Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ]
   

 

WORKUM en APPINGEDAM

Afkortingen: Wk, Apg
Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Architect: M.A. van Wadenoijen (vermoedelijk)
Bouwjaar: 1884
Gesloopt: 1973 (Workum), omstr. 1982 (Appingedam)
Status: Appingedam was een Rijksmonument
Baanvak: Leeuwarden-Stavoren (Workum) Groningen-Delfzijl (Appingedam)
   
De stationsgebouwen van Workum en Appingedam waren een iets kleiner en eenvoudiger variant op het station van Sneek. De grootste verschillen waren de kortere vleugels en het smallere dakkapel, waar geen uurwerk meer in zat. Het stationsgebouw van Workum werd al in 1973 gesloopt, dat van Appingedam werd, als een van de eerste stations in Nederland, een Rijksmonument. Maar het liep allemaal heel anders….
Dat plaatsing op de monumentenlijst niet betekend dat het betreffende gebouw nooit gesloopt zal worden, werd in Appingedam voor het eerst duidelijk. Door jarenlange leestand, er kon geen "passende herbestemming" voor worden gevonden was het stationsgebouw een bouwval geworden en was restauratie niet meer haalbaar (al heb ik zelf wel eens het idee dat bij sommige stationsgebouwen gewoon het onderhoud zó lang wordt uitgesteld, dat het wel gesloopt moet worden. Monumentenlijst of niet…). Het werd rond 1982 gesloopt. Er kwam een eenvoudige, onbemande halte voor in de plaats. Deze halte is een eenvoudiger variant op de toch al simpele stationnetjes die destijds door J. Bak werden ontworpen. Inmiddels is de halte nog wat verder vereenvoudigd. De bakstenen wand is verwijderd. Het afdakje rust nu op stalen kolommen met wat glas daartussen….
 
Boven: Station Appingedam in de nadagen van haar bestaan.
 
 
Onder: Station Workum, toen er nog een echt stationsgebouw was....
(Ansichtkaart)
Onder: Appingedam nu....

 

 

 

  Free counter and web stats versie: 10-09-2007