Home ] Terug naar periode 1900-1920 ]Vorige station ] Volgende station ]

   

 

HARDENBERG

Afkorting: Hdb
Maatschappij: Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS)
Type: NOLS-2e klasse
Architect: E.G.H.H. Cuypers
Bouwjaar: 1905
Status: Gemeentelijk monument
Baanvak: Zwolle-Emmen
 
   

Het station van Hardenberg is ongetwijfeld één van de markantste NOLS-stations. Niet alleen door de karakteristieke bruin-witte kleur, maar ook door de ligging; prominent aan een vrij groot driehoekig plein.
Het station werd in 1905, gelijktijdig met het spoortraject tussen Ommen en Coevorden, in gebruik genomen. Het stationsgebouw is in feite hetzelfde als dat van het naburige Mariënberg, maar dan zonder rechtervleugel. Opnieuw een variant van het type 2e klasse stationsgebouw dus. Van deze variant zijn overigens naast Hardenberg ook de voormalige (en allang gesloopte) stationsgebouwen van Noordbroek en Vriezenveen gebouwd.
Het meest opvallende kenmerk van het stationsgebouw van Hardenberg is dat het gedeeltelijk is witgepleisterd. Aan de voorkant zijn alleen de uitstekende geveldelen wit, en ook de rechter zijgevel is voorzien van een witte pleisterlaag. Vooral aan de straatkant heeft het stationsgebouw een herkenbaar "eigen gezicht".
In de afgelopen veertig jaar heeft het station diverse veranderingen ondergaan, overigens zonder dat dit al te rigoureuze verbouwingen tot gevolg had. Zo werd in de jaren zeventig en tachtig het emplacement (dat nooit uitgebreid was) flink vereenvoudigd. Er werd een nieuw eilandperron aangelegd, hierdoor kwam het perron dat tegen het stationsgebouw lag te vervallen. Dit perron werd ook meteen volledig verwijderd, zodat het stationsgebouw opvallend ver van het perron kwam te staan. Het spoor tussen Gramsbergen en Mariënberg werd verdubbeld. Rond 1987, gelijktijdig met de elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Emmen, werd de baan beveiliging gemoderniseerd. Daarvoor geschiedde de bediening van de seinen en wissels vanuit een uitbouw, dat zich aan de perrongevel van het stationsgebouw bevond. Nadat de vernieuwde beveiliging in gebruik werd genomen verdween deze uitbouw vrijwel meteen.
De grootste verandering onderging het stationsgebouw aan het einde van de jaren tachtig. De indeling van het gebouw veranderde volledig, waarbij de hoofdingang werd verplaatst naar het uitstekende rechter geveldeel. Ook de stationshal met het loket werd naar dit deel van het stationsgebouw verplaatst.
Het is het enige van alle NOLS-stations dat nog in gebruik is, al is dit relatief want de loketten zijn al enige jaren geleden gesloten. De wachtkamer in de stationshal is echter nog steeds in gebruik en dat mag eigenlijk best wel een unicum genoemd worden. In deze wachtkamer is een groot kunstwerk verwerkt. Ook dit station maakt namelijk deel uit van het project "Kunstwegen".
Een deel van het stationsgebouw is als uitzendbureau ingericht, terwijl de bovenverdieping (dat oorspronkelijk de stationswoning was) nog altijd wordt bewoond.
Het stationsgebouw staat op de gemeentelijke monumentenlijst, maar het kan wel een opknapbeurtje gebruiken. Het houtwerk kan hier en daar wel een likje verf gebruiken en een ingegooide ruit ontsiert de bovenverdieping.

Boven: Het stationsgebouw van Hardenberg valt onmiddellijk op doordat het deels is witgepleisterd. Het stationsplein werd in 2003 aangelegd als onderdeel van een "masterplan" voor het centrum van Hardenberg.
 
 
Onder: De kleuren van het tegeltableau zijn niet origineel. Zoals alle tegeltableau's op de NOLS-stationsgebouwen was ook dit tableau goudkleurig met witte letters. Om het tableau beter leesbaar te maken (naar verluidt) werd de achtergrond blauw geschilderd. De letters bleven aanvankelijk wit. De huidige kleuren zijn een jaar of tien geleden aangebracht.
 
 
Onder: Perronzijde van het stationsgebouw.
Onder: Het pleisterwerk is niet overal aangebracht. Zo is er wel aan de rechterzijgevel een pleisterlaag aangebracht, terwijl deze aan de linkergevel ontbreekt. Aan deze laatstgenoemde gevel bevond zich vroeger een houten goederenloods. Deze loods is al jaren geleden gesloopt, maar nog steeds zijn de contouren ervan op de zijgevel terug te vinden.
   
Onder: Deze zwarte bank is een kunstwerk van de van oorsprong Amerikaanse kunstenares Nan Hoover (1931-2008). De witte L-vormige vlakken zijn neonlichtbakken.
Onder Het inmiddels gedateerde bordje in de wachtkamer van het stationsgebouw.

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 14-04-2009