| |
GROU-JIRNSUM
| | |
Afkorting: | Gw |
Maatschappij: | Nederlandse
Spoorwegen (NS) | Type: | vereenvoudigd
Standaardtype Douma (klein) | Architect: | C.
Douma | Bouwjaar:
| 1976 | Verbouwd: | 2000 |
Baanvak: | Heerenveen
- Leeuwarden | | |
| |
In het midden
van de jaren zeventig van de twintigste eeuw werd een groot aantal nieuwe stationsgebouwen
opgeleverd, alleen al in de periode 1974-1976 waren dit er een stuk of twintig.
Op een enkeling na betrof dit uitsluitend stationsgebouwen die een eerder exemplaar
vervingen. Eén van die stations was het Friese Grou-Jirnsum, waar een negentiende
eeuws stationsgebouw het veld moest ruimen voor nieuwbouw. Dit station was
één van de allereerste stations waarvan de naam werd "verfriesd"
en -tot nu toe- het enige station waarbij dit gebeurde. Opmerkelijk hierbij is
dat de afkorting van het station (Gw) nooit op de naamswijziging is aangepast,
zoals dit wel werd gedaan bij de stations Feanwâlden en De Westereen. Station
Grou-Jirnsum ligt aan de spoorlijn Zwolle-Leeuwarden, zo'n 13 kilometer ten zuiden
van de Friese hoofdstad. Het staat aan de rand van het bijna 5800 inwoners tellende
dorp Grou, terwijl het veel kleinere Jirnsum (amper 1400 zielen) zo'n 2,5 kilometer
van het station is gelegen. Maar ondanks die ligging nabij Grou lijkt het station
een beetje "in-de-middle-of-nowhere" te staan. Dit wordt vooral veroorzaakt
door de autosnelweg A32, die pal naast het station ligt en het daardoor wat van
de buitenwereld lijkt af te snijden. Daar staat echter tegenover dat het station
over een eigen afrit beschikt. Men kan letterlijk met de auto naar het station
komen, om vervolgens de trein naar Leeuwarden te nemen. De plaatsen Grou en
Jirnsum worden, mede dankzij de stationsnaam, vaak in één adem genoemd.
Toch lagen de plaatsen tot 1984 in twee aparte gemeenten. Jistrum lag ooit in
de toenmalige gemeente Rauweradeel en Grou was vroeger de hoofdplaats van de voormalige
gemeente Idaarderadeel. Nadat beide dorpen onderdeel waren geweest van de gemeente
Boarnsterhim, vallen ze sinds enige jaren onder de gemeente Leeuwarden. Zoals
al aangegeven is Grou veruit de grootste van de twee plaatsen, vooral in de tweede
helft van de twintigste eeuw breidde de plaats zich flink in zuidelijke en westelijke
richting uit. Tegenwoordig staat Grou vooral bekend als watersportdorp, dankzij
haar ligging aan het Pikmeer. De trots van het dorp is het skûtsje "Doarp
Grou", dat elk jaar steevast de hoogste plaatsen van het SKS-kampioenschap.
Daarnaast is Grou de geboorteplaats van de legendarische schaatsster Atje Keulen
Deelstra, die overigens een groot deel van haar leven in Jirnsum woonde. Net als
Grou was ook Jirnsum ooit als terpdorp ontstaan, maar het werd gaandeweg meer
een lintdorp. Ook Jirnsum groeide vooral in de twintigste eeuw, al bleef die groei
wel vrij beperkt. Toch profiteerde het wel degelijk van het spoor, zij het in
mindere mate dan Grou. Het station opende al in 1868 haar deuren, het werd
gelijktijdig met het spoor tussen Heerenveen en Leeuwarden in gebruik genomen.
Net als het circa vijf kilometer zuidelijker gelegen station Akkrum kreeg ook
Grouw-Irnsum, zoals het station oorspronkelijk heette, een standaard Staatsspoor-stationsgebouw
van het type 5e klasse. Het was een wat grotere versie van dit type gebouw, één
van de in totaal negen die er zijn neergezet. Erg lang heeft dat gebouw niet gefunctioneerd,
al in 1879 werd het zodanig verbouwd dat men eerder kan spreken van een nieuw
stationsgebouw. Opmerkelijk genoeg leek men terug te grijpen naar een ander type
standaardontwerp. Want hoewel er in die tijd officieel geen standaard gebouwen
meer werden gebouwd, leekt deze wel erg sterk op het -nog altijd bestaande- stationsgebouw
van Arnemuiden, dat in 1872 werd gebouwd. Waarom het stationsgebouw vervangen
moest worden is mij niet bekend, wellicht voldeed het oorspronkelijke gebouw niet. Dat
deed het nieuwe gebouw gedurende lange tijd wel, het zou ruim 95 jaar dienstdoen.
Maar in de jaren zeventig van de twintigste eeuw werd duidelijk dat dit gebouw
zou worden gesloopt en worden vervangen door "efficiënte nieuwbouw",
zoals bij zoveel kleinere stations gebeurde. Maar blijkbaar was niet iedereen
op de hoogte van de plannen; enkele weken voordat het gebouw werd afgebroken kreeg
het nog een uitgebreide schilderbeurt
In 1976 werd het nieuwe stationsgebouw
in gebruik genomen. Het derde stationsgebouw was wederom een standaard stationsgebouw,
ditmaal een vereenvoudigd Standaardtype Douma. Het is de kleinere versie van dit
type gebouw, een kopie van het gebouw dat drie jaar eerder in Akkrum gereedkwam.
Het was één van de vijf standaardgebouwen die dat jaar in gebruik
werden genomen. Zo werd in het Groningse Grijpskerk een identiek gebouw als dat
van Grou-Jirnsum neergezet, in het Limburgse Venray werd de grotere variant gebouwd.
Station Geleen-Lutterade kreeg een "Sextant" en in Deurne verrees de
allerlaatste "plint-versie" van het Standaardtype Douma. Het huidige
stationsgebouw van Grou-Jirnsum bleef maar betrekkelijk kort als zodanig in gebruik.
Halverwege de jaren negentig kreeg het gebouw een horecafunctie, al werden er
nog enige tijd ook treinkaartjes verkocht. Omstreeks het jaar 2000 werd het gebouw
rigoureus verbouwd, waarbij -naar mijn mening- het oorspronkelijke karakter volledig
verloren is gegaan. Het gebouw heeft anno 2022 nog altijd een horecafunctie, al
zijn er in de loop van de tijd verschillende typen restaurants in geweest
|
. Boven
en onder: Het huidige stationsgebouw van station Grou-Jirnsum kwam in het voorjaar
van 1976 gereed. Het was de laatste van de vier gebouwen van het "vereenvoudigde
Standaardtype Douma" die in Friesland werden gebouwd. Aanvankelijk was het
gebouw identiek aan het -ruim 2,5 jaar oudere stationsgebouw van Akkrum, maar
dat is allang niet meer het geval. Het enige dat de twee stationsgebouwen nog
gemeen hebben is dat ze allebei een horecafunctie vervullen. Ruim twintig jaar
geleden werd dit gebouw dusdanig verbouwd dat het oorspronkelijke gebouw nauwelijks
meer herkenbaar is. Vooral aan de voorzijde (foto onder) is dit het geval, waarbij
vooral de grote, bakstenen "puist" nogal lomp oogt. Ook werd er een
nieuwe gevel om een groot deel van het gebouw geplaatst, direct herkenbaar aan
de schuine dakdelen. In de noordoostelijke hoek kwam een nieuwe ingang, die als
een soort portaal in een afgeschuinde hoek werd geplaatst. De forse uitbouw aan
de perrongevel (foto boven, aan de rechterkant van de gevel) is trouwens wel origineel... .
 | |
| | | | Onder:
Dit was het tweede stationsgebouw, welke in 1879 werd gebouwd en bijna een eeuw
heeft dienstgedaan. Het deed sterk denken aan het stationsgebouw van Arnemuiden,
dat nog wel bestaat. Welke functie het opvallende bijgebouw direct naast het stationsgebouw
had weet ik niet zeker, maar vermoedelijk gaat het om een retiradegebouwtje. Helemaal
aan de linkerkant is nog net een deel van de goederenloods te zien. De afbeelding
toont het station, zoals het er ongeveer een eeuw geleden uitzag. .
(Ansichtkaart)
| Onder:
De perrons van het station. In tegenstelling tot station Akkrum, waar een eilandperron
ligt, zijn er hier twee zijperrons. Ze zijn gelijktijdig met het station gebouwd,
de perrons van het oude station lagen aan de andere kant van de overweg. In feite
is het hele station in 1976 wat in zuidelijke richting verschoven. Op de achtergrond
is de oprit naar de draaibrug over het Prinses Margrietkanaal te zien. Deze brug,
die rond de laatste eeuwwisseling gereedkwam, is momentheel de grootste spoordraaibrug
van ons land. .
| | | | |
versie: 26-09-2022 |