Home ] Terug naar de eerste pagina ] Volgende pagina ]

   
 
ENKHUIZEN

 

Een bewogen geschiedenis

   

Het is anno 2008 nauwelijks nog voor te stellen, maar zo'n honderd jaar geleden had het stationscomplex een omvang die niet onderdeed voor een (middel)groot station. Er was een behoorlijk emplacement, goederenloodsen, een watertoren, een seinhuis en een halfronde locomotievenloods met zes standen. Hierin konden twaalf locomotieven worden gestald.
Voor de aan- en afvoer van de goederenwagens, die per spoorpont de oversteek naar Stavoren maakten, werd aan de westelijke uiteinde van de spoorweghaven een aanlegbrug gebouwd. Hierdoor konden goederenwagons op het dek van de spoorpont worden gereden.
Vanaf de tweede helft van de jaren dertig begint echter de onttakeling van het emplacement. In 1935 werd het depot opgeheven en een jaar later verviel het vervoer per spoorpont, waardoor de aanlegbrug overbodig werd.
De locomotievenloods en de watertoren zijn allang verdwenen, maar van de walinstallatie in de spoorweghaven zijn tot op de dag van vandaag nog overblijfselen te vinden.
De betekenis als havenstation is vanaf de jaren zestig drastisch afgenomen. De dagelijkse veerdienst, die alleen nog passagiers vervoerde verdween in 1963. In plaats daarvan kwam een toeristische veerdienst naar Stavoren, die alleen van april tot en met oktober vaart. Het vervoer van vis, dat ooit het leeuwendeel van het goederenvervoer, verviel. Uiteindelijk was het ook met de rest van het goederenvervoer gedaan. Daartegenover groeide het forenzenverkeer op de "Enkhuizer Lijn", en ook nam het aantal toeristen dat met de trein arriveerde toe.
In 1974 werd de lijn naar Hoorn geëlektrificeerd. Wel bleef dit baanvak enkelsporig. Aan het begin van de jaren negentig werd bij het station een klein opstelterrein aangelegd. Het emplacement kreeg daardoor weer iets van haar oude grandeur terug.
Inmiddels heeft het station geen loketfunctie meer. De brasserie is echter tot op de dag van vandaag nog in gebruik. De voormalige perronkap, aan de zuidelijke gevel, doet daarbij dienst als overdekt terras. Vanaf dat terras zijn, in de zomermaanden, de vertrekkende veerboten te zien. Deze vertrekken tegenwoordig vanuit de Tritonhaven, dat tegenover de voormalige Spoorhaven en op een steenworp afstand van het station ligt.

Boven: Haven en station zijn in Enkhuizen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Rechts op de foto is de poort naar het Snouck van Loosenpark te zien.
Onder: Het stationsgebouw staat op 27 oktober 2007 deels in de steigers voor een schilderbeurt.
   
Onder: Een unieke foto. Op deze opname is de watertoren, die bij de locomotievenloods staat te zien.
(fotograaf onbekend)
Onder: Op deze ansichtkaart is de pontbrug te zien, waarmee de goederenwagons op het dek van de spoorpont konden worden gereden.
   
Onder: De Spoorhaven is inmiddels een grote jachthaven geworden. De veerboot naar Stavoren vertrekt tegenwoordig (al sinds jaren overigens...) vanaf de Tritonhaven, dat (vanaf dit standpunt gezien) achter de fotograaf ligt.
Onder: De laatste restanten die nog aan de pontbrug herinneren....
   
   
Onder: Het emplacement was rond 1900 aanzienlijk omvangrijker dan tegenwoordig het geval is....
 

 

  Free counter and web stats versie: 15-04-2008