Even ten westen van station Doetinchem, net
voorbij de spoorbrug over de Oude IJssel, staat het voormalige station
Doetinchem West. Dit station bevond zich op amper 750 meter afstand
van het centrumstation, een bijzonder korte afstand. Wellicht nóg
opmerkelijker; het station heeft het zo goed al exact een eeuw uitgehouden,
totdat het in 1985 alsnog werd opgeheven
De geschiedenis van dit -toch wel bijzondere- station begint in
1885. Gelijktijdig met de spoorlijn Winterswijk-Zevenaar werd op
deze plek een halte in gebruik genomen. Die halte werd aanvankelijk
Doetinchem Wijnbergen genoemd en was zeer simpel van opzet; een
perronnetje met daarop een houten wachthokje. Aan de andere kant
van de naastgelegen overweg stond een forse dienstwoning. Maar ondanks
die eenvoud voorzag de halte in een behoefte, in 1897 werd het zelfs
uitgebreid met enkele goederensporen en een laad/losperron. Ook
kwam er een spoortje naar de nabijgelegen conservenfabriek Blom.
Voor wat betreft het personenvervoer bleef het behelpen. Het scheen
dat reizigers hun kaartjes in de open lucht moesten kopen bij de
dienstwoning, waar een soort uitgifteloket was. Gedurende lange
tijd bleef Doetinchem Wijnbergen een eenvoudige halte aan een lokaalspoorweg.
Na de Tweede Wereldoorlog maakte Doetinchem een flinke groei door,
waarbij de stad werd uitgebreid met nieuwe woonwijken. Eén
van die nieuwe buurten werd De Hoop, welke op de westelijke oever
van de Oude IJssel en direct ten zuiden van de halte Wijnbergen
werd gerealiseerd. Dit was voor de NS aanleiding de halte op te
waarderen tot een station, met een volwaardig en representatief
stationsgebouw. Dit vernieuwde station Doetinchem Wijnbergen werd
in het voorjaar van 1959 in gebruik genomen. Het nieuwe stationsgebouw
werd een standaardgebouw type Vierlingsbeek en werd ontworpen door
ingenieur W.B. Kloos. Het is bijna identiek aan het in 2002 gesloopte
stationsgebouw van Wezep. Toch waren er ten opzichte van dat gebouw
wat kleine wijzigingen. De belangrijkste is de toevoeging van een
brede trap aan de voorzijde. Het gebouw zelf was, doordat het op
een hoger perronniveau werd geplaatst, wat hoger dan de eerdere
gebouwen van dit type. De indeling van het gebouw was trouwens hetzelfde
als dat van Wezep. Toen het vernieuwde station werd geopend droeg
het nog de oude naam Doerinchem Wijnbergen. Die naam zou het hierna
nog slechts zes jaar dragen, in 1965 werd de naam gewijzigd in Doetinchem
West.
Aan het begin van de jaren tachtig werden alle goederensporen opgebroken,
het markeerde feitelijk het begin van het einde voor station Doetinchem
West. Want inmiddels was Doetinchem al een eind gevorderd met de
bouw van De Huet, een nieuwe, grote woonwijk in het westen van de
stad. Het lag voor de hand dat die nieuwe wijk over een eigen voorstadhalte
zou beschikken. Dit betekende echter wel dat station Doetinchem
West zou worden opgeheven, ook al vanwege haar nogal ongunstige
ligging, zo dicht bij het centrumstation. En zo geschiede; in juni
1985 werd Doetinchem West vervangen door de nieuwe halte Doetinchem
de Huet. Het stationsgebouw, dat toen nog maar 26 jaar oud was,
bleef gelukkig bestaan en kreeg een andere functie.
Anno 2019 bestaat het station nog altijd. Wel is er inmiddels het
nodige aan verbouwd. Zo werd de vroegere ingang dichtgemaakt en
in het "schoorsteendeel" (het hoge gemetselde geveldeel
aan de voorzijde) werden een brievenbus en een soort luik voor afstortingen
geplaatst (het gebouw is namelijk een tijdje een bank geweest).
De meest opvallende wijziging is in de rechter zijgevel, daar werd
een nieuwe toegang in een opvallende, schuine uitbouw geplaatst.
Het gebouw heeft in de afgelopen decennia verschillende huurders
gehad, genoemd is al het bankfiliaal. Maar het heeft ook totaal
andere gebruikers gehad, zoals een handelsmaatschappij, een schoonmaakbedrijf
en een meubelstoffeerderij. Momentheel heeft het (bij mijn weten)
nog geen nieuwe herbestemming. In afwachting daarvan wordt het "antikraak"
verhuurd.
|
Boven:
Het voormalige stationsgebouw van het vroegere station Doetinchem
West is een mooi voorbeeld van een standaardstationsgebouw "type
Vierlingsbeek". Het gebouw is nagenoeg identiek aan het -helaas
állang verdwenen- stationsgebouw van Wezep, alleen de brede
trap voor de ingang is een opvallende wijziging. De schuine uitbouw
in de zijgevel is niet origineel, deze werd pas nadat het station
was opgeheven geplaatst. Deze foto werd in juni 2018 gemaakt,
op dat moment werd voor het pand een nieuwe huurder gezocht...
|