Home ] Terug naar de eerste pagina ] Vorige pagina ] [ Volgende pagina ]
   
 
DEVENTER

 

Verwarmingsgebouw en watertoren

 
   
   
Naast het stationsgebouw staat nog een opvallend bijgebouw. Dit is het voormalige verwarmingsgebouw met daar tegenaan een forse watertoren. In zo'n verwarmingsgebouw, de naam zegt het al, stonden één of meerdere ketels waarmee de diverse ruimten in het stationgebouw en de perrongebouwen werden verwarmd. Bij het verwarmingsgebouw stond ook een hoge, bakstenen schoorsteen, maar deze is allang verdwenen. Waarschijnlijk werd deze ergens aan het einde van de jaren vijftig, of het begin van de jaren zestig, gesloopt. Het verwarmingsgebouw heeft haar oorspronkelijke functie dan ook allang verloren, de cv-installatie is tegenwoordig ergens in het stationsgebouw ondergebracht. Een apart gebouw is hiervoor niet meer nodig.
Ook de hoge watertoren, dat feitelijk een deel uitmaakt van het verwarmingsgebouw, vervult de taak waarvoor ze ooit was gebouwd allang niet meer. De watertoren is een bijzonderheid, wellicht zelfs nog meer dan het verwarmingsgebouw. Niet alleen vanwege het feit dat ze er überhaupt nog staat, maar ook door de unieke plaats die ze inneemt binnen het stationscomplex. De toren staat namelijk niet ergens achteraf op het emplacement, maar ze heeft een prominente plaats naast het stationsgebouw. Daarnaast werden zowel het verwarmingsgebouw als de watertoren in dezelfde stijl gebouwd als de rest van het station, waardoor het ook echt een deel van het stationscomplex is.
Als watertoren heeft het waarschijnlijk tot en met de jaren vijftig dienstgedaan, maar vanaf de tweede helft van de jaren zestig kreeg de toren een wel heel opmerkelijke herbestemming. De toren werd omgebouwd tot seinhuis! Hiertoe werd aan de perronzijde van de toren een uitbouw geplaatst, die niet bepaalt in schoonheid uitblinkt. Aanleiding voor deze verbouwing was de modernisering van de beveiliging rond Deventer, waarbij de bestaande seinhuizen kwamen te vervallen. Hoeveel seinhuizen er op dat moment stonden heb ik niet precies kunnen achterhalen, maar ik vermoed dat dit er drie of vier waren. Het "nieuwe" seinhuis (post T) werd in het voorjaar van 1968 in dienst gesteld en bleef tot 2001 in functie. Inmiddels wordt de beveiliging rond Deventer vanuit Zwolle aangestuurd en is het seinhuis in de vroegere watertoren niet meer in gebruik. Wat blijft is die lelijke pukkel in de gevel…
Boven: Nog éénmaal het stationsgebouw, ditmaal op een ansichtkaart uit het begin van de jaren dertig. Links op de kaart zijn het verwarmingsgebouw, de watertoren en de hoge schoorsteen te zien. Deze laatste lijkt op de afbeelding veel hoger te zijn dan de watertoren, maar dat beeld is wat vertekend. In werkelijkheid was ze wel iets hoger, maar het scheelde echt niet zoveel… Wanneer de schoorsteen precies is gesloopt is niet bekend, maar dit gebeurde in ieder geval na 1955.
 
 
Onder: Het verwarmingsgebouw en de watertoren vandaag de dag. De schoorsteen is al enige decennia geleden verdwenen. Het verwarmingsgebouw heeft haar oorspronkelijke functie allang verloren, al jaren wordt naar een geschikte herbestemming voor de ruimte gezocht. De watertoren heeft nog tot 2001 dienstgedaan als seinhuis.
Onder: In de tweede helft van de jaren zestig kreeg de vroegere watertoren een nieuwe functie: als seinhuis. Hiervoor werd de eerste verdieping grondig verbouwd, waar bij deze opvallende -maar niet bepaald fraaie- uitbouw werd geplaatst. De nieuwe post was onderdeel van een grootschalige modernisering van de beveiliging rond Deventer waarbij de bestaande seinhuizen kwamen te vervallen. Dit seinhuis heeft tot 2001 dienstgedaan, inmiddels wordt het treinverkeer hier vanuit Zwolle aangestuurd. Deze voormalige seinpost is inmiddels ontmanteld, maar het NX-tableau, waarmee de seinen en wissels werden bediend, schijnt nog bewaart te zijn gebleven.
 
 
Onder: sinds jaar en dag domineren het voormalige verwarmingsgebouw en de (eveneens voormalige) watertoren het busstation. Dit busstation werd in de jaren vijftig voor het eerst aangelegd en is in de loop van de tijd meerdere keren veranderd. Het ronde gebouwtje hoort bij het busstation en heeft dus verder weinig met het station te maken. Overigens staat het busstation wederom een grote herinrichting te wachten, ditmaal in het kader van het Masterplan voor de stationsomgeving. Het hele stationsgebied zal hierbij flink op de schop gaan. Zelfs het stationsplein, dat nog niet eens zo heel lang geleden al rigoureus was veranderd. Links op de foto staat het standbeeld van/voor President Steyn, de laatste president van de Oranje Vrijstaat voordat deze zich definitief bij Zuid-Afrika aansloot. Het beeld staat al sinds 1922 in het Rijsterborgherpark, schuin tegenover het station. Een onomstreden beeld is het trouwens niet, in de laatste decennia van de twintigste eeuw was het meerdere keren mikpunt van anti-apartheidsdemonstraties.
 

 

 

  Free counter and web stats versie: 15-06-2012