Home ] Terug naar periode 1860-1880 ]Vorige station ] Volgende station ]
   

 

ARNEMUIDEN

Afkorting: Arn
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Type: Staatsspoor 5e Klasse (afwijkend type)
Architect: K.H. van Brederode
Bouwjaar: 1872
Status: Rijksmonument
Baanvak:  
   
   
Binnen de door de Staat gebouwde stations neemt Arnemuiden een bijzondere plaats in, omdat dit een eenmalig ontwerp is. Qua grootte zit het gebouw tussen een 5e klasse en een 4de klasse in. Vergeleken met een (vergrootte) 5e klasse station is het middengedeelte is anderhalf keer breder en er zijn twee toegangsdeuren i.p.v één. Jaren geleden is het station leeg komen te staan en waren alle ramen dichtgetimmerd. Ook werd er meerdere keren brand gesticht in het voormalige stationsgebouw. In het najaar van 2012 kreeg het gebouw, dat een rijksmonument is, een opknapbeurt.
Boven: Op 27 oktober 2012 stond het stationsgebouw in de steigers. Wellicht krijgt het hier een welverdiende opknapbeurt. In het verleden was het gebouw meerdere keren doelwit van brandstichting. Tussen kerst en nieuwjaarsdag 2006/07 gebeurde dit zelfs twee keer!
 
Onder: Ook aan de perronzijde staat het stationsgebouw in de steigers. Oorspronkelijk was er ook een laad/losplaats bij het station. De goederensporen zijn allang verdwenen, maar de op de vroegere laad/losplaats liggen nog authentieke kinderkopjes. Vooral laten liggen, zou ik zeggen...
Onder: De twee perrons liggen in een bajonetligging en daardoor dus vrij ver uit elkaar. De perrons zijn trouwens opvallend laag, zeker naar de huidige maatstaven. Op de achtergrond zijn de torens van Middelburg, dat amper vier kilometer verderop ligt, goed te zien. Vooral de ruim 90 meter hoge Abdijtoren, beter bekend als de "Lange Jan", is een markant herkenningspunt. Daarnaast de toren van het stadhuis van de Zeeuwse hoofdstad, dat als bijnaam "Malle Betje" heeft.

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 17-10-2006 (bijgewerkt: 4-04-2013)