Home ] Terug naar periode 1860-1880 ] [ Vorige station ] Volgende station ]
   

 

MIDDELBURG

   
   
Afkorting: Mdb
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Type: Staatsspoor 3e Klasse (afwijkend type)
Architect: K.H. van Brederode
Bouwjaar: 1872
Status: Rijksmonument
   
   
Middelburg is in feite één van de laatste Waterstaatstations die gebouwd is. Het werd in 1872 in gebruik genomen. Het stationsgebouw is een vergrote versie van een 3e klasse waterstaatstation, net zoals het stationsgebouw in Meppel. En hoewel het de laatste uit een serie 3e klasse waterstaatstations is, heeft het diverse kenmerken van de eerste generatie van die stations. Zo is de ronde dakomlijsting, zoals de eerste generatie 3e klasse waterstations die hadden, weer aanwezig en ook de halfrondbogen boven de vensters zijn weer terug.
Opvallend is de grote tegenstelling tussen de twee perrons. Op perron een staat nog de oorspronkelijke overkapping, maar op het tweede perron is begin jaren negentig een nieuwe perron- overkapping gebouwd met een golvende vorm, die symbool staat voor het gevecht tegen het water in Zeeland. Echt mooi vind ik het niet. Wel schitterend is de monumentale draaibrug over het kanaal voor het station, die daarmee een unieke entree naar de stad biedt. De huidige brug werd gebouwd in 1950, nadat de vorige tijdens de Tweede Wereldoorlog werd verwoest. Sinds enige jaren is de brug afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd dan voor bromfietsen en bussen.

Boven: De ingang van het stationsgebouw. De niet bepaald fraaie uitbouw aan de linkerzijde is van later datum. Het dient ter uitbreiding van het restaurant.
 
Onder: de stationshal, met links de toegang naar het perron. Let ook op het fraaie en bijzondere plafond.
Onder: Het station vanaf de overzijde van het Kanaal door Walcheren. Uiterst links is nog net de draaibrug te zien.
 
 
Onder: De verschillende stijlen perronoverkappingen. Links de oude luifel uit 1872, aan de rechterkant de nieuwe overkapping welke in 1996 werd geplaatst. De wat vreemd gevormde uitbouw aan de zijgevel van het stationsgebouw is niet origineel maar werd rond 1907 gebouwd.
Onder: De oostelijke zijgevel is nog zo goed als in de originele staat. Zelfs de roedeverdelingen in de vensters zitten er nog in. Let ook op het bloemmotief in het ronde venster.
 
 
Onder: Detailfoto van de perronzijde van het stationsgebouw. Let ook op de bijzonder fraaie afwerking van de ondersteuningen van de perronoverkapping, ook wel "marquise" genoemd.
Onder: Ook zonder stationsnaambord is wel duidelijk te zien waar dit is...
 
 
Onder tot 2001 stond dit seinhuis aan de oostkant van station Middelburg. Tegenwoordig staat het in Goes, waar het een plekje kreeg op het terrein van de museumlijn Stoomtrein Goes-Borssele. Ook de voormalige goederenloods, rechts naast het seinhuis, stond oorspronkelijk in Middelburg.

 

 

 

  Free counter and web stats versie:30-08-2006 (bijgewerkt: 4-04-2013)