|
|
AMSTERDAM SLOTERDIJK
|
|
 |
|
|
Afkorting: |
Ass |
Maatschappij: |
Nederlandse
Spoorwegen (NS) |
Architecten: |
H.C.H. Reijnders, J. Hartogs |
|
E.G.Scheltens |
Decoratie: |
C.J. Marks |
Bouwjaar:
|
1983-1986 |
Verbouwd:
|
1997, 2009 |
|
|
|
|
Het Amsterdamse station Sloterdijk is het absolute hoogtepunt in de stationsarchitectuur uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Zelfs na bijna veertig jaar doet het station allesbehalve gedateerd aan; het is één van de “benchmarks” onder de Nederlandse stations, waarbij tegenwoordig de treinen zelfs op drie niveaus het station passeren. Toen het werd gebouwd was dit het allereerste zogenoemde kruisingsstation van ons land, oftewel: een station waarbij twee lijnen en bijbehorende perrons elkaar ongelijkvloers kruisen. Daarbij kan men hier letterlijk in de vier windstreken reizen, want de perrons liggen vrijwel exact in noord-zuid en oost-west posities. Het oorspronkelijke station heeft drie laaggelegen perrons en één hooggelegen platform. Die laatste is duidelijk vanuit de stationshal te zien, de laaggelegen perrons zijn daarentegen letterlijk onder het gebouw verstopt. Inmiddels is station Sloterdijk al meerdere keren uitgebreid, in 1997 met een metroperron en sinds 2008 met een vijfde treinperron. Die laatste is onderdeel van de Hemboog, en staat daardoor los van de rest van het station. Het perron ligt op een hoogte van circa 13 meter, het heeft een eigen ingang én een eigen overkapping.
Station Sloterdijk is een schoolvoorbeeld van een station waarin meerdere vormen van ov zijn geïntegreerd. Zoals aangegeven heeft de metro een eigen perron in het stationscomplex en direct naast het station is een busstation, ook de tram heeft er een halte. Maar “Sloterdijk” is ook een nogal gecompliceerd station (geworden). Wie hier voor het eerst komt (of voor het eerst in lange tijd weer terugkomt) raakt waarschijnlijk verstrikt in een woud aan ov-poortjes. Het perron 3 / 4 ligt geïsoleerd ten opzichte van de andere laaggelegen sporen. Even overstappen naar elk willekeurig perron is er niet meer bij, en wie moet overstappen naar spoor 9 of 10 (het “Hemboog-perron”) moet rekening houden met een wandeling van zo’n 300 meter en een flinke klim naar het perron. Gelukkig beschikt het station in ruime mate over liften en roltrappen…
De geschiedenis van dit station gaat wat verder terug dan de jaren tachtig, het had namelijk een voorganger. Al in 1956 werd aan de spoorlijn Amsterdam-Haarlem (ook wel de “Oude Lijn” genoemd) een halte geopend met de naam Amsterdam Sloterdijk. Dat station bevond zich aan de Molenwerf, zo’n 700 meter ten zuidoosten van het huidige station. Die halte was uiteraard veel eenvoudiger, maar ook minstens zo revolutionair. Zeker voor die tijd. Helaas mocht dat station er maar kort staan…
Aanleiding voor de bouw van het huidige station was primair het vervangen van de Hembrug door een spoortunnel onder het Noordzeekanaal. Deze beroemde, en beruchte, draaibrug werd in de jaren zeventig tot twee keer toe aangevaren. Hierdoor was er wekenlang geen treinverkeer van en naar Zaandam mogelijk, het doorgaande treinverkeer naar Alkmaar en verder moest via Haarlem en Beverwijk worden omgeleid. Vanwege de komst van die driesporige tunnel moest het spoor tussen Amsterdam Centraal en Zaandam voor een groot deel worden verlegd. Ook werd in die tijd een nieuwe spoorlijn tussen Amsterdam, Schiphol en Leiden gebouwd, waarddoor de destijds zeer drukke Oude Lijn (de oude spoorlijn van en naar Leiden, via Haarlem) werd ontlast. Ook die Oude Lijn werd op het nieuwe station aangesloten, daarvoor moest het spoor ter hoogte van het oude dorp Sloterdijk wat naar het noorden worden verschoven. Op het punt waar de drie genoemde spoorlijnen samenkomen werd het nieuwe station Amsterdam Sloterdijk geprojecteerd. In 1986 werd het in gebruik genomen.
Gedurende lange tijd was station Amsterdam Sloterdijk na het station Amsterdam Centraal het drukste van deze stad. Inmiddels heeft station Amsterdam Zuid die tweede positie overgenomen, maar nog altijd staat het Sloterdijk-station in de top 10 van drukste stations van ons land. In de afgelopen jaren werd de toekomst van het huidige station meermaals ter discussie gesteld. In de toekomst zal het station waarschijnlijk ingrijpend worden verbouwd, al is dit inmiddels naar de lange baan geschoven.
 |
Boven: De blazen voorgevel van het stationsgebouw, met daaronder de wat teruggetrokken ingang. Glas en staal zijn de belangrijkste elementen van het stationsgebouw. Maar ook beton is in ruime mate aanwezig. Zo is het tamelijk groen ogende plein in feite een grote betonvlakte, waar onder zich nog zes sporen en drie perrons bevinden. Enige jaren geleden werd dit plein nog volledig heringericht. Het busstation, dat hier vroeger was, werd verplaatst naar een nieuwe plek.
Onder: Alles aan dit stationsgebouw oogt groot. En dat geldt zeker voor de stationshal, die tot de grotere van ons land kan worden gerekend. Dankzij het vele glas is de ruimte bijzonder licht. Maar het meest opvallende kenmerk is het hooggelegen perron, dat letterlijk met overkapping en al dwars door de hal loopt. Overigens lijkt de ruimte erg overzichtelijk, maar schijn bedriegt...
|
|
|
|
|
|
Onder: Het hooggelegen perron van de Schiphollijn (spoor 11/12) is het meest spectaculaire deel van het station. Net als de hal, waar het perron trouwens dwars doorheen loopt, is het er erg licht. Een heel aardig -en ook bijzonder geslaagd- detail is dat het naastgelegen perron van de metrolijn M50, een bijpassende overkapping heeft. Het was dan ook dezelfde architect Reijnders, die die het ontwerp van het metroperron voor zijn rekening naam. Overigens is er bewust wat ruimte tussen de perrons gelaten, dit voor een eventuele toekomstige uitbreiding van het station...
|
Onder: Sinds 2008 heeft het station een vijfde perron. Deze ligt in de Hemboog, die enige jaren eerder werd gebouwd. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het perron gelijktijdig met de bouw van dit stuk spoor werd aangelegd, maar dit werd toen nog wegbezuinigd. Het perron heeft een geheel eigen entree en een eigen overkapping, ontworpen door architect E.G, Scheltens. Er werd ooit geopperd om dit geheel vrijstaande deel een eigen stationsnaam (Amsterdam Sloterdijk Hemboog) te geven, maar om mogelijke verwarring te voorkomen werd hier van afgezien...
|
|
|
|
|
Onder: Het oudste deel van het station is niet bepaald het meest aansprekende gedeelte. Weliswaar zijn de perrons aanzienlijk beter afgewerkt dan in het Centraal Station van Utrecht, maar qua beleving is dit deel van het station nauwelijks beter. Opvallend is dat bij dit station de spoornummering bij 3 begint. Dit is nog een overblijfsel uit de tijd dat er twee stations waren die Sloterdijk heetten. De sporen 1 en 2 hoorden bij het oude station...
|
Onder: De geschiedenis van station Amsterdam Sloterdijk begint in 1956, als in dar jaar het eerste station aan de Oude Lijn in gebruik wordt genomen. Ook dat station was destijds baanbrekend; voor het eerst bestond een stationsgebouw uit een forse luifel, met daaronder losse gebouwtjes voor de diverse faciliteiten. In 1985 werd het oude station Amsterdam Sloterdijk -dat toen trouwens Amsterdam Sloterdijk Zuid heette- gesloten en gesloopt.
|
|
|
|
|
Onder: Het station is sinds 2017 voorzien van ov-poortjes. Daarbij is gekozen het station in drie “secties” te verdelen, waarbij het niet meer mogelijk is om zomaar van het ene naar het andere deel te lopen. Op bordjes in de hal staat aangegeven wat men moet doen om niet onnodig in- en uit te hoeven checken. Om van spoor 3 naar spoor 5 te komen, kan men het beste via het hooggelegen perron (spoor 11/12) gaan. Het station is er niet bepaald gebruiksvriendelijker op geworden...
|
Onder: Een markant kunstwerk, dat in de vide tussen het hooggelegen perron en de stationshal is te zien. Het werd gemaakt door beeldend kunstenaar C.J. Marks. De uit Nieuw Zeeland afkomstige Marks, die vooral bekend werd als sieradenontwerper, maakte het kunstwerk als een soort eerbetoon aan een andere beeldend kunstenaar: Dunbar, de “geestelijk vader” van de bekende NS-huisstijl uit 1968. De kleuren geel en blauw zijn dan ook dezelfde kleuren als de NS-treinen.
|
|
|
|
|
versie: 3-10-2025 |