Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ]
   

 

GELDERMALSEN

 
   
Afkorting: Gdm
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect: M.A. van Wadenoijen (?)
Bouwjaar: 1886
Status: Rijksmonument
   
   

Halverwege de spoorlijn Utrecht-s'Hertogenbosch staat het imposante station van Geldermalsen. Het is een imposant stationsgebouw, zeker voor zo'n relatief klein plaatsje. Het is dan ook een belangrijk overstapstation voor de richtingen Utrecht, 's Hertogenbosch, Tiel en Gorinchem/Dordrecht.
In 1868 werd het baanvak Utrecht-Waardenburg in gebruik genomen en kreeg het dorp Geldermalsen haar eerste station. Dat station was een 5e klasse waterstaat station uit een latere serie, van hetzelfde type zoals het nog bestaande voormalige stationsgebouw in Houten.
Geldermalsen wordt een overstapstation als in 1882 de spoorlijn naar Arnhem via Tiel in gebruik wordt genomen. Een jaar later wordt de verbinding met Gorinchem aangelegd. In 1885 wordt de spoorlijn doorgetrokken naar Dordrecht en daarmee wordt Geldermalsen een belangrijk spoorwegknooppunt.
Al tijdens de aanleg van de lijn naar Gorinchem is al duidelijk dat het kleine stationsgebouwtje niet berekend is op de functie als overstapstation. In 1884 begint men met de bouw van een nieuw station dat naast het bestaande wordt gebouwd. Twee jaar later wordt het nieuwe station in gebruik genomen en wordt het oude stationsgebouw afgebroken.
Het is niet bekend wie het stationsgebouw heeft ontworpen, maar het moet haast wel een ontwerp van M.A. van Wadenooijen zijn, die ook de overige stations langs de lijn Arnhem/Nijmegen-Geldermalsen heeft ontworpen. Het stationsgebouw staat op een enorm lang en breed eilandperron en is asymmetrisch van opzet.
Het station heeft een grote overkapping. De kap heeft een licht gebogen vorm en hoewel de M-vormige spanten anders doen vermoeden, heeft het deze vorm altijd al gehad. De gietijzeren kolommen zijn gegoten door de bekende Haagse firma Enthoven.
In 1890 werd een voetgangersbrug over de sporen gebouwd. Oorspronkelijk was de brug langer en liep deze door tot het stationsplein. In 1974 werd een nieuwe reizigertunnel tussen het perron en het plein in gebruik genomen en werd de brug ingekort. De monumentale brug staat er nu nog, al is de toekomst ervan erg onzeker geworden. De brug heeft inmiddels, net als het stationsgebouw en de perronkap, de status van Rijksmonument en mag dus niet zomaar gesloopt worden. Wel mag het worden verplaatst. Het ziet er naar uit dat dit ook wel gaat gebeuren, maar het is nog niet duidelijk waarheen…


 

Boven: Het imposante stationsgebouw van Geldermalsen vanaf het stationsplein.
Onder: Op de oude originele spanten ligt een nieuwere kap.
 
 
 
Onder: De monumentale voetgangersbrug uit 1890 zal waarschijnlijk binnenkort het veld moeten ruimen...
   
   
Onder: Uitzicht vanaf de voetgangersbrug.

 

 

  Free counter and web stats versie: 10-09-2007