| Het stationsgebouw is eigenlijk een merkwaardig 
              geval. Het lijkt geen duidelijke voorgevel, maar wel twee perrongevels 
              te hebben. Het bestaat uit een hoog, bijna vierkant deel. Dan volgt 
              een lager en wat smaller deel. In dit deel bevind zich het eigenlijke 
              stationsgebouw. Hier bevind zich namelijk de stationshal. Tenslotte 
              volgt een breed gedeelte met daarin, onder andere, het restaurant.De hoge, noordelijke gevel wordt vaak als de voorgevel van het station 
              beschouwt. Dat is niet zo verwonderlijk, aangezien dit de gevel 
              is waar je tegen aankijkt als je vanuit de stad naar het station 
              loopt. Aan deze gevel zijn ook de klok en het NS-vignet bevestigd, 
              waardoor de indruk van voorgevel wordt onderstreept. Bovendien is 
              hier het busstation gesitueerd. De hoofdingang van het stationsgebouw 
              is echter in de oostelijke gevel. Dit is dan ook de feitelijke voorgevel, 
              al wordt de ingang niet veel meer gebruikt. Ingangsgevel is dan 
              wellicht een betere benaming.
 De zuidelijke gevel is aanzienlijk breder dan de noordelijke gevel. 
              Aan deze gevel is een perronoverkapping bevestigd. Deze overkapping 
              was ooit veel langer, en liep door tot en met de aanlegsteiger. 
              Hierdoor konden passagiers droog vanuit de trein op de aansluitende 
              boot naar Stavoren overstappen. Tegenwoordig doet de kap dienst 
              als overdekt terras, want de stationsrestauratie is nog steeds in 
              gebruik.
 De westelijke gevel is -in feite- de perrongevel. Hier eindigt het 
              spoor vanuit Hoorn. Langs een deel van de gevel is nog een restant 
              van de perronoverkapping aanwezig. Oorspronkelijk was het station 
              veel rijkelijker voorzien van perronbeschutting. De oorspronkelijke 
              perronkap was veel groter, en besloeg de gehele perrongevel én 
              het perron. De perronkap sloot aan op de al eerder genoemde kap 
              aan de zuidelijke gevel.
 De overkapping langs de aanlegsteiger werd uiteindelijk drastisch 
              ingekort, tot de oorspronkelijke grootte die het in 1886 had. De 
              overkapping op het perron is ook al heel lang verleden tijd. Wanneer 
              deze kappen zijn gesloopt weet ik niet, maar dit moet al vóór 
              de jaren zestig gebeurd zijn. De kap langs de perrongevel werd aan 
              het begin van de jaren zeventig drastisch ingekort. Kennelijk stond 
              de kap in de weg tijdens de aanleg van de bovenleiding.
     
  
              Boven: 
                Detailfoto van het reliëf boven de ingang. |  |