Home ] Terug naar periode 1860-1880 ] Vorige station ] Volgende station ]
   

 

DORDRECHT

   
Afkorting: Ddr
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Type: Staatsspoor 1e Klasse
Architect: K.H. van Brederode (?)
Bouwjaar: 1872
Status: Rijksmonument
   
   

Van het type 1e klasse waterstaatstation zijn er slechts twee gebouwd. Het stationsgebouw van Dordrecht is als laatste van die twee in 1872 in gebruik genomen. Het is ook één van de allerlaatste Waterstaatstations die in Nederland zijn gebouwd.
Wie het station heeft ontworpen is niet precies bekend. Ik neem aan dat het een ontwerp van K.H. van Brederode is, die ook alle andere Waterstaatstations (behalve Zwolle) heeft ontworpen. Maar het zou ook een ontwerp van N.J. Kamperdijk kunnen zijn. Wat meteen opvalt: het gebouw is niet meer witgepleisterd. Dat is het ook nooit geweest. De vleugels hebben forse eindgebouwen. Daardoor lijken de zijvleugels vrij kort te zijn. Doordat het hele middengedeelte naar voren verspringt, in plaats van alleen het ingangsgedeelte zoals in Zwolle, oogt het gebouw een beetje plomp.
De stationshal is enorm hoog. Dat maakt de hal kleiner dan dat 'ie in werkelijkheid is. Meteen valt de gebogen achterwand op. Hier zat tot voor kort het lokettenfront. Helaas is deze eind 2001 verplaatst naar de zijkant. Alhoewel er nu wel een veel grotere plaatskaartenkantoor voor in de plaats is gekomen, had die oude lokettenfront midden in de hal wel iets deftigs. Onlangs is de hal opnieuw geschilderd en gedeeltelijk betegeld.

 

 


Boven en onder: Station Dordrecht.
 
 
Onder: Het voormalig lokettenfront. Hier zit nu een tijdschriftenwinkel. De loketten zijn in 2001verplaatst naar de rechterzijkant van de hal.
Onder: Nadat de loketten werden verplaatst werd de stationshal opnieuw geschilderd en betegeld. De opvallende kleuren zijn een kwestie van smaak...
 

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 30-03-2007