Home ] Terug naar periode 1880-1900 ]Vorige station ] Volgende station ]

   

 

BLOEMENDAAL

Afkorting: Bll
Maatschappij: Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)
Architect: D.A.N. Margadant
Bouwjaar: 1900
Baanvak: Haarlem-Uitgeest
   
Er wordt wel eens getwijfeld of het stationsgebouw in Bloemendaal wel een ontwerp van D.A.N. Margadant is. Het is inderdaad veel eenvoudiger dan de stationsontwerpen die men van hem gewend is, zoals het naburige Santpoort Zuid. Niets is echter minder waar! De reden van dit eenvoudige ontwerp kan te maken hebben met het feit dat Margadant op datzelfde moment ook "bezig was" met het nieuwe station in Amersfoort.
Het station werd op 1 mei 1900 in gebruik genomen, en was daarmee één van de laatste 19e eeuwse stations van Nederland, een eeuw begint immers officieel in het jaar ..01. Het stationsgebouw bestaat uit een hoog middendeel en lagere zijvleugels. Bij de ingang van het stationsgebouw verspringt de voorgevel iets. Ook het dak is daar iets langer. Oorspronkelijk was de linker zijvleugel veel korter. Al na zes jaar werd deze vleugel, met daarin de bagage-afdeling verlengt, en werd bijna drie maal langer. Aan het begin van de jaren dertig werd het station rigoureus verbouwd. Er kwam een nieuw eilandperron die via een nieuw aangelegde tunnel te bereiken was. Op het nieuwe perron werd een moderne perronoverkapping geplaatst.
Sinds 1997 heeft het stationsgebouw, als zodanig, geen functie meer. Het is nu in gebruik bij een GGZ-instelling.
De reizigerstunnel werd onlangs nog opgeknapt. Het werd opnieuw betegeld met kleurige tegeltjes.
Boven: Station Bloemendaal. Het stationsgebouw is na de uitbreiding in 1906 nauwelijks meer veranderd.
 
Onder: Bij de ingang van het stationsgebouw verspringt de voorgevel iets. Ook het dak loopt iets verder door. De luifel boven de ingang is van (veel) later datum.
Onder: Het eilandperron werd aan het begin van de jaren dertig aangelegd. Onder de rode reling zijn contouren van het oorspronkelijke perron nog steeds te herkennen.
 
 
Onder: De huidige "hoofdingang". Overigens, wat is de hersft toch een mooi jaargetijde...
Onder: De trap naar de tunnel. De reizigerstunnel werd een paar jaar geleden opnieuw betegeld.
 
Onder: Tegeltableau met plaatsnaam aan de perrongevel.

 

 

  Free counter and web stats versie: 12-12-2007