Antwerpen
Centraal -ook wel Middenstatie genoemd- is het grootste kopstation
van de benelux. De geschiedenis van dit imposante station gaat terug
tot de jaren dertig van de 19e eeuw.
Het
eerste station was het eindpunt van de in mei 1836 geopende spoorlijn
Mechelen-Antwerpen. Het gebouw was van hout en werd in 1854 vervangen
door een nieuw stationsgebouw. Deze was echter ook nog van hout,
omdat het in gevalvan oorlog snel verwijderd moest kunnen worden.
Als de vestingwerken rond Antwerpen
rond 1860 gesloopt worden, breidt de stad zich snel uit.Na 1870
wordt de doorgaande lijn, die inmiddels dwars door de stad liep,
steeds meer een hinderlijke bottleneck en werd besloten een verhoogde
ringbaan rond de stad aan te leggen. Er volgde een bouwperiode van
zo'n 20 jaar. Allereerst werd een rangeeremplacement aangelegd en
vervolgens werd een lange spoorwegviadukt gebouwd. Daarna volgden
de perronoverkapping en als laatste het ontvangstgebouw. Het
station werd op 11 augustus 1905 geopend. Overigens zonder enig
feestvertoon....
Het had trouwens niet veel gescheeld
of het Centraal Station had er niet eens meer gestaan. In de zeventig
en tachtig verkeerde het gebouw in zo'n slechte staat, dat men sloop
overwoog. In 1975 werd Antwerpen Centraal echter beschermd monument
en vanaf 1988 werd met de restauratie begonnen.. Deze restauratie
duurde tot ver in de jaren negentig.
Sinds 1998 wordt er in Antwerpen
gewerkt aan een noord-zuid-verbinding, die, naar verwachting, in
2006 gereed zal zijn. Tussen de stations Antwerpen-Dam en Antwerpen-Berchem
wordt een 1200 meter lange tunnel geboord onder Antwerpen en het
Centraal Station, waardoor de doorgaande (internationale én
hogesnelheidstreinen) door kunnen rijden.
Lees
verder
|

Boven: De Middenstatie.
De koepel is 75 meter hoog.
|