|
|
Verwarmingsgebouw
en watertoren
Naast
het stationsgebouw staat nog een opvallend bijgebouw. Dit is het voormalige
verwarmingsgebouw met daar tegenaan een forse watertoren. In zo'n
verwarmingsgebouw, de naam zegt het al, stonden één
of meerdere ketels waarmee de diverse ruimten in het stationgebouw
en de perrongebouwen werden verwarmd. Bij het verwarmingsgebouw stond
ook een hoge, bakstenen schoorsteen, maar deze is allang verdwenen.
Waarschijnlijk werd deze ergens aan het einde van de jaren vijftig,
of het begin van de jaren zestig, gesloopt. Het verwarmingsgebouw
heeft haar oorspronkelijke functie dan ook allang verloren, de cv-installatie
is tegenwoordig ergens in het stationsgebouw ondergebracht. Een apart
gebouw is hiervoor niet meer nodig.
Ook de hoge watertoren, dat feitelijk een deel uitmaakt van het verwarmingsgebouw,
vervult de taak waarvoor ze ooit was gebouwd allang niet meer. De
watertoren is een bijzonderheid, wellicht zelfs nog meer dan het verwarmingsgebouw.
Niet alleen vanwege het feit dat ze er überhaupt nog staat, maar
ook door de unieke plaats die ze inneemt binnen het stationscomplex.
De toren staat namelijk niet ergens achteraf op het emplacement, maar
ze heeft een prominente plaats naast het stationsgebouw. Daarnaast
werden zowel het verwarmingsgebouw als de watertoren in dezelfde stijl
gebouwd als de rest van het station, waardoor het ook echt een deel
van het stationscomplex is.
Als watertoren heeft het waarschijnlijk tot en met de jaren vijftig
dienstgedaan, maar vanaf de tweede helft van de jaren zestig kreeg
de toren een wel heel opmerkelijke herbestemming. De toren werd omgebouwd
tot seinhuis! Hiertoe werd aan de perronzijde van de toren een uitbouw
geplaatst, die niet bepaalt in schoonheid uitblinkt. Aanleiding voor
deze verbouwing was de modernisering van de beveiliging rond Deventer,
waarbij de bestaande seinhuizen kwamen te vervallen. Hoeveel seinhuizen
er op dat moment stonden heb ik niet precies kunnen achterhalen, maar
ik vermoed dat dit er drie of vier waren. Het "nieuwe" seinhuis
(post T) werd in het voorjaar van 1968 in dienst gesteld en bleef
tot 2001 in functie. Inmiddels wordt de beveiliging rond Deventer
vanuit Zwolle aangestuurd en is het seinhuis in de vroegere watertoren
niet meer in gebruik. Wat blijft is die lelijke pukkel in de gevel
|
|
Boven:
Nog éénmaal het stationsgebouw, ditmaal op een ansichtkaart
uit het begin van de jaren dertig. Links op de kaart zijn het
verwarmingsgebouw, de watertoren en de hoge schoorsteen te zien.
Deze laatste lijkt op de afbeelding veel hoger te zijn dan de
watertoren, maar dat beeld is wat vertekend. In werkelijkheid
was ze wel iets hoger, maar het scheelde echt niet zoveel
Wanneer de schoorsteen precies is gesloopt is niet bekend, maar
dit gebeurde in ieder geval na 1955.
|
|
|
|
Onder:
Het verwarmingsgebouw en de watertoren vandaag de dag. De schoorsteen
is al enige decennia geleden verdwenen. Het verwarmingsgebouw
heeft haar oorspronkelijke functie allang verloren, al jaren wordt
naar een geschikte herbestemming voor de ruimte gezocht. De watertoren
heeft nog tot 2001 dienstgedaan als seinhuis.
|
Onder:
In de tweede helft van de jaren zestig kreeg de vroegere watertoren
een nieuwe functie: als seinhuis. Hiervoor werd de eerste verdieping
grondig verbouwd, waar bij deze opvallende -maar niet bepaald
fraaie- uitbouw werd geplaatst. De nieuwe post was onderdeel van
een grootschalige modernisering van de beveiliging rond Deventer
waarbij de bestaande seinhuizen kwamen te vervallen. Dit seinhuis
heeft tot 2001 dienstgedaan, inmiddels wordt het treinverkeer
hier vanuit Zwolle aangestuurd. Deze voormalige seinpost is inmiddels
ontmanteld, maar het NX-tableau, waarmee de seinen en wissels
werden bediend, schijnt nog bewaart te zijn gebleven.
|
|
|
|
|
|
|
Onder:
sinds jaar en dag domineren het voormalige verwarmingsgebouw
en de (eveneens voormalige) watertoren het busstation. Dit
busstation werd in de jaren vijftig voor het eerst aangelegd
en is in de loop van de tijd meerdere keren veranderd. Het
ronde gebouwtje hoort bij het busstation en heeft dus verder
weinig met het station te maken. Overigens staat het busstation
wederom een grote herinrichting te wachten, ditmaal in het
kader van het Masterplan voor de stationsomgeving. Het hele
stationsgebied zal hierbij flink op de schop gaan. Zelfs
het stationsplein, dat nog niet eens zo heel lang geleden
al rigoureus was veranderd. Links op de foto staat het standbeeld
van/voor President Steyn, de laatste president van de Oranje
Vrijstaat voordat deze zich definitief bij Zuid-Afrika aansloot.
Het beeld staat al sinds 1922 in het Rijsterborgherpark,
schuin tegenover het station. Een onomstreden beeld is het
trouwens niet, in de laatste decennia van de twintigste
eeuw was het meerdere keren mikpunt van anti-apartheidsdemonstraties.

|
|
|
|
|
versie: 15-06-2012 |