Het
station van Boxtel was oorspronkelijk een 4e klasse Waterstaatsstation
dat in 1863 gebouwd werd bij de aanleg van de spoorwegverbindingBoxtel-Tilburg.
Al kort na de opening, als de verbindingen met Eindhoven en Vught
gereedkomen en de NBDS-lijn Boxtel-Gennep wordt aangelegd, blijkt
uitbreiding noodzakelijk. In 1872 werd het emplacement uitgebreid.
Er werden ook sporen voor het stationsgebouw aangelegd, zodat een
eilandstation ontstond. Het stationsgebouw werd aangepast. Er werd
een voetgangerstunnel aangelegd en en het gebouw werd uitgebreid met
lange zijvleugels, maar het middendeel bleef als waterstaatsstation
te herkennen. De perronkap aan de achterzijde van het gebouw "groeide"
mee met de zijvleugel. Aan de voorzijde van het gebouw kwam een markante
gebogen perronkap. Deze was afkomstig van een stationsgebouw in Vlissingen.
Aan de oostkant van het perron lagen twee zaksporen voor de NBDS-lijn
naar Gennep en Goch (D). Waarschijnlijk hebben er aan de westzijde
van het perron, richting Tilburg ook één of meerdere
zaksporen gelegen, maar hier heb ik niets over kunnen vinden. Als
gevolg van ingrijpende emplacementswijzigingen viel na ruim125 jaar
het doek voor dit monumentale stationsgebouw. Het werd in 1998 gesloopt.
Een deel van de overkapping ligt nu in het Spoorwegmuseum in Utrecht.
Het nieuwe station in Boxtel werd in 2000 geopend.
|
|