Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ]
   

 

DELFZIJL

 
   
Afkorting: Dz
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect: M.A. van Wadenoijen (vermoedelijk)
Bouwjaar: 1884
Status: Rijksmonument
   
   
Zoals de stations van Workum en Appingedam een vervolg zijn op dat van Sneek, dat op haar beurt weer een navolging is van Tiel en Gorinchem, zo is Delfzijl weer een vervolg op eerstgenoemde stationsgebouwen. Vergeleken met Appingedam werd het stationsgebouw nog wat soberder. De witte gevelbanden ontbreken en ook de dakkapellen zijn niet meer aanwezig. Wel was er weer een gemetselde band onder de dakranden. Dit keer in een reliëf-motief. De zijvleugels zijn met zeven venstereenheden een flink stuk langer dan Sneek, dat er vijf telt. Tiel, Gorinchem, Appingedam en Workum hebben er slechts vier.
Het stationsgebouw werd in 1884 geopend, toen de lijn Groningen-Delfzijl in gebruik werd genomen. Kort na de ingebruikname werd de spoorlijn doorgetrokken naar de haven. Haven en spoorlijn vulden elkaar prima aan en al gouw ontstonden diverse emplacementen, zowel bij het haventerrein als bij het station.
Aan het begin van de twintigste eeuw werd Delfzijl zelfs een spoorwegknooppunt. In 1910 werd de NOLS-lijn Zuidbroek-Delfzijl in gebruik genomen, gevolgd door de Woldjerspoorlijn Groningen-Delfzijl via Slochteren en Weiwerd in 1929. Naast de al bestaande halfronde loods bouwde Woldjerspoor een remise voor haar treinen. Deze remise had de Tweede Wereldoorlog overleefd en werd daarna een bedrijfspand. Het heeft er uiteindelijk nog tot 2005 gestaan.
Het stationsgebouw is nog in prima staat. Het werd aan het begin van de jaren tachtig volledig gerestaureerd. Delfzijl is nog steeds een belangrijk station voor het goederenvervoer. Het reizigersvervoer werd in 2000 overgenomen door Noordnet. De naam Noordnet werd in 2006 veranderd in Ariva. Station Delfzijl is een Rijksmonument.

 


 

 

Boven: Station Delfzijl. De luifel boven de ingang werd in de jaren zeventig aangebracht.
Onder: De perrongevel. Hier valt pas op dat de gevel veel minder streng is dan het op een afstand lijkt. Of de croissanterie nog in het stationsgebouw zit weet ik niet....

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 10-09-2007