|
|
BODEGRAVEN
|
|
|
Afkorting: |
Bdg |
Maatschappij: |
Maatschappij tot Exploitatie van
Staatsspoorwegen (Staatsspoor) |
Architect: |
onbekend (misschien G.W. van
Heukelom ?) |
Bouwjaar:
|
1914 |
Baanvak: |
Leiden-Woerden |
|
|
|
|
Een
felle brand maakte in de nacht van 4 op 5 september 1911 een einde
aan het stationsgebouw in Bodegraven.
Het dorp had tot dan toe niet veel geluk met haar station. 33 jaar
nadat de eerste trein er stopte was het al aan haar derde stationsgebouw
toe
Het afgebrande stationsgebouw had er slechts 17 jaar gestaan.
Het verving op haar beurt het eerste stationsgebouw, dat het zelfs
nóg korter had uitgehouden. Dit station moest in 1893, slechts
15 jaar na de ingebruikname, worden afgebroken. Door verzakkingen
begonnen muren te scheuren en ontstond accuut instortingsgevaar.
Het stationsgebouw werd herbouwd, waarbij gebruik werd gemaakt van
de restanten van het oude gebouw. Desalniettemin werd een groot deel
van het stationsgebouw gewijzigd. Aan de linkerkant van het gebouw
kwam een hoge toren. Deze toren is het trappenhuis naar de stationswoning
op de eerste verdieping. Aan de voet van de toren kwam een portiek
met de voordeur.
Het is vooralsnog onbekend wie het huidige stationsgebouw heeft ontworpen.
Ik denk dat het een ontwerp van G.W. van Heukelom kan zijn. Het stationsgebouw
heeft namelijk sterke overeenkomsten met het stationsgebouw in Weert,
dat ongeveer gelijktijdig werd gebouwd. En dan bedoel ik niet zozeer
dat ze allebei een hoge toren met spits hebben, maar eerder de gebruikte
materialen, de vensters en dergelijke. Ook diverse details zoals de
dakranden en de betonnen randen boven en onder de ramen zijn hetzelfde.
G.W. van Heukelom was in die tijd belast met de ontwerpen van de stationsgebouwen
langs de lijn Eindhoven-Weert, maar het kan zijn dat hij dit stationsgebouw
er "tussen de bedrijven door" bij deed. Dat zou dan meteen
verklaren waarom het gebouw -voor zijn doen- vrij sober is. Maar nogmaals:
het is absoluut niet zeker of het inderdaad zo gelopen is
Aan het begin van de jaren zeventig werd het station verbouwd. Daarbij
werd één van de drie dubbele deuren vervangen door een
raam, en werd de toegang dichtgemetseld. Dit dichtmetselen is -zeker
voor jaren zeventig begrippen- zorgvuldig gedaan. In die tijd kon
je dit namelijk nogal eens aan de naden en aan de verschillende soorten
materialen zien. Zelfs de betonnen rand heeft slechts een klein kleurverschil.
Aan de voorkant kwam een soort bordes met trap. Je zou zeggen dat
dit werd aangelegd om de twee afzonderlijke trappen vervangen door
één centrale trap, maar in werkelijkheid werd het stationsplein
heringericht Ook het interieur werd in de jaren zeventig verbouwd.
Zo werden er verlaagde systeemplafonds ongebouwd en werden de loketten
gemoderniseerd.
In 1996 werd de goederenloods gesloopt. Deze loods, die in de jaren
dertig was gebouwd, werd de laatste jaren van haar bestaan gebruikt
als fietsenstalling. Op de plaats waar de loods stond kwam het nieuwe
politiebureau.
De loketten werden in 2004 gesloten, en daarmee verloor het stationsgebouw
haar functie. De wachtkamer, waar nog fraaie lambriseringen en een
schouw te vinden was, was al eerder afgesloten. Aanhoudend vandalisme
zorgde ervoor dat de wachtkamer eind 2003 al op slot ging.
Na twee jaar van leegstand kreeg het stationsgebouw een nieuwe bestemming
als kookschool, waarin cursussen en workshops in koken worden gegeven.
Na een grondige verbouwing werd begin 2007 "Het Kookstation"
geopend. |
|
Boven:
het stationsgebouw in 2001, dus nog mét loketten en wachtkamer.
|
|
Onder:
De wachtkamer met houten banken en een fraaie schouw. De kachel
was toen allang geleden verdwenen. Inmiddels is wachtkamer onderdeel
van "Het Kookstation". De banken zijn inmiddels verdwenen,
maar de lambrisering en de schouw zijn bewaard gebleven.
|
|
|
|
Onder:
Tussen
de twee kaartjesautomaten staat nog een originele kilometeraanduiding
op de perrongevel geschilderd. De afstand (9,245 kilometer) is
gemeten vanaf Woerden.
|
|
|
|
|
|
Onder:
Het afgebrande stationsgebouw in 1911.
|
Onder:
Het
eerste stationsgebouw van Bodegraven, vlak voor de afbraak. De
perrongevel moest met steunbalken ondersteund worden.
|
|
|
versie: 13-03-2008 |