Het stationsgebouw is eigenlijk een merkwaardig
geval. Het lijkt geen duidelijke voorgevel, maar wel twee perrongevels
te hebben. Het bestaat uit een hoog, bijna vierkant deel. Dan volgt
een lager en wat smaller deel. In dit deel bevind zich het eigenlijke
stationsgebouw. Hier bevind zich namelijk de stationshal. Tenslotte
volgt een breed gedeelte met daarin, onder andere, het restaurant.
De hoge, noordelijke gevel wordt vaak als de voorgevel van het station
beschouwt. Dat is niet zo verwonderlijk, aangezien dit de gevel
is waar je tegen aankijkt als je vanuit de stad naar het station
loopt. Aan deze gevel zijn ook de klok en het NS-vignet bevestigd,
waardoor de indruk van voorgevel wordt onderstreept. Bovendien is
hier het busstation gesitueerd. De hoofdingang van het stationsgebouw
is echter in de oostelijke gevel. Dit is dan ook de feitelijke voorgevel,
al wordt de ingang niet veel meer gebruikt. Ingangsgevel is dan
wellicht een betere benaming.
De zuidelijke gevel is aanzienlijk breder dan de noordelijke gevel.
Aan deze gevel is een perronoverkapping bevestigd. Deze overkapping
was ooit veel langer, en liep door tot en met de aanlegsteiger.
Hierdoor konden passagiers droog vanuit de trein op de aansluitende
boot naar Stavoren overstappen. Tegenwoordig doet de kap dienst
als overdekt terras, want de stationsrestauratie is nog steeds in
gebruik.
De westelijke gevel is -in feite- de perrongevel. Hier eindigt het
spoor vanuit Hoorn. Langs een deel van de gevel is nog een restant
van de perronoverkapping aanwezig. Oorspronkelijk was het station
veel rijkelijker voorzien van perronbeschutting. De oorspronkelijke
perronkap was veel groter, en besloeg de gehele perrongevel én
het perron. De perronkap sloot aan op de al eerder genoemde kap
aan de zuidelijke gevel.
De overkapping langs de aanlegsteiger werd uiteindelijk drastisch
ingekort, tot de oorspronkelijke grootte die het in 1886 had. De
overkapping op het perron is ook al heel lang verleden tijd. Wanneer
deze kappen zijn gesloopt weet ik niet, maar dit moet al vóór
de jaren zestig gebeurd zijn. De kap langs de perrongevel werd aan
het begin van de jaren zeventig drastisch ingekort. Kennelijk stond
de kap in de weg tijdens de aanleg van de bovenleiding.

Boven:
Detailfoto van het reliëf boven de ingang.
|
|