Halverwege de spoorlijn Utrecht-s'Hertogenbosch
staat het imposante station van Geldermalsen. Het is een imposant
stationsgebouw, zeker voor zo'n relatief klein plaatsje. Het is
dan ook een belangrijk overstapstation voor de richtingen Utrecht,
's Hertogenbosch, Tiel en Gorinchem/Dordrecht.
In 1868 werd het baanvak Utrecht-Waardenburg in gebruik genomen
en kreeg het dorp Geldermalsen haar eerste station. Dat station
was een 5e klasse waterstaat station uit een latere serie, van hetzelfde
type zoals het nog bestaande voormalige stationsgebouw in Houten.
Geldermalsen wordt een overstapstation als in 1882 de spoorlijn
naar Arnhem via Tiel in gebruik wordt genomen. Een jaar later wordt
de verbinding met Gorinchem aangelegd. In 1885 wordt de spoorlijn
doorgetrokken naar Dordrecht en daarmee wordt Geldermalsen een belangrijk
spoorwegknooppunt.
Al tijdens de aanleg van de lijn naar Gorinchem is al duidelijk
dat het kleine stationsgebouwtje niet berekend is op de functie
als overstapstation. In 1884 begint men met de bouw van een nieuw
station dat naast het bestaande wordt gebouwd. Twee jaar later wordt
het nieuwe station in gebruik genomen en wordt het oude stationsgebouw
afgebroken.
Het is niet bekend wie het stationsgebouw heeft ontworpen, maar
het moet haast wel een ontwerp van M.A. van Wadenooijen zijn, die
ook de overige stations langs de lijn Arnhem/Nijmegen-Geldermalsen
heeft ontworpen. Het stationsgebouw staat op een enorm lang en breed
eilandperron en is asymmetrisch van opzet.
Het station heeft een grote overkapping. De kap heeft een licht
gebogen vorm en hoewel de M-vormige spanten anders doen vermoeden,
heeft het deze vorm altijd al gehad. De gietijzeren kolommen zijn
gegoten door de bekende Haagse firma Enthoven.
In 1890 werd een voetgangersbrug over de sporen gebouwd. Oorspronkelijk
was de brug langer en liep deze door tot het stationsplein. In 1974
werd een nieuwe reizigertunnel tussen het perron en het plein in
gebruik genomen en werd de brug ingekort. De monumentale brug staat
er nu nog, al is de toekomst ervan erg onzeker geworden. De brug
heeft inmiddels, net als het stationsgebouw en de perronkap, de
status van Rijksmonument en mag dus niet zomaar gesloopt worden.
Wel mag het worden verplaatst. Het ziet er naar uit dat dit ook
wel gaat gebeuren, maar het is nog niet duidelijk waarheen
|
|