|
|
DELFZIJL
|
|
|
|
|
Afkorting: |
Dz |
Maatschappij: |
Maatschappij tot Exploitatie van
Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Architect: |
M.A. van Wadenoijen (vermoedelijk) |
Bouwjaar:
|
1884 |
Status: |
Rijksmonument |
|
|
|
|
Zoals
de stations van Workum en Appingedam een vervolg zijn op dat van Sneek,
dat op haar beurt weer een navolging is van Tiel en Gorinchem, zo
is Delfzijl weer een vervolg op eerstgenoemde stationsgebouwen. Vergeleken
met Appingedam werd het stationsgebouw nog wat soberder. De witte
gevelbanden ontbreken en ook de dakkapellen zijn niet meer aanwezig.
Wel was er weer een gemetselde band onder de dakranden. Dit keer in
een reliëf-motief. De zijvleugels zijn met zeven venstereenheden
een flink stuk langer dan Sneek, dat er vijf telt. Tiel, Gorinchem,
Appingedam en Workum hebben er slechts vier.
Het stationsgebouw werd in 1884 geopend, toen de lijn Groningen-Delfzijl
in gebruik werd genomen. Kort na de ingebruikname werd de spoorlijn
doorgetrokken naar de haven. Haven en spoorlijn vulden elkaar prima
aan en al gouw ontstonden diverse emplacementen, zowel bij het haventerrein
als bij het station.
Aan het begin van de twintigste eeuw werd Delfzijl zelfs een spoorwegknooppunt.
In 1910 werd de NOLS-lijn Zuidbroek-Delfzijl in gebruik genomen, gevolgd
door de Woldjerspoorlijn Groningen-Delfzijl via Slochteren en Weiwerd
in 1929. Naast de al bestaande halfronde loods bouwde Woldjerspoor
een remise voor haar treinen. Deze remise had de Tweede Wereldoorlog
overleefd en werd daarna een bedrijfspand. Het heeft er uiteindelijk
nog tot 2005 gestaan.
Het stationsgebouw is nog in prima staat. Het werd aan het begin van
de jaren tachtig volledig gerestaureerd. Delfzijl is nog steeds een
belangrijk station voor het goederenvervoer. Het reizigersvervoer
werd in 2000 overgenomen door Noordnet. De naam Noordnet werd in 2006
veranderd in Ariva. Station Delfzijl is een Rijksmonument.

|
|
Boven:
Station Delfzijl. De luifel boven de ingang werd in de jaren zeventig
aangebracht.
|
|
Onder:
De perrongevel.
Hier valt pas op dat de gevel veel minder streng is dan het op
een afstand lijkt. Of de croissanterie nog in het stationsgebouw
zit weet ik niet....
|
|
versie: 10-09-2007 |