Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ]

   
 
EIJS-WITTEM

 

(EYS)

Afkorting: Wtm
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect: onbekend
Bouwjaar: 1880 (als baanwachterswoning), 1900 (verbouwd tot stationsgebouw, uitgebreiding in 1906 en 1911)
Baanvak: Schin op Geul-Simpelveld
   
   
Een baanwachterswoning dat tot stationsgebouw werd omgebouwd. Met deze ene zin zou je het station van Eijs-Wittem kunnen samenvatten. Maar daarmee dor je het merkwaardige, wat vreemd geproportioneerde, maar bovenal charmante gebouwtje ernstig tekort.
De basis van het stationsgebouw is een voormalige baanwachterswoning. Dit gedeelte is nog makkelijk te herkennen. Het is het lage gedeelte met het zadeldak. Dit gedeelte dateert al uit 1880. In die tijd werd de spoorlijn Maastricht-Aken geëxploiteerd door de Grand Central Belge. Het is dan ook één van de zeer weinige bouwwerken van deze maatschappij die (al dan niet gedeeltelijk) bewaard is gebleven. In 1900, de exploitatie is inmiddels door Staatsspoor overgenomen, wordt het spoorhuisje omgebouwd tot station. Waarom datzelfde jaar (1900 dus…) over het algemeen als bouwjaar van het stationsgebouw wordt aangehouden is mij eerlijk gezegd een raadsel, het gebouwtje stond er immers al twintig jaar! Al blijft het wel een feit, en dat zal dan waarschijnlijk ook wel de reden zijn, dat het station Eijs-Wittem in 1900 werd gebouwd en in gebruik werd genomen.
Al vrij kort na de ombouw tot stationsgebouw moest het gebouwtje worden uitgebreid. Er kwam een hoog gedeelte dat tegen de rechterkant werd aangebouwd. Vijf jaar later werd het gebouw wederom uitgebreid, dit keer met twee lage gedeelten die aan weerszijden van het gebouw werden geplaatst. Door al deze aanbouwen ontstond een wat vreemd gevormd gebouw, dat ook nog eens uit verschillende bouwstijlen bestaat.
Het station is nooit een groot succes geweest. Het lag op behoorlijke afstand van het dorpje Eys en op grote afstand van Wittem. Het werd door de jaren heen dan ook vooral door pelgrims gebruikt. In 1938 werd het gesloten voor het reizigersvervoer. Toen in 1992 het hele traject tussen Schin op Geul en Simpelveld in 1992 uit de dienstregeling werd gehaald was "Eijs-Wittem" al meer dan 50 jaar geen station meer.
In het midden van de jaren negentig werd het voormalige station echter weer in ere hersteld. Sinds 1995 stoppen er weer geregeld treinen en dit keer zijn de reizigers niet voornamelijk bedevaartgangers maar toeristen, die van het schitterende landschap komen genieten. In het stationsgebouw is al jaren een restaurant gevestigd. Daarnaast wordt een deel van het gebouw bewoond.
Sinds de ZLSM het station in haar dienstregeling opnam is de toevoeging "-Wittem" in de stationsnaam vervallen en heet het station "Eijs".
Boven: Het station Eijs-Wittem werd in 1938 gesloten. In 1995 kreeg het een tweede leven als halte voor de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij, die de voormalige "Miljoenenlijn" (de spoorlijn tussen Schin op Geul en Valkenburg) als museumlijn exploiteert.
 
Boven en onder: In 2001 was in het station een restaurant gevestigd. Het kleine terras gaf het station een gezellige sfeer. Zeven jaar later (foto hierboven) was van die sfeer helaas verdwenen...
Onder: Het schitterende landschap nabij Eys.

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 8-01-2009