Het interieur van het Centraal Station is
al diverse keren gemoderniseerd. Het "orgel", het typische
lokettenfront in de hal van het Centraal Station, verdween in de
jaren vijftig. Het maakte plaats voor nieuwe loketten langs de zijwanden
en de achterwand van de stationshal. Ook de kroonluchters verdwenen
en maakten plaats voor "eigentijdse" varianten. In de
loop van de jaren zeventig wordt duidelijk dat het Centraal Station
de dagelijkse reizigersstroom steeds moeilijker kan verwerken. Daarom
begint rond 1980 een gigantische verbouwing van de stationshal en
de middelste tunnel. De stationshal wordt viermaal zo groot. Om
de reizigersstromen beter te kunnen spreiden worden de oost- en
westtunnel, via lange gangen, met de stationshal verbonden. In deze
gangen werden nu alle loketten geplaatst. In de linkergang, richting
de oosttunnel, kwamen de loketten voor binnenlands vervoer. In de
gang naar de westrunnel kamen de loketten voor inlichtingen en buitenlandse
reizen.
De middentunnel wordt bijna vier keer zo breed. Deze extra breedte
werd benut door het plaatsen van diverse winkeltjes. Tevens werden
er roltrappen naar de perrons geïnstalleerd. Inmiddels ondergaat
de middentunnel weer een flinke verbouwing. Er wordt onder de stationshal
een nieuw metrostation ten behoeve van de noord/zuid-lijn gebouwd.
Aan het einde van de jaren negentig wordt de westtunnel onder handen
genomen. Ook deze tunnel werd een flink stuk breder en ook die extra
ruimte werd deels gebruikt om winkels in te bouwen.
Alleen de oostelijke tunnel heeft nog de originele breedte. En dat
is vrij krap
Vooral tijdens de ochtendspits kan het er zo
druk zijn dat de tunnel compleet verstopt raakt. Ik heb dit zelf
jarenlang aan den lijve kunnen ondervinden.
|
|