Het is anno 2008 nauwelijks nog voor te stellen,
maar zo'n honderd jaar geleden had het stationscomplex een omvang
die niet onderdeed voor een (middel)groot station. Er was een behoorlijk
emplacement, goederenloodsen, een watertoren, een seinhuis en een
halfronde locomotievenloods met zes standen. Hierin konden twaalf
locomotieven worden gestald.
Voor de aan- en afvoer van de goederenwagens, die per spoorpont
de oversteek naar Stavoren maakten, werd aan de westelijke uiteinde
van de spoorweghaven een aanlegbrug gebouwd. Hierdoor konden goederenwagons
op het dek van de spoorpont worden gereden.
Vanaf de tweede helft van de jaren dertig begint echter de onttakeling
van het emplacement. In 1935 werd het depot opgeheven en een jaar
later verviel het vervoer per spoorpont, waardoor de aanlegbrug
overbodig werd.
De locomotievenloods en de watertoren zijn allang verdwenen, maar
van de walinstallatie in de spoorweghaven zijn tot op de dag van
vandaag nog overblijfselen te vinden.
De betekenis als havenstation is vanaf de jaren zestig drastisch
afgenomen. De dagelijkse veerdienst, die alleen nog passagiers vervoerde
verdween in 1963. In plaats daarvan kwam een toeristische veerdienst
naar Stavoren, die alleen van april tot en met oktober vaart. Het
vervoer van vis, dat ooit het leeuwendeel van het goederenvervoer,
verviel. Uiteindelijk was het ook met de rest van het goederenvervoer
gedaan. Daartegenover groeide het forenzenverkeer op de "Enkhuizer
Lijn", en ook nam het aantal toeristen dat met de trein arriveerde
toe.
In 1974 werd de lijn naar Hoorn geëlektrificeerd. Wel bleef
dit baanvak enkelsporig. Aan het begin van de jaren negentig werd
bij het station een klein opstelterrein aangelegd. Het emplacement
kreeg daardoor weer iets van haar oude grandeur terug.
Inmiddels heeft het station geen loketfunctie meer. De brasserie
is echter tot op de dag van vandaag nog in gebruik. De voormalige
perronkap, aan de zuidelijke gevel, doet daarbij dienst als overdekt
terras. Vanaf dat terras zijn, in de zomermaanden, de vertrekkende
veerboten te zien. Deze vertrekken tegenwoordig vanuit de Tritonhaven,
dat tegenover de voormalige Spoorhaven en op een steenworp afstand
van het station ligt.
|
|