|  
             Het interieur van het Centraal Station is 
              al diverse keren gemoderniseerd. Het "orgel", het typische 
              lokettenfront in de hal van het Centraal Station, verdween in de 
              jaren vijftig. Het maakte plaats voor nieuwe loketten langs de zijwanden 
              en de achterwand van de stationshal. Ook de kroonluchters verdwenen 
              en maakten plaats voor "eigentijdse" varianten. In de 
              loop van de jaren zeventig wordt duidelijk dat het Centraal Station 
              de dagelijkse reizigersstroom steeds moeilijker kan verwerken. Daarom 
              begint rond 1980 een gigantische verbouwing van de stationshal en 
              de middelste tunnel. De stationshal wordt viermaal zo groot. Om 
              de reizigersstromen beter te kunnen spreiden worden de oost- en 
              westtunnel, via lange gangen, met de stationshal verbonden. In deze 
              gangen werden nu alle loketten geplaatst. In de linkergang, richting 
              de oosttunnel, kwamen de loketten voor binnenlands vervoer. In de 
              gang naar de westrunnel kamen de loketten voor inlichtingen en buitenlandse 
              reizen.  
              De middentunnel wordt bijna vier keer zo breed. Deze extra breedte 
              werd benut door het plaatsen van diverse winkeltjes. Tevens werden 
              er roltrappen naar de perrons geïnstalleerd. Inmiddels ondergaat 
              de middentunnel weer een flinke verbouwing. Er wordt onder de stationshal 
              een nieuw metrostation ten behoeve van de noord/zuid-lijn gebouwd. 
              Aan het einde van de jaren negentig wordt de westtunnel onder handen 
              genomen. Ook deze tunnel werd een flink stuk breder en ook die extra 
              ruimte werd deels gebruikt om winkels in te bouwen.  
              Alleen de oostelijke tunnel heeft nog de originele breedte. En dat 
              is vrij krap
 Vooral tijdens de ochtendspits kan het er zo 
              druk zijn dat de tunnel compleet verstopt raakt. Ik heb dit zelf 
              jarenlang aan den lijve kunnen ondervinden. 
           | 
           
            
           |