het stationsgebouw staat op de gemeentelijke monumentenlijst, maar
het kan wel een opknapbeurtje gebruiken. Het houtwerk kan hier en
daar wel een likje verf gebruiken en een ingegooide ruit ontsiert
de bovenverdieping.
|
|