Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ] [ Volgende pagina ]

   
 
HAARLEM

 

Het stationscomplex

 
   
   
   
Het station is opvallend lang en smal. Toen men rond 1905 begon met de bouw van het nieuwe station kon men onmogelijk in de breedte uitbreiden. Dankzij het verhoogde spoor kon het station echter wel in de lengte groeien. De drie korte en smalle eilandperrons van het oude station maakten plaats voor één groot eilandperron, met een lengte van niet minder dan 430 meter.
Dit brede eilandperron vormt de het hart van het station. Net als de andere grote stations van Margadant zijn veel voorzieningen op het eilandperron ondergebracht, zoals de wachtkamers en restaurants. Dit soort stations (Amersfoort, Den Haag HS en Haarlem, maar ook bijvoorbeeld Weert) worden dan ook wel semi-eilandstations genoemd. In de jaren dertig werd het perron aan weerszijden een stuk verlengd. Het enorme perron is tegenwoordig bijna 500 meter lang en zo'n 30 meter breed. Aan de westkant zijn twee zogenaamde zaksporen (de sporen 4 en 5). Het perron strekt zich uit over de viaducten in de Jansweg en de Kruisweg. Deze viaducten werden, net als de overige spoorbruggen in Haarlem ontworpen door ingenieur L.C. Westhoff. Margadant heeft waarschijnlijk de versieringen (het smeedwerk) bedacht. De viaducten rustten op gietijzeren kolommen, welke waarschijnlijk zijn gegoten in de voormalige ijzergieterij Nering-Bögel uit Deventer. De viaducten over de Jansweg en de Kruisweg vormen een deel van het station. De binnenste keermuur onder het viaduct over de Kruisweg loopt door als keermuur van onder het eerste perron, wordt vervolgens een deel van de achtergevel van de stationsgebouwen en eindigt weer als binnenste keermuur onder het viaduct over de Jansweg. Het eerste perron, dat tegen de stationsgebouwen aanligt is hierdoor aanzienlijk korter, zo'n 200 meter lang.
Ook het extreem smalle stationsplein, dat -in de tijd dat het station werd gebouwd- eigenlijk geen plein kon worden genoemd, bepaalde de vorm van het station. Hierdoor ontstond in Haarlem een opmerkelijke situatie; het stationsgebouw bestaat uit twee afzonderlijke gebouwen met daartussen een overkapping. Waar normaal gesproken het stationsgebouw een centrale plek op het stationsplein inneemt, staan in Haarlem de twee gebouwen zo'n beetje aan de uiteinden ervan.
De belangrijkste, het ingangsgebouw staat op de hoek van het Stationsplein en de Jansstraat. Aan de andere zijde van het stationsplein, niet ver van de Kruisweg, staat het uitgangsgebouw. Tussen de twee stationsgebouwen kwam een overkapping van circa 100 meter lengte. Deze overkapping lijkt opvallend veel op de rijtuigen-overkapping van station Den Haag Hollands Spoor. Ook deze Haarlemse overkapping was oorspronkelijk bedoeld voor de koetsiers, die zo droog op hun passagiers konden wachten. Later werd deze plaats -net als in Den Haag- een overdekte taxistandplaats. Sinds enkele jaren is het een overdekte fietsenstalling, …inderdaad, net als bij het Haagse station Hollands Spoor!

Boven: Het station in de jaren zestig. Een zee van ruimte op het stationsplein. De Beijnesfabriek, die in de jaren vijftig uit Haarlem vertrok en kort daarna failliet ging, is verdwenen en op de open gevallen plek is een busstation aangelegd. Lang zou deze open ruimte echter niet bestaan want in de jaren zeventig werd op de plaats van de vroegere fabriek een nieuwe sporthal met parkeergarage gebouwd. Deze Beijneshal heeft inmiddels ook alweer de langste tijd van haar bestaan er opzitten...
(ansichtkaart)
 
Onder: Een kijkje onder het spoorviaduct over de Kruisweg. Het viaduct lijkt op het eerste gezicht vrij eenvoudig gebouwd, maar wie verder kijkt ziet fraaie details....
 
 
Onder: De rijtuigenoverkapping tussen de twee stationsgebouwen. Vroeger stonden hier de koetsiers overdekt te wachten op treinpassagiers voor verder vervoer. Later werd het een moderne variant; een overdekte taxistandplaats. Sinds enkele jaren geleden is het een overdekte fietsenstalling.
Onder: Het eilandperron en het -later gebouwde- noordelijke perron strekken zich uit over de Jansweg en de Kruisweg. Op deze foto -bij het spoorviaduct over de Jansweg- is dit goed te zien.
Haarlem_hal.JPG (55277 bytes)

 

 

  Free counter and web stats versie: 16-10-2008