|
|
(DEN
HAAG RHIJNSPOOR)
|
|
|
Afkorting: |
Gvr |
Maatschappij: |
Nederlandsche
Rhijnspoorweg Maatschappij (NRS) |
Architect: |
A.W. van
Erkel |
Bouwjaar:
|
1868 |
Gesloopt: |
1974 |
|
|
|
|
Den
Haag Staatsspoor werd in 1868 gebouwd als eindstation van de NRS-lijn
vanuit Utrecht. Bij de opening van het station heette het dan ook
Den Haag Rhijnspoor. Na de overname van de NRS door de Staatsspoorwegen
werd de naam van het station in 1890 veranderd in Staatsspoor. Ook
de verkortte naam "Den Haag SS" werd vaak (officieel) gebruikt,
zelfs na de Tweede Wereldoorlog. En dat is best opmerkelijk, als je
bedenkt dat ook vanaf dit station talloze Joden werden weggevoerd
naar concentratiekampen.
Het stationsgebouw bestond uit een breed en hoog middengebouw, twee
lage zijvleugels met aan de uiteinden brede en hoge eindgebouwen.
Ten opzichte van het middendeel en de zijvleugels staken deze eindgebouwen
erg ver naar voren. Zó ver zelfs, dat tussen de eindgebouwen
in, over de volle breedte een grote luifel geplaatst kon worden.
Het stationsgebouw werd langs het spoor gebouwd, omdat er plannen
waren om de lijn door te trekken naar Scheveningen. Dat ging uiteindelijk
niet door, en in plaats van een spoorverbinding werd besloten een
tramlijn aan te leggen.
Bij het stationsgebouw hoorden twee perronkappen. Deze boogkappen
waren, evenals in Zwolle, opgebouwd uit sikkelvormige spanten van
welijzer. Eén van de boogkappen functioneerde "gewoon"
als perronkap, maar de tweede boogkap was in tweeën gedeeld en
stond aan weerszijden van de eindgebouwen (náást het
station dus). De kap die tegen het linker eindgebouw stond functioneerde
als rijtuigenkap. Op die manier hoefden koetsiers destijds met hun
paarden niet in de regen op hun passagiers te wachten. Later werd
het een overdekte taxistandplaats.
In 1970 werd begonnen met de bouw van een nieuw Centraal Station,
dat het Staatsspoor-station zou vervangen. Als eerste werd de linker
kap (de "rijtuigenkap") volledig gesloopt, terwijl de perronkap
drastisch werd ingekort. Het oude station bleef echter nog tot september
1973 "gewoon" dienst doen, terwijl achter en naast het station
het nieuwe Centraal Station al vorm kreeg. Het stationsgebouw werd
uiteindelijk in 1974 gesloopt, en kon het Centraal Station worden
afgebouwd. De Koninklijke Wachtkamer werd gedemonteerd en opgeslagen.
Sinds 2005 is de Koninklijke Wachtkamer uit het oude Staatsspoor-station
weer te bewonderen in het Spoorwegmuseum te Utrecht.
|
|
Boven:
Station Staatsspoor vlak voor de sloop. De perronkap, die links
naast de zijvleugel stond, is inmiddels verdwenen.
|
|
Onder:
Station Staatsspoor in betere tijden.
|
|
|
|
Onder:
Een kijkje op de perrons. Op de achtergrond staat al de enorme
betonnen kantoorbunker van het nieuwe Centraal Station. De kraan
met sloopbal staat links op de foto al klaar om het station een
kopje kleiner te maken.
|
Onder:
Het definitieve einde van Den Haag Staatsspoor...
|
|
|
|
versie: 9-08-2007 |