|
|
GRIJPSKERK
|
|
|
|
|
Afkorting: |
Gk |
Maatschappij: |
Nederlandse
Spoorwegen (NS) |
Type: |
vereenvoudigd
Standaardtype Douma (klein) |
Architect: |
C.
Douma |
Bouwjaar:
|
1976 |
Gesloopt |
2005 |
Baanvak:
|
Leeuwarden-Groningen |
|
|
|
|
In 1976 werden de laatste twee historische stationsgebouwen aan de spoorlijn Leeuwarden – Groningen vervangen door een eigentijds standaardgebouw. Daarmee was de “sanering” van oude en veel te grote stationsgebouwen voltooid. Alleen de monumentale stationsgebouwen van Groningen en Leeuwarden (beiden rijksmonument) bleven behouden en ook het stationsgebouw van Visvliet kreeg nog enkele jaren respijt. Voor Grijpskerk betekende dit het einde van haar tweede stationsgebouw, dat er bijna een eeuw had gestaan. Het derde -en tevens laatste- stationsgebouw was echter een veel korter leven beschoren…
Het dorp Grijpskerk ligt in het westen van de provincie Groningen, niet ver van de grens met Friesland. Ooit was het een zelfstandige gemeente, tot ze in 1991 bij het naburige Zuidhorn werd gevoegd. Sinds 2019 behoort het dorp tot de gemeente Westerkwartier. Grijpskerk is vooral in de laatste zeventig jaar flink gegroeid, waarbij de bevolking verdubbelde. Zoals gebruikelijk speelde ook hier het spoor bij die groei een grote rol, al werd Grijpskerk niet echt een forenzenplaats.
Samen met het Zuidhorn kreeg Grijpskerk al in 1866 eigen station aan de spoorlijn Leeuwarden – Groningen, onderdeel van de spoorverbinding tussen Harlingen en Nieuweschans (ook wel Staatslijn B genoemd). Station Grijpskerk behoort hiermee tot de drie oudste stations van de provincie Groningen. Het eerste stationsgebouw was uiteraard een standaardgebouw, een zogenoemd “Waterstaatgebouw” van het type vijfde klasse. Dit type werd aanvankelijk groot genoeg geacht voor het kleine Grijpskerk. Maar al na enkele jaren bleek men toch meer ruimte nodig te hebben. In de periode 1870-1871 vonden er dan ook uitbreidingswerkzaamheden plaats, het gebouw kreeg een extra vleugel. Dit hielp maar tijdelijk, zo’n tien jaar later ging het stationsgebouw -dat amper vijftien jaar oud was- tegen de vlakte.
Dat nieuwe stationsgebouw kon in 1882 haar deuren openen. Dit was een aanzienlijk groter gebouw, qua formaat vergelijkbaar met een vierde klasse Waterstaatgebouw. Het middendeel was weliswaar wat kleiner, maar aan het gebouw waren zijvleugels gebouwd. Ook de vorm deed nog enigszins denken aan het klassieke standaardgebouw, al was de bouwstijl wel veel moderner. En luxueuzer, want het gebouw was rijkelijk voorzien van natuursteen, sierbanden en houtsnijwerk.
Zoals reeds aangegeven was dit het stationsgebouw waar Grijpskerk het plezier van heeft gehad. Maar in 1975 besloot de NS dat het moest wijken voor een kleiner en moderner exemplaar. De meningen over het gebouw waren verdeeld. Er was een groep die deze plannen toejuichten. Maar er kwamen ook actiegroepen in het geweer, deze deden pogingen het gebouw op de monumentenlijst te krijgen. Zonder resultaat overigens, want een jaar later ging het bijna 95 jaar oude gebouw tegen de vlakte. Het werd vervolgens vervangen door een standaardgebouw, een “vereenvoudigd Standaardtype Douma”. Net als in Zuidbroek trouwens, waar gelijktijdig een identiek stationsgebouw verrees. Het waren de laatste twee standaard stationsgebouwen die in Noord-Nederland werden gebouwd.
Het derde stationsgebouw van Grijpskerk heeft maar betrekkelijk kort dienstgedaan. Al in 1993 verloor het haar loket, waarna het een tijdje leeg stond. Het gebouw werd vervolgens verhuurd aan de uit Grijpskerk afkomstige kunstenaar Gert Sennema, die het als atelier gebruikte. In mei 2005 maakt een felle brand echter een einde aan het voormalige stationsgebouw, waarbij ook een aantal (houten) kunstwerken van Sennema verloren gingen. Korte tijd later werd het restant van het stationsgebouw gesloopt…
|
Boven: Het stationsgebouw van Grijpskerk, zoals het er ooit uitzag. Dit was het derde en laatste stationsgebouw, het werd in mei 1976 in gebruik genomen, gelijktijdig met het geheel identieke stationsgebouw van het naburige Zuidbroek. Het was de kleinere versie van het “vereenvoudigde Standaardtype Douma”, één van de vier gebouwen die langs het spoor tussen Leeuwarden en Groningen zijn neergezet. Als stationsgebouw heeft het slechts 17 jaar dienstgedaan, al in 1993 werd het loket opgeheven en moesten de Grijpskerkers ergens anders een treinkaartjes kopen, automaten waren er toen nog niet of nauwelijks. Overigens had enkele jaren tevoren zelfs het voortbestaan van het station op de tocht gestaan… De foto toont het gebouw in haar oorspronkelijke kleurstelling. De grijze dakrand zorgt voor wat afwisseling, de rest van het gebouw was wel erg bruin. Pal voor het gebouw ligt een wat merkwaardige “bielsbouwsel”, net als het stationsgebouw is deze is al heel lang verleden tijd...
.
|
|
|
|
|
|
Onder: Van het eerste stationsgebouw (een standaard Staatsspoor-gebouw vijfde klasse) zijn -bij mijn weten- geen afbeeldingen bekend. Dit was het tweede stationsgebouw, dat in 1882 gereedkwam. Het was duidelijk groter dan haar voorganger, qua formaat vergelijkbaar met een vierde klasse-gebouw. De bouwstijl was echter heel anders. Dit stationsgebouw mocht helaas niet meer haar eeuwfeest meemaken, na 94 jaar moest het plaatsmaken voor een veel kleinere behuizing...
.
|
Onder: De perronzijde van het tweede station, gezien vanaf de overweg. Gedurende lange tijd had dat station de klassieke “Staatsspoor-indeling”, oftewel: het tweede perron tussen de sporen 1 en 2. Toen het laatste stationsgebouw werd gebouwd werd een nieuw perron aan de andere zijde van spoor 2 aangelegd. Aanvankelijk lagen de perrons in een soort bajonetligging, waarbij het tweede perron een stuk verder naar het westen lag. Het huidige tweede perron werd rond de laatste eeuwwisseling gebouwd.
.
|
|
|
|
|
Onder (beide afbeeldingen): In de nacht van 9 op 10 mei 2005 brak er brand uit in het voormalige stationsgebouw, vermoedelijk door brandstichting. Het gebouw ging hierbij volledig verloren. Datzelfde gold ook voor de kunstwerken van Gert Sennema, die er destijds zijn atelier had. De foto toont het trieste restant van het gebouw, dat korte tijd later zou worden gesloopt. Bijna twintig jaar later is er niets meer dat nog aan het laatste stationsgebouw doet denken. (foto rechtsonder)
.
|
|
|
|
|
|
|
Onder: Bij de hoek Stationsweg / Poelweg staat het voormalige stationskoffiehuis. Dit karakteristieke witte pand is anno 2024 nog het enige dat aan de vroegere stations doet herinneren, al hoorde het gebouw niet bij het station. Het is tegenwoordig een woonhuis, omwille van de privacy werd de foto vanaf het tweede perron gemaakt.
.
|
Onder: Vanaf het tweede perron (voor de richting Groningen) heeft men vanuit het glazen wachthokje zicht op de Westerhornermolen. Deze vrij kleine molen werd gebouwd in 1829 en is een zogenoemde zelfzwichter. Dit houdt in dat de wieken in plaats van zeilen van kleppen zijn voorzien, die kleppen passen zich automatisch aan ten opzichte van de wind…
.
|
|
|
|
|
versie:
30-08-2024
|