| |
BUSSUM
ZUID
| | |
Afkorting: | Bsmz |
Maatschappij: | Nederlandse
Spoorwegen (NS) | Type: | Standaardgebouw
type "Sextant" | Architect: | C.
Douma | Bouwjaar:
| 1971 | Verbouwd: | 2015 |
Baanvak: | Weesp-Hilversum | | |
| |
In de tweede
helft van de jaren zestig van de twintigste eeuw deed een nieuw type station haar
intrede: de parkeerhalte. Dit was de voorloper van wat later de P+R-stations zijn
gaan heten en waren oorspronkelijk bedoeld om de verstokte automobilist in de
trein te lokken. Zo'n station wordt vooral gekenmerkt door ruime parkeermogelijkheden,
maar in veel gevallen ook door een vrij beperkte stationsaccommodatie. Ideaal
voor forenzenplaatsen, dus. Het lag dan ook voor de hand dat Bussum, één
van de eerste forenzenplaatsen van ons land, de primeur kreeg. Al sinds het
einde van de negentiende eeuw is Bussum een forenzenplaats, dankzij de gunstige
ligging in het Gooi en -bovenal- dankzij de komst van de Oosterspoorlijn. Het
duurde niet lang tot het van oorsprong kleine dorpje Bussum de stad Naarden ging
overvleugelen. Aanvankelijk gingen die forenzen uitsluitend met de trein naar
het werk, maar na de jaren vijftig nam ook onder hen het autobezit sterk toe.
Desondanks bleef een groot deel van hen de dagelijkse rit met de trein trouw,
niet in de laatste plaats omdat op de wegen inmiddels ook al dagelijkse files
waren ontstaan. De treinforenzen kwamen echter wel steeds meer met de auto naar
het station. Dit zorgde in Bussum voor een probleem, er was bij lange na niet
genoeg parkeerruimte bij station Naarden-Bussum. In 1966 werd daarom in het zuiden
van Bussum een tweede halte in gebruik genomen, ook al omdat het dorp de laatste
decennia vooral in zuidelijke richting groeide. Het werd gebouwd nabij de plek
waar een doorgaande weg tussen Bussum en Hilversum (de Bussummergrindweg) het
spoor kruist. Daar was volop ruimte om een fors parkeerterrein aan te leggen.
Die halte -die kennelijk als proef werd gebouwd- heette aanvankelijk "Parkeerhalte
Bussum Zuid", het begrip Park and Ride (afgekort P+R) zou pas in de jaren
zeventig worden uitgevonden. Ze bestond uit twee perrons, een loopbrug en een
noodgebouwtje voor de kaartverkoop. Blijkbaar voorzag de halte in een behoefte,
want al na vijf jaar werd het noodgebouwtje voor een definitief stationsgebouw
vervangen. Dat nieuwe stationsgebouwtje werd het, inmiddels bekende, zeskantige
standaardgebouwtje, ontworpen door C. Douma. Het was alweer het zevende gebouwtje
van dit type en werd -net als haar voorganger, trouwens- nabij het westelijke
perron gebouwd, waar ook het parkeerterrein is. Dit is het perron waar het merendeel
van de forenzen '' avonds aankwamen. Om het tegenoverliggende perron te bereiken
moet men van een voetgangersbrug gebruik maken. Opmerkelijk detail: bij dit station
is de spoornummering "omgekeerd". In de loop van de tijd zijn er
wat dingen gewijzigd, maar er is ook veel hetzelfde gebleven. Het haltegebouwtje
heeft weliswaar geen kaartverkoop meer, maar is als kiosk in gebruik. Na jarenlange
leegstand, trouwens. De krappe voetgangersbrug, met haar steile trappen werd in
2015 vervangen door een nieuw en wat breder exemplaar. Daarbij werden ook liften
geïnstalleerd.
| Boven:
Een wat oudere foto van station Bussum Zuid, gemaakt in het voorjaar van 2014.
Het stationsgebouwtje werd in 1971 in gebruik genomen, de overdekte voetgangersbrug
was vijf jaar ouder. Het zeshoekige gebouwtje oogt op de foto nogal verlaten,
maar is inmiddels alweer geruime tijd in gebruik als kiosk. De brug werd in 1966
gebouwd en werd (waarschijnlijk) door architect J. Bak ontworpen. In 2015 werd
ze vervangen door een wat breder exemplaar. (Zie ook de afbeelding hieronder) .
| | |
| | | | Onder:
Station Bussum Zuid werd in 1966 geopend onder de naam "Parkeerhalte Bussum-Zuid".
Op deze foto uit 1966 is duidelijk te zien dat de oude voetgangersbrug er toen
al was. de kaartjes konden toen worden gekocht in een noodgebouwtje, dat trouwens
nauwelijks kleiner oogde dan het latere stationsgebouw. Opvallend detail: op het
bord staat de stationsnaam met een koppelteken. Die wordt in Nederland alleen
gebruikt bij een dubbele plaatsnaam, zoals bij het nabij gelegen station Naarden-Bussum.
Overigens heeft de officiële stationsnaam (bij mijn weten) nooit een koppelteken
gehad. .
| Onder:
Enige jaren geleden werd de oude en krappe voetgangersbrug vervangen door een
nieuw exemplaar. Deze is bijna twee keer zo breed als haar voorganger en is voorzien
van liften, hetgeen de toegankelijkheid van het station ten goede komt. Daarentegen
zijn de trappen niet meer overdekt en ook de brug zelf biedt ogenschijnlijk aanzienlijk
minder beschutting dan voorheen. Uit sociaal en veiligheidsoogpunt gezien is de
nieuwe brug een verbetering, maar of het ook een verfraaiing kan worden genoemd..? .
| | | | | Onder:
Een blik op de perrons, gezien vanaf het pleintje bij de Brinkstraat. Ook dit
is een foto uit 2014, hetgeen te zien is aan de oude loopbrug over het spoor.
Hier is goed te zien dat het spoor in een ingraving ligt, wat in het Gooi niet
ongebruikelijk is. Een opmerkelijk detail van dit station is de "omgekeerde"
spoornummering. Het perron hieronder ligt aan spoor 1, het stationsgebouw staat
bij spoor 2. Op de achtergrond is een deel van het parkeerterrein te zien, waaraan
het station haar bestaan dankt. Tussen de bomen is nog net het opvallende bord
van Bastion Hotels te zien, dat schuin tegenover het station een vestiging heeft.
Aan de linkerkant is de voormalige watertoren prominent aanwezig. Deze toren uit
1897 werd aan het begin van deze eeuw rigoureus verbouwd, waarbij het reservoir
plaatsmaakte voor een rond kantoorgebouw van glas. Het is momentheel in gebruik
bij een groot accountantsbedrijf... .
| | | | |
versie: 21-07-2021 |