Home ] Terug naar periode 1860-1880 ]Vorige station ] Volgende station ]

 

BOXTEL

Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)
Bouwjaar: 1863 (verbouwd 1872)
Architect : -
 
Het station van Boxtel was oorspronkelijk een 4e klasse Waterstaatsstation dat in 1863 gebouwd werd bij de aanleg van de spoorwegverbindingBoxtel-Tilburg. Al kort na de opening, als de verbindingen met Eindhoven en Vught gereedkomen en de NBDS-lijn Boxtel-Gennep wordt aangelegd, blijkt uitbreiding noodzakelijk. In 1872 werd het emplacement uitgebreid. Er werden ook sporen voor het stationsgebouw aangelegd, zodat een eilandstation ontstond. Het stationsgebouw werd aangepast. Er werd een voetgangerstunnel aangelegd en en het gebouw werd uitgebreid met lange zijvleugels, maar het middendeel bleef als waterstaatsstation te herkennen. De perronkap aan de achterzijde van het gebouw "groeide" mee met de zijvleugel. Aan de voorzijde van het gebouw kwam een markante gebogen perronkap. Deze was afkomstig van een stationsgebouw in Vlissingen. Aan de oostkant van het perron lagen twee zaksporen voor de NBDS-lijn naar Gennep en Goch (D). Waarschijnlijk hebben er aan de westzijde van het perron, richting Tilburg ook één of meerdere zaksporen gelegen, maar hier heb ik niets over kunnen vinden. Als gevolg van ingrijpende emplacementswijzigingen viel na ruim125 jaar het doek voor dit monumentale stationsgebouw. Het werd in 1998 gesloopt. Een deel van de overkapping ligt nu in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het nieuwe station in Boxtel werd in 2000 geopend.

 

 

Boxtel.jpg (20833 bytes)

boxtel.GIF (3435 bytes)

boxtel_detail.JPG (15181 bytes)

Deze fraaie gietijzeren pilaren -met paardjes- ondersteunden de perronkap. Er zijn een paar bewaard gebleven. Ze liggen nu in het Spoorwegmuseum

Het oude emplacement.

  versie: 20-02-2007