|
|
BLOEMENDAAL
Afkorting: |
Bll |
Maatschappij: |
Hollandsche IJzeren Spoorweg
Maatschappij (HIJSM) |
Architect: |
D.A.N. Margadant |
Bouwjaar:
|
1900 |
Baanvak: |
Haarlem-Uitgeest |
|
|
|
|
Er wordt
wel eens getwijfeld of het stationsgebouw in Bloemendaal wel een ontwerp
van D.A.N. Margadant is. Het is inderdaad veel eenvoudiger dan de
stationsontwerpen die men van hem gewend is, zoals het naburige Santpoort
Zuid. Niets is echter minder waar! De reden van dit eenvoudige ontwerp
kan te maken hebben met het feit dat Margadant op datzelfde moment
ook "bezig was" met het nieuwe station in Amersfoort.
Het station werd op 1 mei 1900 in gebruik genomen, en was daarmee
één van de laatste 19e eeuwse stations van Nederland,
een eeuw begint immers officieel in het jaar ..01. Het stationsgebouw
bestaat uit een hoog middendeel en lagere zijvleugels. Bij de ingang
van het stationsgebouw verspringt de voorgevel iets. Ook het dak is
daar iets langer. Oorspronkelijk was de linker zijvleugel veel korter.
Al na zes jaar werd deze vleugel, met daarin de bagage-afdeling verlengt,
en werd bijna drie maal langer. Aan het begin van de jaren dertig
werd het station rigoureus verbouwd. Er kwam een nieuw eilandperron
die via een nieuw aangelegde tunnel te bereiken was. Op het nieuwe
perron werd een moderne perronoverkapping geplaatst.
Sinds 1997 heeft het stationsgebouw, als zodanig, geen functie meer.
Het is nu in gebruik bij een GGZ-instelling.
De reizigerstunnel werd onlangs nog opgeknapt. Het werd opnieuw betegeld
met kleurige tegeltjes.
|
|
Boven:
Station Bloemendaal. Het stationsgebouw is na de uitbreiding in
1906 nauwelijks meer veranderd.
|
|
|
|
|
Onder:
Bij de ingang van het stationsgebouw verspringt de voorgevel iets.
Ook het dak loopt iets verder door. De luifel boven de ingang
is van (veel) later datum.
|
Onder:
Het eilandperron werd aan het begin van de jaren dertig aangelegd.
Onder de rode reling zijn contouren van het oorspronkelijke perron
nog steeds te herkennen.
|
|
|
|
|
Onder:
De huidige "hoofdingang".
Overigens,
wat is de hersft toch een mooi jaargetijde...
|
Onder:
De trap naar de tunnel. De reizigerstunnel werd een paar jaar
geleden opnieuw betegeld.
|
|
|
Onder:
Tegeltableau met plaatsnaam aan de perrongevel.
|
|
versie: 12-12-2007 |