|
|
De
lange, lange aanloop naar een mieuw station
Na twee pagina's waarin kort
de algemene geschiedenis van het spoor in Enschede werd belicht
keren we terug naar het Staatsspoor-station en haar latere opvolger,
uiteindelijk is die laatste het hoofdonderwerp van deze paginaserie.
Het allereerste station van Enschede lijkt inmiddels allang vergeten
te zijn, toch heeft het er bijna tachtig jaar gestaan. Een erg geliefd
station was het echter bepaald niet. Vooral het stationsgebouw was
geregeld mikpunt van kritiek. Al aan het einde van de negentiende
eeuw, toen Hengelo en Almelo al over een nieuw station beschikten,
werd geklaagd over de gebrekkige accommodatie en werden verzoeken
gedaan om verbeteringen aan te mogen brengen. Deze werden afgewezen,
ook in Enschede zou aanstonds een nieuw station worden gebouwd.
Maar de bouw van dat nieuwe station zou nog lang op zich wachten.
Als in 1914 het spoor naar Enschede wordt verdubbeld, en het belang
van het station daardoor groter wordt, klinkt opnieuw de roep om
een groter station. Maar in plaats daarvan werden zowel het emplacement
als het gebouw uitgebreid, waarbij die van het stationsgebouw voornamelijk
uit aanbouwen en bijgebouwtjes bestaan. Het zou uiteindelijk tot
1940 duren voordat het definitieve groene licht voor de bouw van
een nieuw station werd gegeven en Enschede eindelijk verlost leek
te worden van een station dat verpauperd was en door de diverse
verbouwingen erg rommelig was geworden. Maar nu was er een complicatie;
de Tweede Wereldoorlog was op dat moment al uitgebroken. De plannen
gingen noodgedwongen weer in de ijskast. Het zou nog eens negen
jaar duren voordat daadwerkelijk met de bouw van een nieuw station
werd begonnen
De Enschedeërs hadden in die tijd overigens wel wat anders
aan hun hoofd. Tijdens de oorlog werd de stad meerdere keren gebombardeerd,
waarbij grote delen van de stad werden verwoest. Opmerkelijk hierbij
was het aantal vergissingsbombardementen door de geallieerden dat
de stad trof, omdat Enschede meer dan eens voor een Duitse stad
werd aangezien. Maar misschien wel nóg opmerkelijker was
het feit dat het station, dat allang vervangen had moeten zijn,
de oorlog nagenoeg ongeschonden was doorgekomen! Dit gold helaas
niet voor de rest van de stad. Met name de zuidelijke rand van het
oude centrum en de wijken daar omheen raakten zeer zwaar beschadigd.
Kort na de bevrijding werd begonnen met het herstel van de oorlogsschade.
Daarbij werd meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele
verkeersknelpunten aan te pakken. Daar was trouwens al ruim voor
de oorlog een begin mee gemaakt. Zo kwam aan het begin van de jaren
dertig de rondweg gereed en werd in 1938 de Princessetunnel in gebruik
genomen, waardoor de bereikbaarheid tussen de noordelijke en zuidelijke
stadsdelen werd verbeterd.
Aan het einde van de jaren veertig kwam er wederom een plan voor
een nieuw station en ditmaal was het een concreet plan. Directe
aanleiding was de elektrificatie van het spoor, hiervoor moet het
emplacement worden aangepast. Dit bood de mogelijkheid om eindelijk
van het oude station af te komen. Het was tevens de kans om een
andere wens in vervulling te laten gaan, namelijk het station wat
dichter bij het centrum te brengen. Opmerkelijk genoeg zou bij het
plan uit 1940 het station nog wat verder in westelijke richting
worden verplaatst, namelijk naar een plek tegenover het nog altijd
bestaande hotel Rodenbach, vlakbij het Volkspark. In het nieuwe
plan schoof het station een kleine driehonderd meter naar het oosten
op. Op die manier kon men makkelijker een nieuw station bouwen,
terwijl het oude station nog gewoon in gebruik kon blijven. In 1949
werd met de bouw van het nieuwe station begonnen en in de herfst
van 1950 opende het nieuwe station feestelijk haar deuren. Het was
het eerste volledig vernieuwde station dat na de Tweede Wereldoorlog
gereed kwam en werd hét schoolvoorbeeld van wederopbouwarchitectuur
bij een station. En dat terwijl het station om totaal andere redenen
moest worden vervangen
|
|
|
|
Boven:
Het stationsgebouw in de nadagen van haar bestaan. Het is een
foto uit 1950, het jaar waarin het oude station werd gesloten.
En het is meteen wel duidelijk dat het dringend aan vervanging
toe is. Aan onderhoud is al enige jaren niets meer gedaan en door
de vele aanbouwtjes is het gebouw al jaren een erg rommelig geheel.
Al in 1895 werd een eerste verzoek tot verbetering van de stationaccommodatie
gedaan. Deze werd afgewezen, omdat het gebouw op de nominatie
stond om vervangen te worden. In de decennia die volgden was het
station meerdere keren onderwerp van kritiek, ook omdat het belang
van het station sterk toenam. In een krantenartikel uit1914 -het
jaar waarin het spoor tussen Enschede en Hengelo werd verdubbeld-
klaagde men openlijk over een "vuil station, dat alleen maar
werd verlengd met bijgebouwtjes". De diverse aanbouwen maakten
het gebouw er dan ook niet bepaald niet fraaier op, laat staan
overzichtelijker. Terwijl plaatsen als Hengelo. Almelo, en Deventer
over nieuwere en grotere stations beschikten bleef het in Enschede
behelpen. Maar in de herfst van 1940 leek het er dan toch op dat
er eindelijk een nieuw station zou komen, ondanks het feit dat
de Tweede Wereldoorlog al maanden eerder was uitgebroken. De bouw
ging, vanwege de oorlog, toen niet door. Het zou nog eens tien
jaar duren voordat het nieuwe station eindelijk gereed kwam, zo'n
55 jaar nadat de eerste toezegging werd gedaan. Dat is trouwens
geen record, in Zaandam moest men er ruim 70 jaar om smeken...
|
|
|
|
|
Onder:
Een ansichtkaart uit de tijd dat het stationsgebouw er nog
een stuk florissanter uit leek te zien. Het stationsgebouw
stond destijds op gelijke hoogte met de spoordijk en was dus
hoger dan het straatniveau. De ingang was via een vrij smalle
trap (hier aan de linkerkant te zien) te bereiken. Die trap
bestaat nog altijd! (zie de volgende foto) De kaart is uit
de tweede helft van de jaren dertig, dat is te zien aan de
modern ogende GTW-bus (type Krupp-Verheul) aan de rechterkant.
De GTW De GTW ging vanaf 1937 ook busdiensten naar Enschede
verzorgen, als vervanging voor de opgeheven GOLS-lijnen.
.
|
Onder:
Dit is dezelfde trap die op de ansichtkaart hiernaast te zien
is. Het is feitelijk de enige tastbare herinnering aan het oude
station. De trap gaat nu naar een dienstgebouw, dat op de plaats
staat waar vroeger de rechtervleugel van het stationsgebouw
was. Dat is vermoedelijk dan ook de reden waarom ze er nog altijd
ligt. De trap lijkt nog origineel te zijn, zelfs de leuning
is er nog en op de treden liggen nog twee roestige fietsrails.
Momentheel is de staat ervan erbarmelijk, maar er gaan stemmen
op om het tot monument te laten verklaren. Of dat lukt is overigens
nog maar de vraag...
.
|
|
|
|
|
Onder:
Het nieuwe station in aanbouw. Het stationsgebouw is al grotendeels
klaar, er wordt nog volop gebouwd aan de toren en ook zijn de
perrons nog niet helemaal gereed. De foto zal vermoedelijk in
de zomer van 1950 zijn genaakt. De feestelijke opening van het
nieuwe station was op 30 oktober van datzelfde jaar. Het nieuwe
station kwam op de plek van het vroegere depot. Dat had als
voordeel dat het verhoogde dijklichaam niet verder uitgebouwd
hoefde te worden, dat talud lag er immers al. Het opruimen van
dat depot ging echter, naar later bleek, niet erg grondig gedaan.
Zo bleven -bijvoorbeeld- de fundamenten van de twee draaischijven
gewoon in de grond liggen...
.
|
Onder:
Dit is het centrum van Enschede, gezien vanaf het terras van
de nieuwe V&D aan het Hendrik Jan van Heekplein. Prominent
in beeld zijn drie torens te zien, links die van de Grote
Kerk, in het midden de stadhuistoren en rechts op de achtergrond
de bijna 80 meter hoge toren van de sint-Jozefkerk. De panden
aan de overkant van het plein vormen de zuidelijke begrenzing
van de oude binnenstad. Ze zijn echter overduidelijk van na
de Tweede Wereldoorlog, dit deel van de stad werd zwaar getroffen
door bombardementen. En dat was bepaald niet de enige ramp
dat hier heeft plaatsgehad. Aan de rechterkant van de foto
(of beter: in het verlengde ervan) begint de Kalanderstraat,
dit was de straat waar de stadsbrand van 1862 uitbrak.
.
|
|
|
|
|
versie: 6-10-2015 |