|
|
|
Een ov-knooppunt
| UITBREIDING
I |
|
|
| |
|
| Architect: |
H.C.H. Reijnders |
| Bouwjaar: |
1997 |
| |
|
| |
|
| |
|
Het huidige station Amsterdam Sloterdijk is inmiddels bijna veertig jaar oud en lijkt qua uiterlijk nauwelijks veranderd te zijn. Toch is er in de loop van de tijd het nodige aan gewijzigd. De eerste grote verbouwing vond plaats rond het jaar 1997, veertien jaar na de ingebruikname van het eerste deel van het station. Het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoerbedrijf (G.V.B.) bouwde toen al enige tijd aan de M50, de metrolijn tussen het Westelijk Havengebied en Amsterdam Zuid. Deze spoorlijn werd pal naast de Westelijke Ringspoorlijn gebouwd, waarbij ze dus ook station Sloterdijk kruist. Hier kreeg de metrolijn een eigen station, die -net als het perron van de Schiphollijn- op een viaduct werd gebouwd. Tussen de twee viaducten werd bewust wat ruimte overgelaten, dit om een eventuele spoorverdubbeling van de Schiphollijn mogelijk te maken.
De meeste metrostations aan de M50 werden volgens een standaardontwerp van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf gebouwd, maar voor de haltes langs de treinstations Sloterdijk en Lelylaan werd hier nadrukkelijk van afgeweken. Sterker; de oorspronkelijke architecten van de twee genoemde stations (respectievelijk: H.C.H. Reijnders en R.M.J.A. Steenhuis) werden nadrukkelijk bij de bouw van de metrostations betrokken. Het metrostation Sloterdijk is daarbij veruit het best geslaagd. Reijnders wist voor deze halte een wat kleinere, maar op het oog vrijwel identieke kopie van de overkapping boven de Schiphollijn te realiseren. Zelfs de glaspanelen hebben dezelfde blauwe tint, hetgeen trouwens een zonwerende laag is. Het enige echt grote verschil -naast het wat kleinere formaat- is de veel lichtere kleur van de spanten. Ook is de constructie wat eenvoudiger uitgevoerd.
Het metroperron is rechtstreeks vanuit de stationshal te bereiken. Hiertoe werd het gebouw uitgebreid met een fors trapeziumvormig bouwdeel, dat als een soort brugdeel tussen het stationsgebouw en het metroperron werd geplaatst. Het smallere deel rust daarbij middels een stalen constructie op een betegelde, betonnen onderbouw. Het bestaat feitelijk uit twee circa veertig meter lange gangen, die in een soort V-vorm zijn gebouwd. Tussen die gangen kwam winkelruimte. Zoals bij alle grotere stations ontkwam ook het Sloterdijkstation niet aan de vercommercialisering. Overigens is deze constructie als tijdelijk bedoeld. Mocht de Schiphollijn daadwerkelijk worden verdubbeld dan zal ze het veld moeten ruimen.
Er zijn in de loop van de tijd meer zaken gewijzigd en bijgebouwd aan het oorspronkelijke stationscomplex. Zo kwam er een extra voetgangersviaduct, zodat het busstation beter bereikbaar werd voor de werknemers die in de kantoorkolossen ten noorden van het spoor werken. Uiteraard zijn vanaf dat viaduct ook de diverse perrons te bereiken. Ook de inpandige fietsenstalling, aan de zuidkant van het gebouw, werd in de loop van de tijd vergroot. Zo kwam er een extra bouwdeel onder de Schiphollijn. Het is trouwens de bedoeling dat er op korte termijn een nieuwe fietsenstalling gebouwd gaat worden. Deze zou dan aan de noordzijde van het station moeten komen…
|
Boven: Het stationsgebouw, zoals het er in 2001 uitzag. Op de voorgevel prijkt sinds enige jaren een GVB-logo, rechts naast de stationsnaam. Oorspronkelijk prijkt hier een tweede NS-vignet, maar doordat het station met een metroperron werd uitgebreid is deze weggehaald. Het tijdsbeeld op de foto wordt tevens bepaald door de tram, die in 2001 nog haar eindpunt vóór het station had. Inmiddels is er best wel wat veranderd; zo zijn de tramsporen verlegd richting het busstation en is het GVB logo vervangen door een beeldmerk van R-Net. Aan de linkerkant is te zien dat er volop gebouwd wordt in de directe omgeving van het station. Het hoofdkantoor van uitkeringsinstantie UWV, welke thans de achtergrond van het station domineert, ontbreekt hier nog...
|
| |
|
|
|
|
Onder: De stationshal. Ook dit is een foto uit 2001. Dat is vooral te zien aan de klassieke CTA-bakken (Centrale Trein Aanwijzers), boven de trappen naar de lage perrons. Deze bakken, waarop middels lamellen de vertrekinformatie werd aangegeven zijn rond het jaar 2011 vervangen door beeldschermen. Maar de aandacht moet toch vooral uitgaan naar het kleine, rechthoekige witte bordje aan de rechterkant, waarop staat aangegeven dat men voor de metro rechtdoor moet...
|
Onder: In 1997 werd het stationsgebouw aan de oostzijde uitgebreid met een flinke aanbouw. Het is een soort trapeziumvormig bouwdeel, dat als een soort overdekte brug tussen de hal en het eveneens in 1997 gebouwde- metroperron hangt. Het bestaat uit twee gangen, met daartussenin winkels. Ook hier is het er bijzonder licht, dankzij het vele glas dat in het dak is verwerkt. De gangen liggen in een soort V-vorm, met de punt naar het stationsgebouw gericht. Dit is de zuidelijke gang, die boven de sporen 7 en 8 hangt.
|
|
|
|
|
Onder: De trapeziumvormige doorgang wijkt qua bouwstijl op het eerste gezicht nogal af van de rest van het station, ook lijkt het op een nogal gekunstelde manier tegen het bestaande gebouw te zijn geplakt. Toch zijn ook hier duidelijke kenmerken van het oorspronkelijke stationsgebouw terug te vinden, zoals het witte, uitwendige staalskelet. Let ook op de bijzondere manier waarop de constructie wordt ondersteund.
|
Onder: De uitbreiding van het station uit 1997 wordt ook wel de “tweede bouwfase” genoemd. Feit is dat dezelfde architect van het oorspronkelijke station ook het ontwerp van deze uitbreiding voor zijn rekening nam. Dat is het duidelijkst te zien bij de overkapping boven het metroperron, welke een kleinere versie is van de overkapping boven het perron van de Schiphollijn.
|
|
|
|
|
Onder (beide foto’s): De zuidwestelijke hoek van het stationsgebouw (foto linksonder) lijkt een samenraapsel te zijn van diverse latere uitbreidingen te zijn, maar dit is toch echt het oorspronkelijke gebouw. Het is zeker niet de meest aantrekkelijke zijde, daarover kan geen twijfel bestaan. In dit gedeelte huist al vanaf dag één de fietsenstalling. In een later stadium werd deze een flink stuk uitgebreid, met een aanbouw aan de onderzijde van de Schiphollijn (foto rechtsonder). Of het kioskachtige bouwwerkje aan de linkerkant daar ook bij hoort is mij niet duidelijk geworden...
|
|
|
|
|
|
|
versie:
29-10-2025 |