|
|
De
bouw van het nieuwe station
Toen
in het voorjaar van 1902 eindelijk groen licht werd gegeven voor de
bouw van een nieuw station, waren de voorbereidingen voor deze omvangrijke
werkzaamheden al geruime tijd bezig. Zodoende kon men vrijwel meteen
met de bouw beginnen.
Het station is een ontwerp van architect D.A.N. Margadant. Hij maakte
eerder al naam met stations als Amersfoort en Den Haag Hollands Spoor.
Alhoewel station Haarlem, qua architectuur, niet met Hollands Spoor
lijkt te vergelijken, zijn er wel degelijk overeenkomsten.
Zo was de aanleiding voor een nieuw te bouwen station hetzelfde, namelijk
het omhoog brengen van de spoorbaan. Evenals in Hollands Spoor (maar
ook in Amersfoort) bevonden de wachtkamers en restaurants zich in
perrongebouwen. Het entreegebouw bleef daardoor relatief klein. Ook
in Haarlem kwamen eerst het perron met de perrongebouwen gereed, vervolgens
de perronoverkapping en pas als laatste werd het stationsgebouw in
gebruik genomen.
Zoals gebruikelijk bij grotere stationscomplexen waren er meerdere
architecten en ontwerpers bij betrokken. Ingenieur H.W.M. Werker ontwierp
de perronoverkappingen. Hij was, in feite, de rechterhand van Margadant.
Naast Margadant en Werker leverde ook ingenieur L.C. Westhof en belangrijke
bijdrage. Van zijn hand zijn de diverse spoorviaducten in Haarlem,
zoals de twee viaducten over de Jansweg en de Kruisweg. Ook Ed. Cuypers
(de tegeltableaus), J.P. van de Bosch (tegeltableaus in de stationshal,
de plafondversieringen en ook de zandstenen reliëfs aan het stationsgebouw)
en J. Schouten (de glas-in-lood vensters) maakten deel uit van het
ontwerpersteam.
In 1902 werd met de omvangrijke werkzaamheden begonnen. Als eerste
werd een nieuw goederenstation aangelegd. Omdat de ruimte bij het
station beperkt is werd het nieuwe goederenstation ten zuidwesten
van het station, aan de spoorlijn naar Leiden aangelegd. Er kwam een
(verhoogde) verbindingsspoor tussen de spoorlijnen uit Leiden en Alkmaar.
Het kruist de spoorlijn naar Zandvoort, dat gelijktijdig werd omgebouwd
van lokaalspoor tot hoofdspoor. Daarbij werd dit spoor meteen verdubbeld.
De spoorkruising in Haarlem is gelijkvloers en dat is in Nederland
een zeldzaamheid. De enige andere gelijkvloerse kruising in Nederland
is de vinden bij Utrecht (de kruising bij Blauwkapel, waar de spoorlijnen
Utrecht-Bilthoven en Hilversum-Utrecht Maliebaan elkaar kruisen. In
de driehoekige ruimte tussen de sporen naar Leiden, Alkmaar en de
verbindingsbaan kwamen een locomotievenloods, een elektriciteitscentrale
en opstelsporen. De loods en de centrale zijn allang verleden tijd
maar nog steeds wordt de ruimte als opstelterrein gebruikt.
Vanaf het jaar 1905 werd begonnen met de bouw van het nieuwe station.
Als eerste werd het brede middenperrron aangelegd en werden de vier
perrongebouwen gebouwd. Ook werden de perronkappen over de sporen
6 en 7 (de noordelijke perronkap) en de sporen 4 en 5 (de westelijke
perronkap) gebouwd. De bouw verliep bijzonder voorspoedig want al
in de loop van 1906 kon dit deel van het nieuwe station al in gebruik
worden genomen. De nieuwe perrongebouwen werden als tijdelijk stationsgebouw
ingericht, want nog datzelfde jaar werd het oude stationsgebouw gesloopt.
Nu konden de sporen 1 en 2 worden verhoogd en werd het perron langs
spoor 1 aangelegd. Als laatste werden de perronkap over de sporen
1 t/m 3 (de zuidelijke perronkap), het ingangs- en uitgangsgebouw
en de rijtuigenkap tussen deze twee gebouwen gebouwd. Op 1 september
1908 kon het nieuwe stationscomplex in gebruik worden genomen. Tijdens
de hele ombouwperiode bleef station Haarlem "gewoon" in
bedrijf. Het mag dan ook met recht een huzarenstukje genoemd worden.
|
|
|
|
Boven:
Een bijzondere foto van het nieuwe station in aanbouw. Het verhoogde
perron en de perrongebouwen zijn al in gebruik genomen. Dit perron
is het huidige spoor 3a, de wachtkamer rechts is de wachtkamer
1e klasse. Op de achtergrond wordt nog volop gewerkt aan de perronoverkapping
over de kopsporen 4 en 5. Links is nog net een deel van de oude
perronoverkapping te zien, deze zal echter korte tijd later verdwijnen.
De foto werd eind 1906 genomen.
|
|
|
Onder:
Het is inmiddels 1907. De zuidelijke perronkap in aanbouw. Ook
aan het uitgangsgebouw wordt inmiddels gewerkt. De man die op
het perron de werkzaamheden bekijkt is vermoedelijk Margadant
zelf. Dat is uniek want hij liet zich maar zelden fotograferen!
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
De perronoverkapping en het seinhuis zijn in aanbouw.
Rechts de oude perronoverkapping. Tijdens de bouw
van het nieuwe station bleef het oude "gewoon"
in gebruik.
(ansichtkaart, 1906)
|
|
|
|
|
versie: 1-10-2008 |