Van het type 1e klasse waterstaatstation
zijn er slechts twee gebouwd. Het stationsgebouw van Dordrecht is
als laatste van die twee in 1872 in gebruik genomen. Het is ook
één van de allerlaatste Waterstaatstations die in
Nederland zijn gebouwd.
Wie het station heeft ontworpen is niet precies bekend. Ik neem
aan dat het een ontwerp van K.H. van Brederode is, die ook alle
andere Waterstaatstations (behalve Zwolle) heeft ontworpen. Maar
het zou ook een ontwerp van N.J. Kamperdijk kunnen zijn. Wat meteen
opvalt: het gebouw is niet meer witgepleisterd. Dat is het ook nooit
geweest. De vleugels hebben forse eindgebouwen. Daardoor lijken
de zijvleugels vrij kort te zijn. Doordat het hele middengedeelte
naar voren verspringt, in plaats van alleen het ingangsgedeelte
zoals in Zwolle, oogt het gebouw een beetje plomp.
De stationshal is enorm hoog. Dat maakt de hal kleiner dan dat 'ie
in werkelijkheid is. Meteen valt de gebogen achterwand op. Hier
zat tot voor kort het lokettenfront. Helaas is deze eind 2001 verplaatst
naar de zijkant. Alhoewel er nu wel een veel grotere plaatskaartenkantoor
voor in de plaats is gekomen, had die oude lokettenfront midden
in de hal wel iets deftigs. Onlangs is de hal opnieuw geschilderd
en gedeeltelijk betegeld.

|
|