Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ]
   

 

DELFT

Afkorting: Dt
Maatschappij: Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)
Architect: C. Poshumus Meyjes
Bouwjaar: 1885
Verbouwd: 1959
Status: Rijksmonument
   
   
   

Architect Posthumus Meyes is veel minder bekend dan zijn beroemde tijdgenoten zoals A.L. van Gendt of Cuypers. Hij is bekend geworden van diverse bankgebouwen die hij in Amsterdam ontwierp. Voordat Posthumus Meyjes in Amsterdam werkzaam was, werkte hij een tijdje voor de HIJSM. Voor die maatschappij ontwierp hij het voormalige hoofdkantoor dat pal naat het Centraal Station in Amsterdam staat. Delft is het enige stationsgebouw van zijn hand.
Dit bijzondere stationsgebouw valt meteen op door het peervormige torentje. Het is de enige stationstoren met een dergelijke spits. Wat ook opvalt is de korte linkervleugel en de veel langere rechtervleugel met daaraan een fors eindgebouw.
Aan het eind van de jaren vijftig werd het station gemoderniseerd. De stationshal werd daarbij rigoureus onder handen genomen. Diverse kostbare tegeltableaus werden weggehaald. Saillant detail: de verbouwing van het station werd uitgevoerd door de C.B. Posthumus Meyjes jr., inderdaad, de zoon van…. Het station kreeg bij die verbouwing nieuwe perronkappen. Vooral de kap op het middenperron valt op doordat de knik in de kap steeds dieper wordt bij de tunneltrap. Ongeveer in diezelfde tijd werd begonnen met het ophogen van de spoorbaan door Delft. Dit luchtspoor heeft overigens alweer haar langste tijd gehad. Het zal binnenkort worden afgebroken en vervangen door een spoortunnel. Met de bouw van deze tunnel zal waarschijnlijk in 2010 worden begonnen. Een jaar later start de bouw van een nieuw stationsgebouw annex stadhuis in Delft. Het oude stationsgebouw zal gelukkig behouden blijven. De nieuwe spoortunnel en station zullen, als het goed is, in 2015 in gebruik worden genomen.

 

 

Boven en onder: Het fraaie stationsgebouw van Delft met haar markante toren.
 
Onder: Detail van de fraaie voorgevel. De drie lichte stroken boven de drie vensters zijn stroken Delfts blauwe tegels.
 
Onder: Het interieur met de Delfts blauwe tegels langs de loketten.
Onder: Keramische wand in de hal richting de perrons. De wand is een kunstwerk van Nicolaas Wijnberg. Let ook op de "eigentijdse" versie van het gevleugelde wiel. Tot de jaren zestig was dit hèt symbool van de spoorwegen. De wand werd geplaatst tijdens de verbouwing in 1959.
 
 
Onder: De knik in de perronkap wordt boven de trap van de tunnel steeds dieper.
Onder: Het middenperron met daarachter de voormalige goederenloods.
 
 
Onder: In de perrongevel van het stationsgebouw is dit kunstwerk aangebracht ter herinnering aan de ingebruikstelling van het luchtspoor in 1965. Als alles volgens planning verloopt zal exact vijftig jaar later het ondergrondse spoor in gebruik worden genomen...

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 26-03-2007