Home ] Terug naar periode 1860-1880 ] [ Vorige station ] Volgende station ]
   
 
DEN HAAG STAATSSPOOR

 

(DEN HAAG RHIJNSPOOR)

   
Afkorting: Gvr
Maatschappij: Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij (NRS)
Architect: A.W. van Erkel
Bouwjaar: 1868
Gesloopt: 1974
   
   
Den Haag Staatsspoor werd in 1868 gebouwd als eindstation van de NRS-lijn vanuit Utrecht. Bij de opening van het station heette het dan ook Den Haag Rhijnspoor. Na de overname van de NRS door de Staatsspoorwegen werd de naam van het station in 1890 veranderd in Staatsspoor. Ook de verkortte naam "Den Haag SS" werd vaak (officieel) gebruikt, zelfs na de Tweede Wereldoorlog. En dat is best opmerkelijk, als je bedenkt dat ook vanaf dit station talloze Joden werden weggevoerd naar concentratiekampen.
Het stationsgebouw bestond uit een breed en hoog middengebouw, twee lage zijvleugels met aan de uiteinden brede en hoge eindgebouwen. Ten opzichte van het middendeel en de zijvleugels staken deze eindgebouwen erg ver naar voren. Zó ver zelfs, dat tussen de eindgebouwen in, over de volle breedte een grote luifel geplaatst kon worden.
Het stationsgebouw werd langs het spoor gebouwd, omdat er plannen waren om de lijn door te trekken naar Scheveningen. Dat ging uiteindelijk niet door, en in plaats van een spoorverbinding werd besloten een tramlijn aan te leggen.
Bij het stationsgebouw hoorden twee perronkappen. Deze boogkappen waren, evenals in Zwolle, opgebouwd uit sikkelvormige spanten van welijzer. Eén van de boogkappen functioneerde "gewoon" als perronkap, maar de tweede boogkap was in tweeën gedeeld en stond aan weerszijden van de eindgebouwen (náást het station dus). De kap die tegen het linker eindgebouw stond functioneerde als rijtuigenkap. Op die manier hoefden koetsiers destijds met hun paarden niet in de regen op hun passagiers te wachten. Later werd het een overdekte taxistandplaats.
In 1970 werd begonnen met de bouw van een nieuw Centraal Station, dat het Staatsspoor-station zou vervangen. Als eerste werd de linker kap (de "rijtuigenkap") volledig gesloopt, terwijl de perronkap drastisch werd ingekort. Het oude station bleef echter nog tot september 1973 "gewoon" dienst doen, terwijl achter en naast het station het nieuwe Centraal Station al vorm kreeg. Het stationsgebouw werd uiteindelijk in 1974 gesloopt, en kon het Centraal Station worden afgebouwd. De Koninklijke Wachtkamer werd gedemonteerd en opgeslagen. Sinds 2005 is de Koninklijke Wachtkamer uit het oude Staatsspoor-station weer te bewonderen in het Spoorwegmuseum te Utrecht.
Boven: Station Staatsspoor vlak voor de sloop. De perronkap, die links naast de zijvleugel stond, is inmiddels verdwenen.
 
Onder: Station Staatsspoor in betere tijden.
 
Onder: Een kijkje op de perrons. Op de achtergrond staat al de enorme betonnen kantoorbunker van het nieuwe Centraal Station. De kraan met sloopbal staat links op de foto al klaar om het station een kopje kleiner te maken.
Onder: Het definitieve einde van Den Haag Staatsspoor...
 
Bron: Stationsweb.nl (alle foto's)
 

 

  Free counter and web stats versie: 9-08-2007