|
|
MIDDELBURG
|
|
|
|
|
Afkorting: |
Mdb |
Maatschappij: |
Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Type: |
Staatsspoor
3e Klasse (afwijkend type) |
Architect: |
K.H. van
Brederode |
Bouwjaar:
|
1872 |
Status: |
Rijksmonument |
|
|
|
|
Middelburg
is in feite één van de laatste Waterstaatstations die
gebouwd is. Het werd in 1872 in gebruik genomen. Het stationsgebouw
is een vergrote versie van een 3e klasse waterstaatstation, net zoals
het stationsgebouw in Meppel. En hoewel het de laatste uit een serie
3e klasse waterstaatstations is, heeft het diverse kenmerken van de
eerste generatie van die stations. Zo is de ronde dakomlijsting, zoals
de eerste generatie 3e klasse waterstations die hadden, weer aanwezig
en ook de halfrondbogen boven de vensters zijn weer terug.
Opvallend is de grote tegenstelling tussen de twee perrons. Op perron
een staat nog de oorspronkelijke overkapping, maar op het tweede perron
is begin jaren negentig een nieuwe perron- overkapping gebouwd met
een golvende vorm, die symbool staat voor het gevecht tegen het water
in Zeeland. Echt mooi vind ik het niet. Wel schitterend is de monumentale
draaibrug over het kanaal voor het station, die daarmee een unieke
entree naar de stad biedt. De huidige brug werd gebouwd in 1950, nadat
de vorige tijdens de Tweede Wereldoorlog werd verwoest. Sinds enige
jaren is de brug afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd
dan voor bromfietsen en bussen.
|
|
Boven:
De ingang van het stationsgebouw. De niet bepaald fraaie uitbouw
aan de linkerzijde is van later datum. Het dient ter uitbreiding
van het restaurant.
|
|
|
Onder:
de stationshal, met links de toegang naar het perron. Let ook
op het fraaie en bijzondere plafond.
|
Onder:
Het station vanaf de overzijde van het Kanaal door Walcheren.
Uiterst links is nog net de draaibrug te zien.
|
|
|
|
|
Onder:
De verschillende stijlen perronoverkappingen. Links de oude luifel
uit 1872, aan de rechterkant de nieuwe overkapping welke in 1996
werd geplaatst. De wat vreemd gevormde uitbouw aan de zijgevel
van het stationsgebouw is niet origineel maar werd rond 1907 gebouwd.
|
Onder:
De oostelijke zijgevel is nog zo goed als in de originele staat.
Zelfs de roedeverdelingen in de vensters zitten er nog in. Let
ook op het bloemmotief in het ronde venster.
|
|
|
|
|
Onder:
Detailfoto van de perronzijde van het stationsgebouw. Let ook
op de bijzonder fraaie afwerking van de ondersteuningen van de
perronoverkapping, ook wel "marquise" genoemd.
|
Onder:
Ook zonder stationsnaambord is wel duidelijk te zien waar dit
is...
|
|
|
|
|
Onder
tot 2001 stond dit seinhuis aan de oostkant van station Middelburg.
Tegenwoordig staat het in Goes, waar het een plekje kreeg op
het terrein van de museumlijn Stoomtrein Goes-Borssele. Ook
de voormalige goederenloods, rechts naast het seinhuis, stond
oorspronkelijk in Middelburg.
|
|
|
versie:30-08-2006 (bijgewerkt:
4-04-2013) |