|
|
BEUKELSDIJK
Afkorting: |
Bkd |
|
Maatschappij: |
Hollandsche IJzeren Spoorweg
Maatschappij (HIJSM) |
Architect: |
D.A.N. Margadant |
Bouwjaar:
|
1899 |
Status: |
Gemeentelijk
monument |
Baanvak: |
Schiedam Centrum-Rotterdam
Centraal |
|
|
|
|
Aan
de RFC-weg in Rotterdam -vlak bij de spoorbruggen over de Delfshavanse
Schie, de Van Nelle en de Mevlana moskee- staat het oudste, nog overgebleven
stationsgebouw van de havenstad. Het is het voormalige stationsgebouw
van de vroegere halte Beukelsdijk, wellicht het meest obscure stationsgebouw
van Nederland. Het meer dan 110 jaar oude gebouw heeft namelijk nooit
als stationsgebouw dienstgedaan
Over de halte Beukelsdijk is maar weinig bekend, een succes is de
halte dan ook nooit geweest. De geschiedenis van de halte gaat in
ieder geval terug tot 1890. In dat jaar hield de Nederlandsche Rhijnspoorweg
Maatschappij (NRS) op te bestaan en werd overgenomen door Staatsspoor.
Dit betekende dat laatstgenoemde maatschappij een tweede verbinding
naar Rotterdam kreeg. Naast de al bestaande verbinding Rotterdam-Dordrecht-Breda/Roosendaal
kwam nu ook de vroegere Rhijnspoor Utrecht-Rotterdam Maas in handen
van Staatsspoor. Samen met HIJSM, dat nog altijd eigenaar en exploitant
was van de "Oude Lijn" (Amsterdam-Rotterdam DP, via Haarlem,
Leiden en Den Haag) én medegebruiker van station Rotterdam
Delftsche Poort, werd een plan uitgewerkt om een verbindingsbaan tussen
de Rotterdamse stations Deltsche Poort en Maas aan te leggen. Daarbij
werden ook aansluitbogen aangelegd, zowel vanuit de richting Schiedam
alsmede vanuit de richting Nieuwerkerk. Die Ceintuurbaan, zoals de
verbindingsbaan werd (en nog steeds wel wordt) genoemd, kwam in 1899
gereed. De halte Beukelsdijk kwam in de "vork" van de meest
westelijke verbindingsboog te liggen, waarmee het meteen een volwaardig
vorkstation werd. Het was trouwens op dat moment pas het tweede vorkstation
van ons land, na het station van Kesteren (1886).
Het exacte bouwjaar van de halte is niet helemaal duidelijk, hierover
bestaan meerdere, totaal verschillende lezingen. Sommige bronnen houden
als bouwjaar 1894 aan, anderen menen dat dit 1903 was. Wellicht dat
het ontwerp van het gebouw al uit 1894 stamde en dat 1903 het jaar
had moeten zijn dat de halte in gebruik zou worden genomen. Het meest
waarschijnlijke bouwjaar is echter 1899, en dat is dan ook het jaartal
waar hier van uit wordt gegaan. Over de mogelijke architect van het
gebouw, want ook dat is officieel niet bekend, is iedereen het wel
eens: dat kan bijna niet anders of dit was D.A.N. Margadant geweest.
Bij het haltegebouw staan twee dienstwoningen die beiden door Margadant
werden ontworpen, dus waarom zou dit niet voor het haltegebouw zelf
gelden..?
Het gebouw is behoorlijk groot, zeker voor een "haltegebouw".
Men had er dan ook behoorlijk hoge verwachtingen van. Dat gold trouwens
niet in de laatste plaats ook voor de gemeente Rotterdam, die er mede
voor zorgde dat de halte tot stand was gekomen. Zo had de halte zelfs
een stopplaats moeten worden voor het internationale treinverkeer
tussen Hoek van Holland en Duitsland, zodat niet meer op station Deltsche
Poort hoefde te worden gekeerd. Maar toen de ceintuurbaan eenmaal
gereed was koos HIJSM echter hiervoor het Maasstation te gaan gebruiken.
Dat leek nogal onlogisch, maar station Maas was al een bestaand en
volwaardig station, dat bovendien veel beter toeberust was op internationaal
treinverkeer. Ook als "gewone" halte heeft Beukelsdijk nooit
dienstgedaan. De halte lag destijds namelijk een behoorlijk eind uit
de bebouwde kom, dit was trouwens ook een reden waarom het als internationale
halte afviel.
De halte Beukelsdijk had in 1903 haar deuren moeten openen, maar dat
is dus nooit gebeurd. De aanleg van de omliggende stadswijken, waar
overigens al tijdens de bouw van de halte sprake van was, zou pas
na 1915 starten. Het haltegebouw was toen enige jaren tevoren reeds
omgebouwd tot drie woningen. Achteraf kan je je afvragen waarom de
halte überhaupt gepland en gebouwd werd
Beukelsdijk heeft,
voor zover ik weet, de twijfelachtige eer het enige station van Nederland
te zijn dat wel volledig werd afgebouwd, maar nooit als zodanig heeft
dienstgedaan.
Eigenlijk is het voormalige haltegebouwtje alleen al vanwege dit gegeven
behoudenswaardig. Maar sinds enige jaren zijn daar nog twee heel goede
redenen bijgekomen. Het is tegenwoordig niet alleen het oudste nog
bestaande houten stationsgebouw van ons land, sinds 2011 is het ook
het langst bestaande exemplaar. In dat jaar bestond het gebouw 112
jaar en loste daarmee het vroegere (deels houten) stationsgebouw van
Breda af, dat zo'n 111 jaar oud was toen het in 1974 werd gesloopt.
Dat Beukelsdijk er heden ten dage nog staat is overigens allerminst
een vanzelfsprekendheid geweest. Al decennialang is het terrein voorbestemd
om herontwikkeld te worden, maar tot echt concrete plannen is het
vooralsnog niet gekomen. Een van de tot nu toe laatste pogingen vond
alweer een jaar of vier geleden plaats, toen zorginstelling Humanitas
plannen presenteerde om hier een gigantisch appartementencomplex neer
te zetten. Het had een bijna 800 (!!) meter lang gebouw moeten worden,
waarmee in feite in een keer het hele gebied tussen het Marnix Gymnasium
en de Mevlana-moskee uit één groot bouwblok zou bestaan.
Mede door de economische crisis, maar ook door protesten van omwonenden,
verdween dit megalomane plan gelukkig van tafel. Voorlopig althans,
want inmiddels heeft het voormalige haltegebouw haar verdiende monumentale
status gekregen. Sinds maart 2012 is het gebouw een gemeentelijk monument.
|
|
Foto:
Boy Fagnotti.
|
|
Boven
en onder: Het voormalige haltegebouw Beukelsdijk is het oudste
nog over gebleven stationsgebouw van de stad Rotterdam. Het is
echter niet het oudste binnen de gemeentegrenzen, het stationsgebouw
van de deelgemeente Hoek van Holland -dat immers óók
onder Rotterdam valt- is negen jaar ouder. Het bijzondere aan
dit gebouw is dat bijna helemaal van hout is (om precies te zijn:
Orion Pine, een Amerikaanse grenensoort), alleen in de fundering
is steen verwerkt. Niet alleen is dit het oudste nog bestaande
houten stationsgebouw van ons land, voor zover na kon worden gegaan
heeft geen enkel ander houten stationsgebouw in Nederland de tand
des tijds zo goed doorstaan! Het gebouw is inmiddels bijna 114
jaar oud en verkeert nog altijd in prima staat. Met de pas verworven
monumentale status is het voortbestaan van het gebouw voorlopig
gegarandeerd!
|
|
Foto:
Boy Fagnotti
|
|
|
|
Bron:
Boy
Fagnotti
|
|
|
|
|
|
|
Onder: De voormalige halte Beukelsdijk (1)
lag precies in de splitsing tussen de spoorlijn Schiedam-Rotterdam
(2) en de westelijke verbindingsboog (3) naar het
spoor richting Gouda, de Ceintuurbaan (4). Beukelsdijk
had een stop moeten worden voor de internationale trein tussen
Hoek van Holland en Duitsland, zodat niet meer op Rotterdam Deltsche
Poort (6) hoefde te worden gekeerd. De halte werd echter
nooit in gebruik genomen. Later werd het doorgaande spoor naar
het noorden verlegd (5), aan de andere kant van het haltegebouw.
Op de plek van het oude spoor werd later de RFC-weg aangelegd.aangelegd.
|
Onder:
Een helaas wat onduidelijke, maar wel heel interessante afbeelding
van de halte Beukelsdijk en de omgeving ervan. En het is al direct
duidelijk waarom de halte geen succes was, het lag namelijk "in-the-middle-of-nowhere".
Dit zou in een landelijke omgeving niet zo'n probleem zijn geweest,
er waren destijds talloze plattelandstations die behoorlijk ver
van de bewoonde wereld lagen, maar in een grote stad is dit eigenlijk
al bij voorbaat tot mislukken gedoemd. Zeker als er nog geen concrete
plannen zijn voor woningbouw in de directe omgeving. Station Delftsche
Poort was gewoonweg veel beter bereikbaar, zelfs voor diegenen
die indertijd het dichtst bij de halte woonden! Er is in 100 jaar
tijd veel veranderd. Het water werd rond 1920 gedempt, maar anders
dan eigenlijk de bedoeling was kwam hier geen woonwijk maar een
sportpark. De Rotterdamsche Football Club (RFC) had hier haar
thuisbasis. De club bestaat allang niet meer, maar de naam leeft
hier nog altijd voort. Niet in de laatste plaats dankzij de RFC-weg.
Het terrein is overigens nog altijd een sportpark.
|
|
Bron:
Boy Fagnotti
|
|
|
|
|
Onder:
In het najaar van 2008 presenteerde Humanitas een plan
voor een appartementencomplex dat onder andere op de
plaats van de voormalige halte zou moeten komen. Het
complex zou bijna 800 meter lang worden, voor Nederlandse
begrippen absurd lang, en had zelfs deels over het spoor
uit moeten steken. Hiermee dreigde niet alleen een einde
te komen aan het voormalige haltegebouw maar ook aan
een uniek stukje Rotterdam. De plannen zijn echter (gelukkig)
van tafel, in ieder geval voorlopig althans...
Bron:
Essenburgsingel.info
|
versie: 23-11-2012 |