Home ] Terug naar periode 1965-1985 ]Vorige station ] Volgende station ]
  

 

BUITENPOST

  
Afkorting:Bp
Maatschappij:Nederlandse Spoorwegen (NS)
Type:vereenvoudigd Standaardtype Douma (groot)
Architect:C. Douma
Bouwjaar: 1973
Verbouwd: 1999
Baanvak: Leeuwarden-Groningen
  
  
Het Friese dorp Buitenpost ligt ongeveer halverwege Leeuwarden en Groningen. Het circa 5700 inwoners tellende dorp is de hoofdplaats van de gemeente Achtkarspelen, in het oosten van de provincie. Het is één van de weinige plaatsen in Friesland waar de Nederlandse naam nog de officiële is. Dit geldt trouwens óók voor de stationsnaam, al wordt deze in de trein wél in het Fries aangekondigd.
Buitenpost is ooit ontstaan aan een handelsroute Leeuwarden en Groningen. Dankzij de strategische ligging tussen de twee steden werd het een pleisterplaats. Al snel werd het de hoofdplaats van de grietenij Achtkarspelen, dit was een soort voorloper van de huidige gemeente. Desondanks bleef het gedurende lange tijd een betrekkelijk klein dorpje, in 1850 telde het amper 900 inwoners. Toch kreeg Buitenpost al in 1866 een eigen station, toen in dat jaar de Staatslijn tussen Leeuwarden en Groningen gereedkwam. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Buitenpost een standaardgebouw van het type 5e klasse zou krijgen. Maar dit werd niet gepikt in de gemeente Achtkarspelen. Vooral niet omdat het naburige Feanwâlden een groter station kreeg toegewezen, terwijl dat dorp nauwelijks groter was dan Buitenpost. Het verzet had succes; ook Buitenpost kreeg een standaardgebouw van het type 4e klasse. In de jaren die volgen zou blijken dat dit een goede keuze was, rond het jaar 1900 werd het zelfs uitgebreid!
Dankzij de komst van het spoor -en later ook dankzij de ontwikkelingen in het wegverkeer- begon Buitenpost te groeien. Aanvankelijk bleef dit nog beperkt, maar in de tweede helft van de twintigste eeuw breidde het dorp flink uit. Het aantal inwoners schoot hierbij omhoog naar ruim 5500, een verviervoudiging ten opzicbte van vlak na de Tweede Wereldoorlog. In diezelfde periode werd besloten om de spoorlijn Leeuwarden-Groningen te moderniseren, waarbij alle nog bestaande negentiende eeuwse stationsgebouwen dienden te verdwijnen. Voor wat betreft het stationsgebouw van Buitenpost was dit dringend nodig. Al jaren verkeerde het gebouw in een deplorabele staat, een weinig aantrekkelijk visitekaartje voor een forenzenplaatsje in wording. In 1973 werd het oude standaardstationsgebouw vervangen door… en nieuw standaardstationsgebouw, en wel de grotere variant van het Standaardtype Douma. Het was één van de drie nieuwe stationsgebouwen die dat najaar aan de spoorlijn Leewarden-Groningen in gebruik werden genomen. De twee anderen waren Feanwâlden, dat een geheel identiek stationsgebouw kreeg, en Zuidhorn, dat een kleinere versie van het Standaardtype Douma gebouwd zag worden.
De spoorlijn Leeuwarden-Groningen was ooit een onderdeel van een internationale spoorverbinding tussen de haven van Harlingen en Duitsland. Maar aan het einde van de twintigste eeuw was het een boemellijn, waar de dieseltrein met een snelheid van maximaal 100 km/u door het landschap bromde. Een treinreis tussen de twee noordelijke provinciehoofdsteden duurde met de stoptrein ruim een uur. Aan het einde van de jaren negentig werd daarom besloten de spoorverbinding op te waarderen. De lijn werd voor een groot deel dubbelsporig gemaakt, waardoor er meer -en vooral veel snellere- treinen kwamen te rijden. Station Buitenpost kreeg in 1999 een "upgrade", in de vorm van twee opvallende perronoverkappingen. Opmerkelijk genoeg had het stationsgebouw een jaar eerder haar loket verloren en stond het op dat moment leeg. Die leegstand duurde tot medio 2001, toen werd het omgebouwd tot horecagelegenheid. Tevens kwam er een VVV-kantoor. Die laatste hield het slechts enkele jaren vol, maar nog altijd heeft het gebouw een horecafunctie.
.
Boven: Dit stationsgebouw werd gelijktijdig met dat van het circa 10 kilometer westwaarts gelegen station Feanwâlden in gebruik genomen. De twee stationsgebouwen waren bij opening geheel identiek, maar bijna een halve eeuw later is dit bepaald niet meer het geval. Het stationsgebouw van Buitenpost verloor in 1998 haar functie van stationsgebouw, waarna het een tijdje leeg heeft gestaan. Sinds 2001 is in het gebouw Stationsrestauratie "de Oriënt" gevestigd. Aanvankelijk moest zij de ruimte delen met een VVV-kantoor, maar die hield het maar kort uit. Ook het voormalige stationsgebouw van Feanwâlden heeft tegenwoordig een horecabestemming en ook daar was het enige tijd een VVV-kantoor. Dit zijn maar enkele van de diverse, opvallende overeenkomsten die de beide Friese stationsgebouwen delen. Op deze foto is trouwens goed te zien dat het gedeelte met de twee vensters (links van het "torentje") iets naar voren is uitgebouwd. Wanneer dit is gebeurd is mij niet bekend, in ieder geval ná 1998.
.
 
 
Onder en rechts: Het eerste stationsgebouw van Buitenpost was een zogenoemd "Waterstaatstation", en wel een van het type 4e klasse. Een opvallend groot gebouw voor een plaatsje dat nog geen duizend inwoners telde. Eigenlijk had Staatsspoor hier een gebouwtje van het type 5e klasse neer willen zetten, maar dankzij stevige bezwaren en een knap staaltje lobbywerk van het toenmalige gemeentebestuur werd uiteindelijk anders besloten. Het oorspronkelijke gebouw werd verschillende keren uitgebreid. Zo werd in 1900 aan de rechterzijde een extra vleugel aangebouwd en kwam er aan het begin van de jaren dertig een opvallende uitbouw aan de perrongevel, voor de bediening van de seinen, en dergelijke (foto rechts). De foto's dateren uit 1970, duidelijk is te zien dat aan onderhoud weinig meer gedaan. Eind 1973/ begin 1974 ging het zwaar vervallen gebouw tegen de vlakte.
.


Bron: Het Utrechts Archief-Beeldbank Spoorwegen(catalogusnr.`150203)

 
Onder: De perronzijde van het stationsgebouw. Zoals bij zoveel tijd- en soortgenoten staat ook hier het stationsgebouw wat afzijdig ten opzichte van de perrons, dit omdat het oude stationsgebouw -dus óók het bouwvallige exemplaar in Buitenpost- pas werd gesloopt nadat het vervangende exemplaar in gebruik werd genomen. Het oude stationsgebouw stond aan de andere zijde van het bewaakte overpad, op deze plek zijn nu de fietsenstallingen.
.
Onder: In 1999 kreeg het station twee opvallend vormgegeven perronoverkappingen. De typische stijl doet sterk vermoeden dat ze zijn ontworpen door architect P.H. van der Ree, maar dit heb ik nergens kunnen terugvinden. De architect lijkt met de manier waarop de beschuttingen zijn geplaatst de smalle, aan één zijde te gebruiken perrons extra te willen benadrukken. In grote tegenstelling tot station Feanwâlden heeft dit station nog haar originele perronindeling, die nog uit het Staatsspoor-tijdperk stamt.
.
 
 
Onder: Een blik op het station vanaf de voetgangersbrug. Dit viaduct werd tussen 2016 en 2017 gebouwd als een extra verbinding tussen de twee gebieden aan weerszijden van het spoor. Daarnaast moest ze dienen als een soort "poort naar Friesland", vanuit Groningen is Buitenpost immers het eerste station op Fries grondgebied. De brug werd ontworpen door architect T. van der Lune en is van cortenstaal. Aan de binnenzijde zijn afbeeldingen van het oude station te zien. Overigens dient de brug puur als passerelle om aan de andere kant van het spoor te komen, men kan niet vanaf het viaduct de perrons bereiken. Voor minder validen en voor mensen met een slechte conditie is de brug ongeschikt, gelukkig bevindt zich in de nabijheid een overweg...
.
 
 
Onder: Op het pleintje voor het stationsgebouw staat een groot en abstract kunstwerk dat is getiteld: "HINNE EN WER WEROM" (Heen en weer terug). Het werd bedacht door beeldend kunstenaar Marco Goldenbeld en bestaat uit hout en cortenstaal. Door het gebruik van dit type roest-rode staal lijkt dit object gelijktijdig met het voetgangersviaduct te zijn gebouwd. In werkelijkheid staat dit kunstwerk er al sinds 2001, de brug werd begin 2017 opgeleverd...
.
Onder: Een wel heel bijzonder monument is deze voormalige tramremise, die achter een woonhuis aan de Kuipersweg in Buitenposr is te vinden. De loods werd al in 1867 gebouwd en ziet er nog verbazingwekkend authentiek uit, op het dak na. Buitenpost heeft echter nooit een tramverbinding gehad! De remise komt oorspronkelijk uit Leeuwarden. Rond 1926 werd het daar afgebroken en op de huidige plek in Buitenpost weer opgebouwd. Dit bijzondere bouwwerk is een rijksmonument.
.
 
 

 

  Free counter and web stats versie: 18-07-2022