Home ] [ Terug naar periode 1985-2005 ] [ Vorige station ] [ Volgende station ]
  

 

AMSTERDAM DE VLUGTLAAN

     
   
Afkorting: Asdv
Maatschappij: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Architect: R,M.J.A. Steenhuis
Bouwjaar: 1986
Gesloopt: 2001
Baanvak: Amsterdam Centraal - Schiphol Airport
   
   
Dit station was gedoemd te mislukken. Al tijdens de bouw wist men dat het er waarschijnlijk niet lang zou staan. Na slechts veertien jaar was het over en uit voor het station, amper een jaar later werd het gesloopt. Officieel was de reden voor de opheffing en de sloop de aanleg van de Hemboog (het verbindingsspoor tussen Zaandam en Amsterdam Lelylaan), maar als het aan de Nederlandse Spoorwegen had gelegen was station De Vlugtlaan er überhaupt nooit gekomen.
Het vroegere station lag in het westen van Amsterdam, naast het punt waar Burgemeester de Vlugtlaan overgaat in de Bos en Lommerweg. Het was één van de drie stations die aan de Westelijke Ringspoorlijn (de spoorverbinding tussen Amsterdam Centraal en Schiphol Airport) werden gebouwd, en in juni 1986 in gebruik werden genomen. Zoals al aangegeven hadden de Spoorwegen eigenlijk helemaal geen behoefte aan een derde station aan deze lijn. Toen uiteindelijk toch tot de bouw van een treinstation was besloten was het de bedoeling dat het een zeer eenvoudige (lees: minimale) halte zou worden. Het toenmalige gemeentebestuur van Amsterdam dacht hier echter anders over en dwong de NS min of meer een volwaardig station te realiseren, inclusief loketten en een horecagelegenheid. En zo geschiede…
Alhoewel het station direct aan een onderdoorgang werd gebouwd was het geen viaductstation, dit omdat het gehele station in en op het dijklichaam naast het viaduct was geplaatst. De twee toegangen bevonden zich wel onder het viaduct, ze kwamen beiden uit in een onder het spoor gelegen hal. Van daar uit kon men via één van de twee overdekte trappen naar het perron. Die trappenhuizen, met fraaie halfronde glazen wanden, vormden het meest opvallende kenmerk van het station. En dat gold dan voor de daken ervan, die met de trap mee omhoog gingen en dan naadloos aansloten bij de perronoverkappingen. De ruim veertig meter lange blauwe overkappingen werden ondersteund door rode spanten. Tussen de twee luifels was een opvallende witte spant geplaatst, die tevens als bovenleidingportaal dienstdeed. Ondanks de aanvankelijke bezwaren van de zijde van de NS had architect Steenhuis een bijzonder elegante halte te ontwerpen.
Het begin van het einde voor het station werd viel letterlijk samen met de bouw van metrolijn M50. Deze werd namelijk zó dicht tegen de spoordijk aangebouwd dat het oostelijke trappenhuis al in 1996 moest worden gesloopt. De metrolijn werd in 1997 geopend, waarna het aantal treinreizigers op station De Vlugtlaan  afnam. De aanleg van de Hemboog was de genadeklap voor het station, het werd op 28 mei 2000 gesloten. Een klein jaar later ging het restant van het station tegen de vlakte...

Boven: Station Amsterdam De Vlugtlaan, kort na de opening en gezien vanaf de Bos en Lommerweg. Een hondenkop-treinstel (Mat’54, intercity-uitvoering) passeert hier het station, op weg naar station Amsterdam Centraal. Het hier zichtbare deel werd al in 1996 gesloopt, om plaats te maken voor een metrostation. Deze werd pal naast het treinstation gebouwd, en zou aanvankelijk station “Bos en Lommerweg” gaan heten. Maar om verwarring te voorkomen werd uiteindelijk toch maar de naam van het treinstation overgenomen. Ook na de sluiting van het treinstation bleef het metrostation die naam houden...

.
 
 

Onder: Nogmaals de straatzijde van het station, maar nu vanaf de Burgemeester De Vlugtlaan. Deze foto werd gemaakt in het jaar 2000, het station was toen al gesloten en zelfs al deels gesloopt. De afbraak van het restant zou niet lang meer op zich laten wachten.

Onder: Dit station was géén viaductstation, ondanks het feit dat de ingangen er wel onder te vinden waren. Het station -inclusief de perrons- bevond(en) zich namelijk niet op het viaduct, maar ernaast. Het viaduct zou anders een stuk breder zijn geweest...

 
 

Onder: Een blik op de perrons, gezien in noordelijke richting. Beide perrons waren voorzien van een luifel. Deze waren zo’n veertig meter lang, hetgeen destijds (en ook nu nog…) buitengewoon riant genoemd mag worden. De sierlijk gebogen luifels gingen naadloos over in het dak van de overdekte trap. Maar het meest opmerkelijke element van het station was de witte, gebogen bovenleidingportaal, die de twee perronluifels letterlijk met elkaar verbond. Ook dat portaal is al heel lang verleden tijd, maar tot op de dag van vandaag zijn er altijd stukjes perron overgebleven. Ze liggen vlakbij het punt waar de Hemboog begint, het stukje spoor waarvoor het station uiteindelijk moest wijken. Anno 2025 is dit, alsmede de keerwand onder het viaduct, zo’n beetje het enige dat nog aan het vroegere station herinnerd.

 
 

  Free counter and web stats versie: 24-09-2025