|
|
AMSTERDAM DE VLUGTLAAN
|
|
|
|
|
Afkorting: |
Asdv |
Maatschappij: |
Nederlandse
Spoorwegen (NS) |
Architect: |
R,M.J.A. Steenhuis |
Bouwjaar:
|
1986 |
Gesloopt: |
2001 |
Baanvak:
|
Amsterdam
Centraal - Schiphol Airport |
|
|
|
|
Dit station was gedoemd te mislukken. Al tijdens de bouw wist men dat het er waarschijnlijk niet lang zou staan. Na slechts veertien jaar was het over en uit voor het station, amper een jaar later werd het gesloopt. Officieel was de reden voor de opheffing en de sloop de aanleg van de Hemboog (het verbindingsspoor tussen Zaandam en Amsterdam Lelylaan), maar als het aan de Nederlandse Spoorwegen had gelegen was station De Vlugtlaan er überhaupt nooit gekomen.
Het vroegere station lag in het westen van Amsterdam, naast het punt waar Burgemeester de Vlugtlaan overgaat in de Bos en Lommerweg. Het was één van de drie stations die aan de Westelijke Ringspoorlijn (de spoorverbinding tussen Amsterdam Centraal en Schiphol Airport) werden gebouwd, en in juni 1986 in gebruik werden genomen. Zoals al aangegeven hadden de Spoorwegen eigenlijk helemaal geen behoefte aan een derde station aan deze lijn. Toen uiteindelijk toch tot de bouw van een treinstation was besloten was het de bedoeling dat het een zeer eenvoudige (lees: minimale) halte zou worden. Het toenmalige gemeentebestuur van Amsterdam dacht hier echter anders over en dwong de NS min of meer een volwaardig station te realiseren, inclusief loketten en een horecagelegenheid. En zo geschiede…
Alhoewel het station direct aan een onderdoorgang werd gebouwd was het geen viaductstation, dit omdat het gehele station in en op het dijklichaam naast het viaduct was geplaatst. De twee toegangen bevonden zich wel onder het viaduct, ze kwamen beiden uit in een onder het spoor gelegen hal. Van daar uit kon men via één van de twee overdekte trappen naar het perron. Die trappenhuizen, met fraaie halfronde glazen wanden, vormden het meest opvallende kenmerk van het station. En dat gold dan voor de daken ervan, die met de trap mee omhoog gingen en dan naadloos aansloten bij de perronoverkappingen. De ruim veertig meter lange blauwe overkappingen werden ondersteund door rode spanten. Tussen de twee luifels was een opvallende witte spant geplaatst, die tevens als bovenleidingportaal dienstdeed. Ondanks de aanvankelijke bezwaren van de zijde van de NS had architect Steenhuis een bijzonder elegante halte te ontwerpen.
Het begin van het einde voor het station werd viel letterlijk samen met de bouw van metrolijn M50. Deze werd namelijk zó dicht tegen de spoordijk aangebouwd dat het oostelijke trappenhuis al in 1996 moest worden gesloopt. De metrolijn werd in 1997 geopend, waarna het aantal treinreizigers op station De Vlugtlaan afnam. De aanleg van de Hemboog was de genadeklap voor het station, het werd op 28 mei 2000 gesloten. Een klein jaar later ging het restant van het station tegen de vlakte...
|
B | |